Gå til innhold

Baby 6 uker: finne søvnen selv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en baby som nå er 6 uker. Vi begynte tidlig å venne han til å finne søvnen selv i senga si, og vi synes det går ganske greit. Han er i utgangspunktet en rolig baby, så det er mulig det er derfor det går så bra. Men likevel bruker han litt tid på å falle skikkelig i søvn, og vi må ofte inn til han for å gi han sutten. Hovedproblemet er nok at han peiver sånn med armene, og dermed dytter sutten ut av munnen. I snitt tror jeg at han bruker ca 1 time på å falle skikkelig i søvn. Han gråter ikke, bare klaging når han mister sutten.

Nå kunne vi ha vugget han i søvn, og da hadde han nok sovnet på under 10 min. Men vi har valgt å gjøre det på denne måten. Selv om det er litt tungvindt, tror jeg vi har igjen for det senere.

Lurer litt på hvordan dere gjør det med leggingen, og om det er noen som har synspunkter på hvordan vi gjør det med en så liten baby.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er viktig at hver enkelt finner sin metode. Så lenge det går så fint som du beskriver ser hvertfall ikke jeg noe galt i det. Men hvis han begynner å skrike osv. ville jeg ikke nølt med å ta han opp umiddelbart siden han fortsatt er en liten nyfødt. Har en 10 uker en og jeg har ikke prøvd dette. Foretrekker å ha han bærende i sjal, han sovner lett og så er det dette med kroppskontakten jeg verdsetter mye. Men finnes vel ingen fasit på hvordan man gjør ting.

Jeg tror du merker kjapt hvis han endrer seg, dvs. ikke lenger godtar å finne søvnen selv. Men mitt råd er hvertfall hvis han begynner å ikke godta denne måten, ikke nøl med å ta han opp med en gang. De trenger masse kroppskontakt i starten, spes. til deg som mamma.

Skrevet

Jo jeg er helt enig med deg. Det er helt uaktuelt at han skal ligge der å gråte alene i senga si, og det har jo hendt at vi har tatt han opp litt for litt kos og vugging når han har vært mer urolig enn vanlig.

HI

Gjest Ut på tur
Skrevet

Her får babyen på nesten 5 uker masse kos hele tiden, både på armen, kropp mot kropp og i sjal. Vi ligger også mye sammen med henne i vår seng for hun har mye vondt i magen og da vil hun ikke ligge mage mot mage.

Om natten går det stort sett greit å gi henne mat og så bare legge henne i sengen, jeg sovner som regel før henne så jeg vet faktisk ikke hvor lang tid hun bruker....(jeg hadde jo våknet om hun blei veldig urolig for så godt sover jeg jo heller ikke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...