Gå til innhold

Angående det å ikke gi barna snop/kaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må faktisk le litt når jeg leser de debattene. Er flere som ikke gir barna noe søtt. Men de voksne spiser det selv når barna har lagt seg. Hva skjer da når barna blir større og legger seg seint? Tror det blir mange barn som kaster seg over skåla da! Ellers så må føreldrene selv ta seg i det og slutte med søtsaker. Forstår bare ikke hvorfor barna aldri skal få smake. Greit nok viss hele familien er sunn og sånt ikke er å oppdrive i huset!

Da syns jeg faktisk det er bedre å la barna få smake litt å få et normalt forhold til søtsaker! Det har barna mine og de maser aldri i butikken om å få. jeg kan faktisk og sette fram søtsaker av og til uten at de står helt glupske over skåla.

Alt med måte er det noe som heter.

Det blir feil for meg å grafse i meg selv men aldri la barna få. Enten de ser det eller ikke. Foreldrene sin livsstil smitter nok over på barna etterhvert uansett!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen=) Enig! Tror ikke på hysteri. Blir litt smågal av det! Jenta mi på 2 spiser aldri godteri i hverdagen, det gjør ikke jeg heller(stort sett). Men når det er bursdag eller noe spesielt får hun smake og hun stooorkoser seg...Tror barn blir litt desperate om de ikke får lov til noen ting...Og ja, alt med måte.

Var i et barneselskap for litt siden der de fleste barna spiste omtrent det de ville, men det var ei jente der som ikke fikk. Mora tok det fra hun, og gav hun istedenfor farris og hjemmelagede kjeks...Ble helt satt ut! Stakkars jenta måtte sitte å se på at alle andre fikk(og det var ikke snakk om store mengder heller).

Skrevet

Ja, det blir feil for meg og. Hver gang jeg kjøper snop prøver jeg å dytte i ungen min en del av det, selv om hun er bare 5 måneder..

Kanskje et normalt forhold til søtsaker for noen er å ikke ha det tilgjengelig. Her kunne det ikke falt meg inn å ha snop liggende, annet enn hvis det er lørdag.. men med far er det nok annerledes. Hvor forkvaklet ungen vår blir av det gjenstår å se, og hvordan hun oppfører seg på butikken når hun har funnet ut at det er noe som heter godteri.

Poenget mitt er: Alle har en mening om sukker, og hva ungene deres burde. Og det er ikke noen fasit på det, heller ikke innlegget ditt. Jeg tror ungen min kommer opp i nok situasjoner med boller og brus uten at jeg skal være nødt til å dytte i henne snop for å venne henne til det ;)

Skrevet

Har og hørt om sånne historier og jeg får faktisk litt vondt inni meg. Ei jente på 4 år som var i barnebursdag og mora hadde med "knekkis" som hun kalte det. Sånn rug knekkebrød.

Jeg syns faktisk at det er på grensen yil mobbing. Barna forstår jo at de ikke får noe som de andre barna får og de føler seg nok kanskje utilpass. Det er klart de andre barna blir nok overrasket og lurer på hvorfor det barnet ikke får snop.

Nesten som å gi alle barna en lik bok å lese i mens et barn får en annen bok med mer eller mindre blanke ark i.

Skrevet

Vel, nå er jeg ikke sikker på at HI "dytter" i barna sine godteri, det var ihvertfall ikke sånn jeg forsto innlegget. Som jeg forøvrig er helt enig i. Har friskt i minne en venninne som aldri fikk snop hjemme, hun rett og slett tømte godteskapet hos en annen venninne av oss.

Skrevet

Hehehe...dytter ikke i henne godteri da=) Men jeg er enig i det siste du sier. Mener at når det er situasjoner der kaker, boller , saft etc er "naturlig" ser jeg ikke problemet med at de får seg en liten smakebit...

Skrevet

Det er ikke snakk om å dytte i barna snop. Det er snakk om å la de få et normalt forhold til det og ikke minst la de få i situasjoner der alle andre barn får. Iløpet av 1 måned er det ikke mange sånne situasjoner. Kanskje 1?

Men det jeg påpeker er de foreldrene som spiser snop selv, gjerne hver kveld, men som absolutt ikke skal la barna sine få smake. Bjørnetjeneste?

Skrevet

En ting er å være hysterisk mht snop og snacks, men du kan da ikke i fullt alvor mene at fordi foreldrene propper innpå pottis, sjokolade og Cola, så må man gjøre det samme med ungene også? Sorry, men all ære til de som klarer å la være å overføre sine dårlige matvaner til ungene sine.

Og du skriver: "Det blir feil for meg å grafse i meg selv men aldri la barna få. Enten de ser det eller ikke. Foreldrene sin livsstil smitter nok over på barna etterhvert uansett!" - Så da er det bare å kjøre på med usunn livsstil med én gang? Ikke prøve å hindre at ungene havner i samme uføre som en selv? Det var jaggu det smarteste jeg har hørt på lenge! Takk for tipset....

Skrevet

Må nok si meg enig med HI=)

Overhysteri fører nok ofte til att barn får ett usunt forhold til søtsaker.

Satser heller på å lære snuppa mi å spise sunt og variert til daglig, og att det faktisk er lov å spise noe godt i festlige annledninger=)

Skrevet

Takk for at du finnes! ;)

hehe:P

Skrevet

Regner med at dette var myntet på mitt innlegg litt under her....Så la meg forklare..

Mitt poeng var bare at jeg ikke vil at hun skal spise alt dette når hun er så liten som 11 mnd. MÅ de få bare fordi de andre får???? De andre barna er tross alt opp til 3 år. Litt forskjell der da.

Selvfølgelig skal hun få smake kake,is osv...men alt til sin tid. Syntes det er viktig å innføre gode matvaner med sunn mat før man begynner å gi ungene snop og masse kaker. Snuppa har snart bursdag, og vi skal feire henne både på dagen, og i helgen..Så dvs at hun da skulle få smake kake to ganger den ene dagen, samt både lørdag og søndag?

Alle velger jo hva de vil til sine barn, men jeg skal iallefall prøve å holde på sunne matvaner. Snop i helgene er en helt annen debatt..

Skrevet

Jeg er visst litt enig med alle i dag, jeg=) Er litt enig med deg også, at 11 mnd er litt lite. Og en trenger ikke å introdusere det til dem så tidlig som mulig , alt til sin tid. Men når den tiden er komt, ser jeg ikke problemet med å få smake på en sjelden gang=)

Skrevet

Så bra innlegg! Helt enig! Blir helt matt av enkelte som går opp i taket pga juice f eks..."det er jo sukker"....uff det blir totalt hysteri til den andre kanten igjen da! Alt med måte! Nok av tragiske eksempler på hysteriske mødre som nekter ungene sine enhver smaksopplevelse fordi det er sukker i matvaren ! Er jo sukker i nesten alt i dag, t o m kjøpebrød...

Skrevet

Jeg skriver ikke at det bare er å kjøre på med usunn livsstil! MEN om foreldrene har en usunn livsstil så vil barna bli påvirket etterhvert uansett! Og da er det bedre å la de få smake en gang av og til istedet for å verne de i all evighet. Det kommer en dag da barna forstår at mor og far spiser mye snop og at de ikke får. Viss de da ikke har et normalt forhold til det så tror jeg det kan gå ganske skjeis!

Jeg sitter ikke å grafser når barna ser. Men jeg lar de smake litt. Jeg hadde aldri gått i selskap og nektet barna å få kake.

De foreldrene som har et sundt forhold til søtsaker får somregel barn som har sundt forhold til det.

Men de som ikke har et sundt forhold til søtsaker og nekter barna tviler jeg på at barna får et sundt forhold!

Skrevet

Det var ikke myntet til deg ST.Sunniva. Du skriver jo at du ikke spiser sånt selv engang. Det er der forskjellen ligger. Helt greit viss det aldri er søtsaker i huset. Men jeg syns det blir veldig annerledes viss huset er usundt med mye snop. Barna vil plukke det opp en gang!

Skrevet

jeg har en sønn på 3 år (blir om 5 dager:)) og jeg har alltid vært bevisst på at i ukedagene når det er bhg så er det kun hverdagsmiddager og frukt, brød,melk etc. (vanlige hverdagslige matvaner) men, når helgen kommer og vi har FRI da koser vi oss med gode middager og lørdagsgodt! Han GLEDER seg stort til helgene og det samme gjør jeg og vi nyter god mat og kos da:=) Syntes det er stas å se at han gleder seg til helgen for da skal han få lørdagsgodt, noe å se fram til enn det "vanlige" i ukedagene. Føler han lærer en GOD verdi av det også og det er at slike priviligerer er kun i helgene å få:) syntes det er helt supert. Ps. Så pleier vi å lage vaffler, eller boller på søndagen med kakao til:) Helt herlig.

hmmm, kanskje det er for mye av det gode? hehe:)

Skrevet

Vi har det ganske likt sexymamma. Eldste her er og 3 år og hun gleder seg til lørdagen for å kjøpe lørdagsgodt. Hun vet at det bare hører til lørdagen og godtar det. Hun syns det er kjempe stas å få ta snop i posen selv. Blir somregel ca. 5 ting.

Syns det er sunne og gode verdier å la hverdag være hverdag og helg være helg:-)

Skrevet

Helt enig! :-)

Men blir helt svett, jeg asså - noen lar ikke barna få kake/godteri i bursdag i bhg, når de andre barna spiser?? Stakkars små - synes jeg ser snuppa mi på 2 år hadde stått med store øyne og ikke fikk smake! Det er jo minimalt de får i seg - hvilken skade kan nå det gjøre? Bursdag er bursdag her i huset ihvertfall! Da er det lov å kose seg med noe "usunt" - så lar vi hverdag være hverdag!

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i å gi de aller minste noe annet enn de andre barna så lenge de ikke er klar over det selv. Jeg kommer ikke å nekte jenta mi godterier, men jeg vil ikke at hun skal få en søthunger før hun er klar over hva kaker/is/sjokolade er for noe.

På ettårsdagen sin skal hun få sitte med et kakestykke å grave med fingrene sine så mye som hun selv vil.

Skrevet

Jeg synes at selv om hun "bare" er 11 mnd, bør hun få smake. Så grusomt det må være å føle seg utenfor - jeg mener det er værre enn litt sukker. Tror du hun spiser så mye da? Tenk følelsen av å ikke få smake når "alle" de andre gjør det? Alternativt tror jeg faktisk jeg ville tatt henne ut av bhg på bursdager.

Og det med bursdagen hennes - det er bare en gang i året. Det er som regel 52 helger - da ville jeg heller "spart inn" på de. Har vel ikke noe med daglige, sunne, matvaner å gjøre dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...