håper på fulltreff Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Håper noen kan gi meg noen gode råd angående middagsspising. Min lille gutt på 18 mnd spiste før alt han fikk med god appetitt. Vi har vært nøye på å ha en god stemning rundt matbordet uten kjefting og masing, og alt har gått som en drøm frem til nå. Rundt 15 mnd alder begynte han å bli mer skeptisk. han smakte på alt han fikk, men spiste ikke særlig mye. Nå derimot vil han ofte ikke engang smake... Spiser kun 4 ulike middager nå... Jeg vil ikke presse i han mat med vold, da jeg er overbevist om at det vil gi han veldig dårlige assosiasjoner rundt måltidet, men hva kan jeg gjøre? Håper noen har gode råd!
Muffinsmamma Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Jeg tror jeg ville gjort følgende: (har en småspist gutt...) Gi ham den maten han liker. Lag annen mat til dere selv. Antakelig vil han bli nyskjerrig på det dere spiser og be om å få smake. Da har han valgmuligheten. Og ser etterhvert at den maten dere spiser også er god. Etterhvert, når han blir større, rundt 2 år, tror jeg man kan si at de iallefall må smake på maten før de sier at de ikke liker den. Jeg tror aldri man skal tvinge barn til å spise. De regulerer mye selv. Men jeg kjenner til problemet... gutten min liker erter en dag, en annen dag ikke. Jeg tror også han blir påvirket av hva de andre hos dagmamman spytter ut av grønnsaker. Men som sagt, ikke bekymre deg. Det går nok over:)
Anonym bruker Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Kunne ha skrevet innlegget selv. Min før så altetende jente liker plutselig nesten ingen ting. Ser heller ingen vits i å tvinge henne, men vil gjerne at hun skal sitte sammen oss ved bordet. Håper også at det er en fase som går over etter hvert, for jeg blir litt bekymra over at kostholdet blir så ensidig.
Muffinsmamma Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Ps jeg pleier alltid å la gutten min ha et eller annet å leke med under måltidet.. en skje, eller liknende. Det virker som han føler at han deltar med om han får holde i en skje eller spise med hendene selv. Blir mye gris, men det kan være verdt det:)
Anonym bruker Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 Min gutt er også en liten småspist kar. Blitt bedre de siste månedene nå da. Serverer det vi alle spiser(lager som regel noe jeg vet han liker) Legger på tallerkenen til han, skjerer opp i små biter og så er det opp til han. Mater dere han eller får han spise selv? Vår spiser ikke når vi mater! helt siden ha var 9 mnd fikk han holde i en skje og prøve å spise eller rørte i grøten, uten fikk vi ikke i han noe, så lurte vi i han en skje eller ti når han var opptatt med grøten. Nå er han 17 mnd og spiser alle måltider selv, skive, grøt, middag, yoghurt og frukt(her er det viktig å lukke øynene, og bare rydde etterpå Har bare 2 timer mellom middag og kvelds, så hvis han spiser lite til middag gjør det ikke så mye. Ikke kom med flere alternativer hvis han ikke spiser, da vil han bare nekte å spise i påvente av at han kanskje skal få noe bedre. Vi gjrde det når han ikke spiste før, tenkte han måtte ihvertfall få en yoghurt for å fylle i magen, det ble mye frukt og yoghurt for å si det sånn... men alt ble bedre når vi sluttet med det. Nå lager vi ikke noe nummer ut av at han ikke spiser, hvis han ikke spiste må han vente til neste måltid for å få noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå