Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, er så vanskelig dette... hun gråter heeele natta, som regel fra 22:00 til 05:00, uten stans. vi prøver alt. Får henne til å rape, skifter bleie, gir mat og kos, vugger henne, bærer henne rundt. har til og med vært på trilletur klokka 5 om morgenen... hehe... men ingenting hjelper. gråter de av og til bare for å gråte? trodde de bare gråt fordi noe var galt jeg, men når hun gråter sju timer i strekk uten stans hver natt må det jo være et eller annet vi har glemt... uff... er ikke noe kjekt=( hun har ikke kolikk, har ihvertfall ingen av tegnene på det. Er litt vanskelig å ikke sove noensinne...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette er ikkje greit for dere.. Har dessverre ingen råd å gi.. kan være så mangt,er ingen fasit på desse små. Men eg ville ha tatt meg en prat med HS og fortalt om problemet. ( en liten ting kanskje.. "arbeider" dere med ho heile tida?, får ho tjangs til å prøve å roe seg sjøl?) bare tenker høgt eg.. men hør med HS..best det.. Håper virkelig dere får hjelp, for søvn er alfa omega..for en god dag sammen med babyen:)

Skrevet

takk for svar =) ja skal snakke med helsestasjonen. Ja har prøvd å legge henne i vogna eller sengen alene, men da hylskriker hun. og jeg holder ikke ut hylskriking i mer enn et minutt eller to, syns så synd på henne så er NØDT til å ta henne opp. prøver å ha det rolig når vi skal roe henne ned, ikke stresse eller snakke høyt eller bli altfor ivrig med vuggingen... men neeeida hjelper ikke det heller... må da være en eller annen magisk kur vel? hehe... men hun er jo bare 15 dager så kan jo ikke begynne med noe skrikeavvenning heller...

Skrevet

Har du prøvd å svøpe henne inn i et teppe? Pakke henne inn godt og tett, litt stramt, sånn at kun hodet stikker opp. dette gjorde de på sykehuset og vi fortsatte med det hjemme, det fikk henne til å roe seg veldig. Når det er tett, varmt og godt blir det også tryggere for de små.

 

Lykke til!

Skrevet

nei..er enig med deg.. litt vel tidlig med skrikekur.. Ønsker deg lykke til.. det går over:) Har ei som våkner 3 ganger pr.natt enda eg.. og ho er 7 mnd. Vi har prøvd alt,men neida.. sta som et esel jenta vår..hehe.. Men vi gir ikkje opp.. for vi veit at det går over..bare tøft å komme seg igejnnom det.

Skrevet

Kjære deg. Jeg føler med deg jeg. Når vi kom hjem fra sykehuset oppdaget vi at vi hadde en jente som var veldig utilpass. Hun gråt heeeeele tiden. hun hadde noe magesmerter, det merket vi ved at hun trakk beina oppunder seg når hun gråt. Men det som var den avgjørende faktoren, var at fysioterapeuten på helsestasjonen oppdaget en låsning i nakken hennes. Dette er veldig vanlig problematikk etter fødsel. Da var jenta vår nærmere 2 mnd tror jeg. Men disse behandlingene hjalp. Legen sa at det var kolikk og avfeide oss totalt. Vi prøvde kiropraktor også, men det hjalp ikke jenta vår hvertfall. Det var fysion som hjalp oss, og jenta ble helt en annen. Nå er dattera vår 5 mnd og knallfornøyd og har vært det siden behandlingene.

håper du fikk noen tips. Babyene skriker som regel fordi det er noe. Innimellom på kveldene kan de være skrikete uten grunn, men ellers er det som regel noe.

lykke til, og vit at du er ikke alene om denne opplevelsen. Vi er mange som har vandret rundt med babyen midt på natta og følt oss helt alene, og lurt poå hva i huleste det er vi har gjort :) Det går seg til :)

Klemmer fra oss

Skrevet

Hei Sauen, gratulerer med pia di =)

 

Jeg skjønner ikke helt hvilke andre tegn på kolikk du venter på? Langvarig skriking som dette flere netter på rad i et spesielt tidsrom, hun er utrøstelig og man VET hun har spist nok, har tørr bleie osv.. Da mener jeg absolutt hun må ha kolikk altså!!

 

Uansett kan det være mageknip.. ta en time eller to til kiropraktor du, er ikke så dyrt og kan jo gi positive resultater. Begynte ved to ukersalderen her i gården også.. men vi slet ikke om natta, bare om dagen/ettermiddagene. Husk at "symptomene" kan varierere litt fra baby til baby.

 

Lykke til videre uansett, hold ut - det blir garantert bedre tider ;-)

Skrevet

Nå har ikke mine skreket så lenge, men her roet de seg med sukkervann.. kan jo være verdt et forsøk...

Skrevet

hei, nei skrikeavvenning trenger du ikke tenke på! små babyer skriker når det er noe som plager dem. det høres jo ut som du har prøvd det meste - men er du sikker på at det ikke er magevondt? min gutt skrek masse i to-tre uker på kveldstid, det var ikke kolikk, men jeg måtte kutte ut en del matvarer, og da ordnet det seg. det er masse rart de kan reagere på; alle typer kål, broccoli, alle typer løk, sauser med løkpulver i, sjokolade, spekemat, kaffe, druer. hspiser du noe av dette? du kan jo prøve å kutte det ut og se om det hjelper. -ellers, hvis hun er god og mett, har fått rapt og ny bleie, varme nok klær eller kalde nok klær(kjenn på temperaturen i nakken hennes), og fått godt med kos, da skulle hun egentlig være fornøyd og fått sove. Hvis du ammer, kan du evnt la henne ligge ved puppen til hun sovner, og så legge henne forsiktig ned i senga med lune tepper rundt seg? Hvis hun skulle ha vondt noe sted er det smertestillende for henne å suge.

Skrevet

takk for svar=) iflg en bok jeg har får de kolikk på ettermiddagen... og hun trekker ikke beina opp mot magen. griningen er også samme griningen som vanlig... men kanskje det er det allikevel... skal prøve kiropraktor jeg=) takk for svar alle sammen

Skrevet

Det som står i den boka stemmer ikke! Kolikk er når de skriker mer enn x antall timer x dager i uka, husker ikke helt tallet, mulig det var 3? Og gjerne til samme tidspunkt hver dag. Det kan være når som helst på dagen, hos oss var det fra 22-02. Kiropraktor virka supert hos oss. Prøv det!

Skrevet

Når lillegutt var så liten så skrek han også mye på natten, vi fant ut at det var magevondt. Presset, trakk beina opp og skrek. Det er ihvertfall vært å forsøke sukkervann, det er uansett smertestillende og helt ufarlig. Du koker opp 1 dl vann med en spiseskje sukker og så gir du en spiseskje av vannet. Gies ikke forebyggende men når det er på sitt verste. Du trenger ikke være redd for at de blir hyper av sukkeret og ikke sover ,-) Virker det så er det jo fordi hun har hatt vondt et sted. Hs sa at det var veldig vanlig akkurat på den alderen fordi tarmene fremdeles vennes til mm. Ellers fant vi vel også ut på den tiden at jeg ikke hadde nok melk. Han kunne ammes i timesvis og likevel vise tegn til sult 2 min senere. Sovnet ofte ved puppen av utmattelse men ble aldri mett når han var våken ved puppen. Men ta en tur til hs de er jo "ekspertene". Lykke til og vit at det blir ikke sånn for alltid, de første 6 ukene er de tøffeste!

Skrevet

Hadde også problemer med gråt i starten, men gikk over etter at jeg kutta ut cola light og enkelte andre ting som han tydeligvis fikk mageknip av. Har du prøvd å ta en prat med helsesøster for å gå gjennom kostholdet ditt og vurdere kutt? Kan være det hjelper. Tror det er best å gjøre det sånn, heller enn bare å høre tips her om hva som kan gi mageknip.

 

Lykke til

Skrevet

Huff, føler med dere. Jeg skreiv her og var fortvilet for at Lillemann hadde vært våken en natt, og så har dere og andre det slik hver natt. Skammer meg jeg nå!

Ser du har fått mange gode råd over her og håper inderlig at det bedrer seg snart.

 

Masse lykke til, sender deg og babyen din en trøsteklem

Skrevet

Jeg tror hun har snudd døgnet!!!

 

På helsestasjonen kan de hjelpe deg med tips om hvordan du snur tilbake igjen. Det viktigste er at hun ikke sover for mye på dagen. Spesielt siste timene før hun skal legge seg.

 

Dersom hun ikke sover spesielt mye på dagen heller er det nesten sikkert kolikk.. Min sønn har kolikk og det er ofte jeg er sikker på at han ikke har vondt i magen(ikke trekker bena spes opp på magen ol), men allikevel etter en tid så slipper han masse luft og så er han fin igjen! Kolikk er en finurlig greie...

Skrevet

Synes det høres ut som om hun har kolikk jeg. Har du prøvd bæresjal? Det var den magiske kuren her. Vår lille var urolig og gren hele dagen. Vi gjorde som dere, bærte, vugget og prøvde alt, men når vi prøvde sjal ble hun stille med en gang. Å være i sjal er jo ganske likt som i magen. Så vi begynte å bære henne masse! For så lenge vi gjorde det var hun helt grei, sov masse og spiste. Så kan vel faktisk si at kolikken forsvant når vi begynte å bære henne i sjal store deler av dagen. Det var som å få en ny unge!

Skrevet

tusen takk for alle råd!!! skal prøve det ut alt sammen=) kanskje det er kolikk allikevel ja... hun roer seg av Minifom da... så kanskje det er det=) greit å finne ut hva det er ihvertfall, skal få undersøkt henne jeg... og bæresjal skal kjøpes=)

Skrevet

Høres ut som min jente...hun har kolikk:o( Prøv deg frem å kutte ut melkeprodukter, drikk amme-te, kutt ut løk, kål og kullsyre (hvis du ammer da). Gi minifom-dråper, fenikkel-te, sukkervann.

Vi har vært to ganger til kiropraktor, og det skal visstnok være veldig effektivt. Var mye bedre etter første behandlin, men har hatt det verre etter den andre...

 

Jeg trodde ikke Milla hadde kolikk heller, for hun var blid som en sol på dagen og sov greit da - men når klokken bikket åtte om kvelden satte hun i gang med hylingen. Hun ville ikke ha puppen og gråt seg i søvn til slutt - våknet da igjen etter et par timer og holdt på på samme måten...sliiiiitsomt:o(

 

Kan jo være hun har vondt i nakken eller noe? Kiropraktoren skjekket Milla for dette også, for det er visstnok ganske vanlig - men hun var helt fin i rygg og nakke.

 

Lykke til - håper dere finner ut av det og at det bedrer seg snart...vet hvor fortvilende det er:o(

Skrevet

Ta en titt på htttp://www.kiss-kidd.no. Er ikke bestandig det er kolikk som plager de små ,men symptomene er veldig like. Vi går til osteopat som behandler rygg å nakke,spesiellt nakken og hun er mye bedre. Gikk først til kiropraktor men hun ble bare værre av det.

Skrevet

Tror jeg tipper det samme som moi 30(?).så fremt hun ikke trekker bena til seg og viser at hun har magevondt,så tror jeg kanskje hun kan være døgnsnudd...?Lillemor var slik hos oss også en stund,ble helt fortvila.Prøve å ta henne opp,i stede for å prøve å få henne til å sove.

Å sett henne feks i vippestolen om hun liker den.Så prater du rolig til henne,se om hun roer seg da og begynner å leke.

 

Ellers så kan hun jo også være overtrett-da kan de bli hysterisk,og klarer ikke å roe seg,men sovner innimellom og våkner så fort noe endres(slutter å vugge,flytter deg fra henne) og blir kjempe fortvila over å ha våknet igjen når hun er så trett.

 

Så kan det være stivhet i ryggen.Enten etter fødselen,at hun har sittet oppreist for mye,eller stått for mye oppreist med vekt på føttene.mange gjør dette fordi babyene gjerne vil stå på bena,mens du holder dem,men ryggen tåler det ikke enda.(0-5/6 mndr)I så fall kan en kiropraktor hjelpe.2-3 behandlinger er som regel nok.

 

Eller kanskej blir det for mye styr på kvelden før natten skal starte.for mye stimulering og støy kan gjøre de små veldig slitne og klarer ikke å finne roen når de skal legge seg.du kan da starte i god tid før legging med å skr ned belysningen,tempoet i huset,skru ned volumet på tvèn eller slå av.ta kveldsstellet og kose litt på sofaen.

 

Det var mine tips:håper noe kan hjelpe.Det er ingen spøk når babyen bestemmer seg for å holde det gående hele natten.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...