mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Dette skrev jeg sist: "Er invitert til et vennepar i helgen og svigers skal passe. Jenta mi er 6 mnd, og de siste 2-3 ukene har hun vært veldig grinete, vanskelig å legge og skikkelig mammadalt. Jeg bruker over 1 time på legging ig hun gråter hysterisk når jeg legger henne i senga.Jeg får roet henne til slutt, men hun våkner mange ganger og gråter helt utrøstelig og jeg bruker klang tid på å roe henne. Hun roer seg for natten i 23 tiden. Da sover hun til ca 02, får mat og sover til 07.Hvis faren hennes prøver å gå inn til henne når hun gråter blir hun helt hysterisk. Når jeg tar henne etter en stund (han må jo prøve å roe henne) hikster hun av utmattelse og sovner med en gang. Stakkars liten jente. Det er nok noe som plager henne. På dagene er hun blid som en sol, det er kun under legging hun blir slik. Så skal vi altså bort på lørdag og svigers skal passe... Jeg er så usikker på om jeg vil dra fra henne når hun er sånn. Hun ser svigers 1 gang i uken, men hun er ikke trygg på de. Hun er ganske reservert overfor fremmede, og hvis noen kommer for fort og tar henne så gråter hun. Hun vil helst sitte på mammas eller pappas fang en stund først, men så er hun klar! Hvis hun våkner når vi er borte og det er svigermor som kommer å tar henne så lurer jeg fælt på hvordan hun vil reagere og om det er mulig for svigermor i det hele tatt å roe henne når ikke faren hennes klarer det en gang..." I går var svigermor ute på trilletur med vesla. Hun våknet og med en gang hun så farmoren sin begynte hun å gråte. Hun hadde grått veldig i over 1/2 time før hun hadde sovnet. Hun sov da de kom hjem. Da hun våknet gikk svigermor ut for å ta henne opp sammen med faren. Hun satte i å gråte igjen og det var tydelig at hun hadde grått veldig før hun sovnet for hun hikstet med en gang og hun var helt rødsprengt i øynene. Stakkars liten! Fikk så vondt av henne. Hun var jo virkelig redd! Hun roet seg hos meg etter en stund, og det tok ikke lang tid før smilet kom! Hvordan skal dette gå i helgen? Hun er jo redd jo stakkars... Og hun våkner alltid 3-4 ganger etter at jeg har fått henne til sove på kvelden før hun sovner skikkelig for natta. Det er 20 min å kjøre fra der vi skal vere og hjem. "Tåler" hun dette? Hvis de ringer når hun har grått i 1/2 time og det tar vel 30 min før jeg er hjemme etter at de har ringt... Jeg kjenner jeg får vondt inni meg av å tenke på det...
Na`is`vi`mi` Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Eg har ei tulle på 7 mnd. Ho er også litt "vanskelig" no for tida.. våkner og skriker.. Ammer 2-3 ganger pr.natt. Har bestemt meg for å vente med å "gå ut" til ho sover heile natta,orker ikkje stresset det gir å vite at ho kanskje skriker når eg er borte. jneta di tåler nok å skrike nesten en time,men om du orker å vite at ho gjør det,og at svigermora di orker det.. er ei anna sak.Du må nesten tenke grundig gjennom kor lyst du har til å dra vekk frå ho når det er sånn...
Nr-3-i-Magen Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Jenta di har sikkert separasjonsangst, og da mener jeg at det ikke er vits i å "tvinge" ho til å være med andre. Da trenger ho mammaen sin helt til ho er trygg nok igjen til å være med andre. Og ho trenger ro og gradvis tilvenning til andre, sånn at ho skjønner at mammaen ikke blir borte. Hvis du er redd for hvordan svigers skal ta det, så kan du jo si at du ikke tviler på at de vil ta seg godt av ho, men at du ikke orker å sitte å bekymre deg selv hele kvelden.
Bægge dætern Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 i en slik situasjon hadde jeg ikke reist bort og latt andre passe barnet mitt. jeg hadde tolket det som et tegn på at hun ikke var moden for å være borte fra deg. jeg hadde ventet med barnevakt til jenta lot andre stelle seg med deg som passiv tilskuer, eller i en annen del av huset. det vil komme mange anledninger senere til å hygge seg med venner : ) inviter dem hjem til dere, eller ta med babyen, lykke til!
Mamsen til Silje Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Uff er ikke lett det her... De tåler det nok men er ikke noe godt for et morshjerte og tenke på. Tulla her er og litt sånn på kveldene,må inn til henne 3-4 ganger før hu sovner og kan våkne etter 1-2 timer igjen,og på lørdag skal vi i 40-årslag til min søster og svigerinna mi skal passe henne hos seg,har to små sjøl. Må si jeg gruer meg men har jo lyst å gå siden det er søstra mi da. Er 5-10min å kjøre bare. Snuppa er 7mnd. Du må nesten kjenne på det,det kan jo gå supert og da. Hvor gammel er hun? En gang må man jo prøve,det sies jo at de har godt av å være litt vekk fra mora,spørs bare hvor lenge og hvor gammelt barnet er. Ønsker deg iallefall lyke til:-)
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. september 2007 Sånn tenker jeg også, men samboeren min sier at vi SKAL dra for hun har bare godt av å vere med andre folk. Han mener også at hun kjenner farmoren sin godt nok siden hun ser dem en gang i uka. Men det er jo tydelig at hun ikke gjør det... Hun synes det er veldig gøy med andre mennesker så lenge hun får sitte på mammas fang, og hun kan godt sitte his de etter en stund. Jeg synes at de har vært her alt for lite. De skulle ha vært her sammen med oss noen ganger denne uka sånn at hun blir vant til de! Må tenke nøye gjennom dette... Kanskje vi har ventet for lenge med å la andre åasse henne, ikke vet jeg! Men seperasjonsangsten får de vel uansett gjør de ikke det?
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. september 2007 Jeg har ikke så veldig lyst til å dra bort, men som sagt lenger oppe her såm mener samboeren min at vi SKAL dra. Hadde det vært helt opp til meg så hadde jeg vært hjemme. Det beste hadde jo vært at hun sov hele natten, var helt trygg på besteforeldrene og jeg kunne kost meg bort og slappet av med tanke på at hun har det helt fint!
Mamman til M&E Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Vet du at jeg tror ikke du kommer til å kose deg i det hele om du velger å dra. Du kommer til å tenke på hvordan det går med tulla di hele tiden og ikke klare å slappe av. I din situasjon hadde jeg fulgt mammahjertet og blitt hjemme. Det kommer plenti med andre anledninger der du kan dra bort, når hun har blitt tryggere på andre. Gjør det hjertet ditt forteller deg og ikke på hva andre sier du bør gjøre.
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. september 2007 Tror heller ikke at jeg kommer til å kose meg... Har tenkt å si til svigers at når hun har grått i 10 minutter i strekk og gråter veldig mye så må de ringe. Har prøvd å si til sambo at jeg ikke har lyst til å reise, men da får jeg kjeft og han sier at nå må jeg ta meg sammen... Ikke lett når en ikke får støtte der en burde fått støtte!
Mamman til M&E Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 La han lese denne tråden så kan han iallefall se at det er mange mammaer som støtter deg. Jeg snakker av erfaring; Lillemann hadde en slik periode da han var ca 4 mnd, bare gråt når han skulle legge seg. Jeg gikk ut, på tross av at jeg helst ikke ville (gjorde det nok for at ikke andre skulle kalle meg for hysterisk/hønemor etc.) Heldigvis var jeg ikke langt unna og ganske riktig, jeg ble kallt hjem igjen. Mammaer vet best!! :-)
Mamman til M&E Skrevet 21. september 2007 #11 Skrevet 21. september 2007 Kan også si at han nå sovner greit (er 6 mnd nå) og at mamman og pappan skal på fest i helgen, noe jeg gleder meg til da jeg vet at det kommer til å gå bra når tante skal passe han :-)
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. september 2007 Ja jeg tror det vil gå over og at det bare er en periode dette med redsel og søvnproblemer. Var borte fra henne en lørdagskveld da hun var 4,5 mnd og da gikk det kjempegreit. Hun sovnet greit og da hun våknet i 22 tiden tok bysset mormor henne i søvn helt uten problem. Så det vil nok komme mange andre muligheter for oss å treffe venner på kveldstid! Men jeg tror jeg har bestemt meg for å dra, så kan de ikke si noe om hønemor og overbeskytting. Men jeg VET at jeg ikke kan vere lenge...
Mamman til M&E Skrevet 21. september 2007 #13 Skrevet 21. september 2007 Ok, prøv så godt du kan å slappe av den tiden du er der da. Du vet jo at farmor vil ta kontakt med dere om det ikke går og 20 min er ikke så lenge :-) Prøv å kos deg! :-)
FanteGuri Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 Du må nå ikke dra bare for at ingen skal kalle deg hønemor!! Syns du skal dra hvis du virkelig har lyst, hvis ikke skal du holde deg hjemme med god samvittighet!
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 21. september 2007 Har ikke lyst å dra nei, men vet ikke om jeg orker kommentarene fra sigermor og fra sambo. Fikk nesten kjeft fra sambo i går da jeg ymtet frampå at jeg ikke hadde så lyst til å dra...Jeg får se det an utover dagen i morgen hvordan det blir. Det kan jo hende det ikke går uansett at jeg drar.
FanteGuri Skrevet 21. september 2007 #16 Skrevet 21. september 2007 Også enig med magnus sin mamma, mammaer vet best!! Pappa skjønner ofte ingen ting, de har jo ikke samme forholdet til babyen som mamma har!! Syns pappa kan vise litt mer forståelse for mamma her altså, ikke bare si at du skal ta deg sammen! Haater at noen sier at man skal ta seg sammen altså!!
mammasgo`jente Skrevet 21. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 21. september 2007 Så enig! Jeg også hater at noen sier til meg at jeg må ta meg sammen.... Jeg er med babyen dag ut og dag inn og det er jeg som tar henne om natta. Han er med babyen på ettermiddagen noen timer. Han er veldig flink altså, og tar mye del i stellet, men det er jeg som kjenner henne best.
Stjernedryss m/2 skatter Skrevet 21. september 2007 #18 Skrevet 21. september 2007 jeg hadde ikke reist...kommer flere muligheter senere..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå