Gå til innhold

Grensesetting.... liten en på 1 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skal man sette grensene på en liten kar på 1 år. Jeg sier nei tl noen ting han gjør, som ikke er lov. Men, føler at det ikke hjelper, han tester meg selvfølgelig, men er det noen som har noen gode råd. Den siste uke har tålmodigheten min vært litt kort, ant pga hormoner som er i sving, nr 2 er på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han er jo bare ett år..behøver karnsje ikke å gå så høyt i grense settinga ennå el...sef så si nei der du mener nei..men å løpe etter ungen for å sette grenser og si nei hele dagen blir jo sikkert veldig festelig..for min del har jeg heller fjernet de tingene som lager "problemer"..gutten min er 16 mnd...jeg har ikke behov for å løpe etter han for å sette store grense og si nei ørten ganger...men du gjør jo sef det du har lyst og ork til :)

kristine

Skrevet

foreløpig skjønner han bare at noen ganger sier mamma et ord: "nei" og ser ikke glad ut......han fryser kanskje til noen sekunder fordi stemmeleie ditt overrasker han, så titter han på deg, smiler for å forsikre at alt er bra og fortsetter det han driver med. mer enn det skjønner han nok ikke........det tar lang tid å lære han at nei betyr: "avbryt det du driver med og gjør noe annet" det går litt raskere å lære at den og den gjenstanden er det aldri lov å ta på, men likevel må det inntykket også bearbeides ved å gjentatte ganger ta på nettopp den tingen å se på din reaksjon. et barn vil opp og frem og den impulsen er det vanskelig å stagge. et forbud forutsetter at barnet tenker før det handler og det gjør jo ikke barn.

men som en hund lærer de å ligge unna ting som har en sterk negativ assosiasjon. hvor bra den metoden er å anvende på unger får hver og en (og til dels barneværnet ; )) avgjøre.

vennlig og bestemt og gjentagelser i det uendelige er det eneste jeg kan anbefale.

lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar 4...? .. er helt enig med deg, og det er det jeg driver med/prøver på, men ville bare høre fra noen andre/få innspill, det er jo alltids kjekt. Jeg har ryddet bort de tingen som han skal holde seg unna, og lar han styre i vei. Koser meg veldig uansett, selvom jeg er litt leil av å rydde på plass alle grytene ;) hehe...

ha en fin helg

Skrevet

Hva de skjønner og ikke skjønner er veldig forskjellig. Selvfølgelig kan du begynne å vise han hva som er rett og galt når de er 1 år!

Da snuppa var litt over året, klarte hun å hente leverposteien i kjøleskapet selv, hvis vi spurte etter det! (vi har et lite lavt kjøleskap)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...