Topp 10. Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Hvordan velger dere om dere vil ha dåp i kirka eller navnfest?? Både jeg og samboer er døpt i kirka, men ingen av oss har noe forhold til det!! Familiene har ikke noe spesielt forhold til kirka... Det eneste jeg vet er at jeg respekterer kirka, og synes det er godt å være der de få gangene jeg er der! Men tror ikke helt på det som sies om gud.... eller jesus... Jeg tror jo det er et eller annet der oppe, men ..... Hvordan velger dere og hva tipper mot og for!! Håper på mange svar!!
junea Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Vi skal ha dåp i kirka. Har heller ikke spesielt forhold til kirka, men følger tradisjon. Synes det er koselig der, og har flere besteforeldre som er kristne! Når det kommer til konfirmasjonen og hvis han har lyst å konfirmere seg i kirka og ikke er døpt, er det ganske flaut for en 15 åring å måtte døpe seg. Husker et par i klassen min som måtte døpe seg og de syntes det var drit flaut.
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Jeg går for navnefest iallefall. Hos oss så er samboer meldt ut av stadskirka, og jeg har vel egentlig ikke no tro der jeg heller. Jeg synes det er for dumt at man skal stå foran masse mennensker i kirka å love at man skal oppdra barnet kristent, når vi faktisk ikke kommer til å gjøre det. Og ikke bare det, men jeg liker ikke den "nå skal barnet renses for alle synder" når barnet er kun få måneder gammel! Hvilke syndeR?!! nei, selv om noen i familien ønsker at barnet skal døpes, vil jeg ikke stå foran alle å lyve.. men det er mitt synspunkt.
jente og gutt Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Vi har navnefest for våre barn. Ikke noe organisert, bare familie og venner på middag og kos. Vi valgte det fordi jeg ikke er medlem av kirken, og mannen min er utlending. Jeg er desverre døpt, men skulle ønske jeg kunne valgt selv. Vi er borgelig gift, og jeg er borgelig konfirmert. Jeg mener barna kan velge selv når de kommer til konfirmasjonsalder. Og nå er det mange som ikke døper barna, så vi er ikke de eneste. Barna kan døpes hvis de vil konfirmeres, og de kommer nok ikke til å være de eneste som må ta det valget. Men jeg mener det er opp til dem.
Topp 10. Skrevet 21. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. september 2007 Det blir jo å lyve hvis man sier ja til å oppdra i kristen tro hvis man vet man ikke vil gjøre det! Forstår deg veldig godt! Men hva vil det si å være kristen?? Ser jo på meg selv som ikke kristen... også mine foreldre er ikke kristne men jeg er døpt, kanskje litt mer vanlig å døpe på 80 -tallet.??
Topp 10. Skrevet 21. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2007 Vi har også tradisjon, eller iallefall vi er døpt i kirka... men ingen i familien lever etter de verdiene som kirka har. Vi har en lett blanding av det meste!! Jeg synes også det er koselig i kirka de få gangene jeg er der, men jeg oppsøker ikke kirka uten grunn, samles der feks i dåp, bryllup, og begravelse. Liker atmosfæren og stillheten i kirka! Men vet ikke om det gjør meg kristen nok??? Vi kommer ikke til å gå inn for å oppdra vårt barn i en kristen tro... så det vil være å lyve til presten, i kirka når vi blir spurt om det! Synes ikke det blir riktig.... Men samtidig, hva menes med å være kristen?? Kan ikke huske at noen av de jeg konfirmerte meg med syntes det var flaut å velge å døpe seg i en alder av 15 år!
Pinny og lillegutt Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Vi har gått for dåp i kirken til respekt for svigermor. For min del kunne vi ha hatt navnefest, for jeg har 0 forhold til kirken og synes det blir litt feil å ha kristen sermoni når verken jeg eller sambo er kristne. Men, hva man ikke gjør for at svigermor skal holde kjeft =P
Topp 10. Skrevet 21. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. september 2007 hehehe, nei hva gjør man ikke for de rundt seg:) Vi har ikke sagt noe til noen at vi er i tvil på hva vi skal gjøre... tror de tar det for gitt at vi skal ha dåp i kirka... Men ingen er kristne utifra det jeg kan se:)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Vi skal ha navnefest. Både mannen min og jeg er utmeldt av statskirka, og vi giftet oss også borgerlig. Vi er begge døpt i kirka, men ingen av oss har vokst opp med en kristen oppdragelse. Vi mener at ungen skal få ta valget selv når han er klar for det, i stedet for at vi skal dytte han inn i en religion bare for tradisjonens skyld. Når det gjelder dåp av ungdommer i forbindelse med konfirmasjon; mange i klassen min gjorde det, og det var ikke flaut - bare stas! Hvis det finnes en himmel, kommer alle barn dit - døpt eller ikke!
Reidis Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Hos oss er det dåp helt klart. For barnet er det enklere å velge bort en evnt kristen tro senere, enn å måtte f.eks la seg døpe i tenårene fordi han/hun ønsker å konfimere seg.
Gjest Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Vi begge er døpt kirka. Vi valgte å dåpe jenta vår der, og kommer til å velge det samme for nr to. På denne måten følger vi tradisjonen i begge våre familier. Vi er ikke dypt kristne, men jeg vil alikvel kalle meg for en "alternativ" kristen ;o) Nå vet ikke jeg hva andre mener når de sier at de ikke kommer til å sørge for å lære barna sine om den kristne tro. Her har jenta vår fått en barnebibel med mange store fargerike bilder. Det hender at hun vil at vi skal se/lese i den. Vi forenkler det hele litt( hun er bare tre år). Men synes dette er en fin måte å gjøre det på. Hvis barna skulle velge å melde seg ut av statskirka når de blir stor, så må de bare gjøre det. Jeg håper bare at de finner noe alternativt, for det er flott å ha "noe". Lykke til med valget!
CB-BabyBoy Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Vi kommer til å velge navnfest fordi dåp er rett og slett ikke noe alternativ. Vi er begge enige om at det blir grunnleggende feil å melde inn et barn i en kirke når h*n ikke kan ha noen formening om det og når de har som utgangspunkt at vår lille skal renses for synd - nei da blir jeg bare forbanna. familien er det flere som er kristne og som synes borgelig er bare tull etc. Men vi har sagt at velger de å ikke komme, så kan de holde seg borte fra andre ting også. Da velger de bort sitt eget oldebarn enkelt og greitt. H*n skal få lære om all verdens religioner og dersom h*n ønsker å følge en av de, så skal vi støtte så godt vi kan. H*n skal lære å ha respekt for alle mennesker og religioner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå