Gå til innhold

Vil ikk lenger ha middag... samme som småtroll 1-2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan gi meg noen gode råd angående middagsspising. Min lille gutt på 18 mnd spiste før alt han fikk med god appetitt. Vi har vært nøye på å ha en god stemning rundt matbordet uten kjefting og masing, og alt har gått som en drøm frem til nå. Rundt 15 mnd alder begynte han å bli mer skeptisk. han smakte på alt han fikk, men spiste ikke særlig mye.

Nå derimot vil han ofte ikke engang smake... Spiser kun 4 ulike middager nå... Jeg vil ikke presse i han mat med vold, da jeg er overbevist om at det vil gi han veldig dårlige assosiasjoner rundt måltidet, men hva kan jeg gjøre?

Håper noen har gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår var også sån. Iflg helsesøsteren var det helt normalt at barnen blev mer skeptiske. Fortsett å server ham forskjellige måltider, ikke bare det han liker. Du gjør riktig i å ikke mase, ikke gi ham opperksamhet. Plutseligt begynner han å spise igjen skal du se.

Skrevet

Velkommen til min verden!!!!

Har akkurat det samme problemet med min gutt på 22 mnd.

Det eneste han vil ha er pølser med pasta eller fiskepinner.

Når han ikke spiser den middagen han blir tilbydt, så får han heller ikke noe annet (gir han for eksempel en banan en time senere, men ikke i forbindelse med måltidet). Har snakket med pedagogene i barnehagen om det, og de syns at det høres ut som en god løsning.

Har mange venninner med litt eldre barn en meg og det virker som om det er en periode som de fleste barn går gjennom - så jeg tar det knusende med ro og regner med at det løser seg av seg etterhvert!

Skrevet

:) Det var jammen godt å høre. Jeg tilbyr heller ikke alternative middagsmåltider, men en tidligere kvelds eller en banan etter en times tid eller så. Krysser fingrene for at dere har rett!

Tusen takk!!

Skrevet

Samme problemet her gitt..Bortsett fra at min sønn på 2 år nesten aldri har spist noe som heter grønnsaker. Han er derimot VELDIG glad i brød, så helsesøster siet at så lenge han får variert pålegg og tran/sanasol så er det greit. Ingen i Norge lider noen nød sier hun. Bare han/hun får i seg mat er det det viktigste.

Jeg gjør det samme som deg. Jeg maser ikke ved middagsbordet. Vil han ikke ha det han får servert, så får han heller ikke noe.

Kanskje en brødskive en times tid etterpå, så han ikke legger seg sulten. Da er det jeg som må opp om natta, hehehehe....

Så tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge han hvertfall spiser noe;)

Skrevet

Her er et tips jeg har god erfaring med (både hjemme og i barnehagen)...Lag den planlagte middagen. Sett alt på bordet og la barnet forsyne seg selv. Mos for all del ikke maten sammen. Respekter at barn har perioder der de spiser mindre og er skeptiske til maten. Vi har ikke alltid så god matlyst vi heller. Fokuser ikke på hvor mye barnet spiser. Hold oversikt uten å bemerke noe. Motvilje kommer ved press. Ha en naturlig samtale rundt bordet.

Samtidig er det dumt å tilby alternativer til maten du har laget. Man spiser det som er på bordet, det er det som er middagen i dag.

Det ordner seg nok skal du se. Det går opp og ned her i verden ;o)

Skrevet

Godt forslag med å la barnet få forsyne seg selv syns jeg. Vet at når jeg selv var i den emst skeptiske aldern med hensyn til mat, så ble det aldri laget noe alternativ middag til meg. Men jeg måtte pent sitte ved bordet og kunne få spise det jeg ville av det som var på bordet, ble noen middager hvor jeg spiste potet med litt stekt flesk/bacon da, men til slutt klarte jeg jo ikke å la vær å smake litt på det andre også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...