Maud Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Storebror har en lei tendens til å komme hjem fra skolen med mindre enn han hadde med seg da han gikk. Etter gjentatte slike epsioder der han kom hjem uten jakke, ble vi enige om at han heretter må gå tilbake og hente jakka si hvis han glemte den. Det er 15 minutter å gå og derfor overkommelig nå som han er 8 år. I går var det igjen litt varmere da han gikk hjem enn da han gikk til skolen. Jeg kom som vanlig hjem litt etter ham og han sa med tynn stemme mens jeg fortsatt sto nede i gangen at han hadde glemt jakka, men kunne dra og hente den. Da jeg sa det var fint at han kunne gå, kom han ned trappen bunn ulykkelig. Han gråt og da jeg spurte om han hadde håpet at jeg skulle si han slapp, sa han ja. Snørr og tårer rant og jeg hadde SÅ lyst til å si at han kunne la være å dra. Ville ikke det heller, var opptatt av at han skulle lære å ta ansvar for tingene sine og at mamma ikke alltid kan ordne opp. Da han fikk lov å sykle i stedet for å gå, ble det greiere. Han kom hjem med jakka og var strålende blid. For et mykt mammahjerte er det noe dritt å være konsekvent! Hadde mye mer lyst til å kjøre til skolen selv og la ham være hjemme med minstemann og se TV. Håper det er lenge til neste gang dette skjer, det var ikke noe moro :-(
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Uff, kjenner nesten følelsen her jeg sitter...... De er jo så gode, og det er jo tydelig at han har skjønt det, så det var fint at han fikk lov å sykle:-) Han synes sikkert det var litt premie han også, men forstår følelsen til mammahjertet ja:-) Å være konsekvent er noe dritt......;-)
Plutseliten :) Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Skjønner godt det ikke er lett.Gått i den fellen mange ganger og ordnet opp.Vi vil jo det beste for barna våre,og det er vondt når de er så lei seg. Men det er bra vi innser, at til syvende og sist gjør vi dem en bjørnetjeneste.For de er jo nødt til å lære å ta ansvar for tingene sine. Men ...lett er det ikke Synes du var flink jeg!!! Stolt mamma til 2
Tiggywinkle Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Har akkurat samme greien med 10 åringen min. I går kom han hjem uten badetøyet sitt....han må også returnere og hente. Og uansett hvor mange ganger jeg sier han må huske alt hjem, så glemmer han stadig noe.... Det var dette med menn og to tanker da, begynner tidlig tydeligvis. jeg slet også i starten med å sende ham tilbake til skolen for å hente, men nå går det greit - og det blir jo sjeldnere:-)
solkrem Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Jeg skjønner at vi har mange prøvelser i vente.... Men jeg syns du taklet det veldig bra jeg!! Noe som jeg ofte tenker på er: Altså - så ser jeg at veldig mange av de få tingene jeg irriterer meg over hos samboer, gjør moren hans akkurat likt. Som f.eks å la skuffen stå åpen etter å ha tatt en kniv. Dette er da bare en bagatell, men dere skjønner hva jeg mener?... Det blir fryktelig irriterende når hele kjøkkenet står åpent med skuffer og skap. Så vi må jo vise barna hvordan vi vil ha det slik at de kan føre det videre helledussen dette ble da innviklet...hehehe
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 solkrem, Akkurat det gjør samboeren min også! Han lar alt stå på vid gap, pålegget ligger fremme og jeg blir irritert;-) Har spurt om det ikke går an å lukke og legge på plass etterhvert som man er ferdig med ting, men det er visst fryktelig vanskelig å innføre;-)
♥Snulder Skrevet 21. september 2007 #7 Skrevet 21. september 2007 Jepp! Mammahjerter gråter når de faktisk må gjennomføre det de har sagt.... sårt er det, men det er jo faktisk slik ungene lærer! Jeg synes du løste det perfekt jeg! Det at han fikk lov til å sykle gjorde sikkert turen mye kjappere for ham også:=)
solkrem Skrevet 21. september 2007 #8 Skrevet 21. september 2007 Deilig å hørre at andre også har det slik:) Også brødet da, kan ligge ute uten å bli pakket inn i flere timer. Så når jeg kommer da og skal spise kan jeg jo slå noen ihjel med det - tihihi. Ser du noen sammenheng mellom mor og sønn....?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Si meg en ting - bor vi sammen med samme fyr eller? Tirsdag kveld kjøpte jeg nytt brød, onsdag ettermiddag fant jeg det liggende på benken etter jobben. Han hadde da vært hjemme med lille rosa den dagen;-) Spurte hvem det var som ikke KLARTE å pakke inn brødet igjen, men ingen innrømte det:-) Greia var at de to andre var på skole og jobb;-) Hehehe, kan ikke se sammenheng med moren hans på akkurat det området, men de har nok mye felles ja;-)
♥Snulder Skrevet 21. september 2007 #10 Skrevet 21. september 2007 Ser ut til at den fyren der ikke har mindre enn 3 damer....
solkrem Skrevet 21. september 2007 #12 Skrevet 21. september 2007 Tihihi ja du skal se det at det er samme fyr! Så nå får vi bare håpe at våre små håpefulle ikke følger i samme spor. Kanskje det er annerledes med jenter - jaja vi får bare håpe:)
Maud Skrevet 21. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 21. september 2007 Takk for støtten, søte dere. Det er ikke lett å stå for det man har sagt når tårene triller...
solkrem Skrevet 21. september 2007 #14 Skrevet 21. september 2007 ...også dådyrøyne... de er vanskelige de:)
dritgrei hei hei! Skrevet 21. september 2007 #15 Skrevet 21. september 2007 Men det dere ikke visste.... det var at det er meg dere bor sammen med... SORRY! Det er bnemlig dritvanskelig å sette inn pålegget... brødet ... lukke skuffen... lukke skapet... plukke opp jakka jeg hang over stolen...legge avisene i riktig bunke etc... for man skal jo noe annet idet man er i gang med den ene tingen starter en ny, og da er forrige stasjon glemt MED EN GANG! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått til byen på tidlig formiddag, og kommet hjem til frokosten på benken.... Og jeg blir dritirritert.... PÅ MEG SELV! så det er altså jeg som bor der dere bor.... OOOOOÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!!
dritgrei hei hei! Skrevet 21. september 2007 #16 Skrevet 21. september 2007 Dette innlegget ble jeg rett og slett fryktelig glad for! Jeg trodde jeg hadde gjort noe alvorlig galt i oppdragelsen, fordi min sønn alltid lar tøyet være igjen på skolen. Plutselig en ettermiddag så ble jeg skikkelig irritert, dritgreipappan også forsåvidt. Så sa vi at det går ikke ann at klærne dine blir liggene igjen på skolen dag etter dag, for til slutt har du ikke flere klær igjen, og det går jo ikke. Du kan jo ikke gå på skolen i pysj liksom.... Også fikk jeg så ufattelig dårlig samvittighet etterpå... for er han stor nok til å ha det ansvaret selv da???? når er de store nok til å ha oppgaver man kan kreve at de skal gjøre. DU var i alle fall både flink og grei!!!! Hurra for deg Maud!!!!
Karomamma Skrevet 22. september 2007 #17 Skrevet 22. september 2007 Ja, hurra for Maud!!! Lurer litt på hvordan dette kommer til å gå hos oss, jeg merker utfordringen allerede. Men vi må jo klare det He he, må le av rotekoppene. Jeg pleier å si at folk enten er "skap-åpnere" eller "skap-lukkere", tror tilmed vi har snakket om det før her inne. Eksemplets makt har sikkert mye å si, men jeg mistenker at noe må være genetisk. Pappan min og jeg er nemlig skap-lukkere mens mamma og mine to søsken er skap-åpnere. Jeg har vokst opp med alle skuffer og skap åpne, hele kjøkkenbenken full av mat og kasseroller og oppvaskkummen konstant stappfull. Likevel har jeg blitt en skap-lukker.... Hva sier ekspertene her inne?
Gjest Skrevet 22. september 2007 #18 Skrevet 22. september 2007 Å være konsekvent er noe dritt. men det er det de lærer av. Storebror har gått sine turer tilbake til skolen for å finne sparkesykkel, joggesko, jakker og skolesekk. Nå husker han på alt, for han vet at han må tilbake å hente det. Men, jeg blør jo.... To lyseblå øyner som er tårevåte.. *sukk* Men det har vært lenge siden glemmeepisodene nå..
Gummelillan Skrevet 24. september 2007 #19 Skrevet 24. september 2007 Oj, så flink du er. Må innrømme at jeg er den mest håpløse inkonsekvente mammaen som finnes på denne jord. Og ungene utnytter det rått ;-) Heldigvis er pappaen(-e) kjempeflink(-e) slik at forhåpentligvis blir det folk av mine unger også. Men dere kan kanskje gi meg et kurs en dag...? Men jeg legger inn brødet og lukker alle skuffer selv da. Og DET gjør ikke sambo (så han derre typen har nok et helt harem, ja...;-))
Reveenka Skrevet 25. september 2007 #21 Skrevet 25. september 2007 Nå flirer jeg så jeg nesten triller av stolen! Og det er ikke fordi jeg kjenner meg litt igjen altså!
Reveenka Skrevet 25. september 2007 #22 Skrevet 25. september 2007 Huffameg sier denne eksperten - på skapåpning! Tror jeg må skjerpe meg alvorlig, og ikke bare i skippertak så ikke mine unger skal huske kjøkkenbenken sånn når de blir voksne... c",)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå