Gjest Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 ..jeg vet ikke om det er yrket mitt. Jeg starta på sykepleien fordi jeg ikke kommer inn på det jeg har mest lyst til: medisin. Jeg synes ikke jeg lærer noe.. har ikke lest noe pensum til nå, alikevel kan jeg ting bedre enn de fleste andre. Det er frustrerende fordi jeg vil LÆRE noe. (jeg må ha noe hjernen min kan VRI seg av! Og jeg har respekt for sykepleier-yrket, men det kjeder meg... jeg trenger noe mer hardcore enn det Jeg håper at studiet tar seg opp etterhvert... Noen som har noen råd eller innspill? Nå er det slik at jeg skal fullføre no matter what, men jeg vet innerst inne at det ikke er drømmejobben min. Jeg har kanskje mer ambisjoner enn å "bare" bli sykepleier... Så vanskelig det er (og nei, jeg tror IKKE at jeg er noe. Og ingen trenger å føle seg tråkka på)
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Gikk sykepleien med ei som helst ville gå medisin, men hun fikk da vri hjernen sin litt likevel. Mye anatomi, fysiologi, sykdomslære, mikrobiologi og farmakologi som skal læres...der kan du lese så mye du vil! Sykepleie er så mye, så jeg håper du finner det som er tilnærmet drømmejobben din etterhvert. Lykke til
Gjest Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Skjønner at sykepleien blir litt for "lett" hvis man vil inn på medisin.. men du går første året..? i tilfelle så har du jo ikke akkurat gått så lenge.. og hvis jeg ikke har helt feil.. så har dere en fellesblokk nå..og det ER kjedelig.. iallefall.. så blir det bedre etterhvert uansett.. Lykke til ! hilsen sykepleier
Twintipp og himmelblå Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Du kan ta eksamen for meg i morgen om du vil;-p Jeg synes ikke det er bare bare, he he... Det er jo mye du kan viderutd. deg som da? Og om du går sykepleien får du kanskje de ekstra studiepoengene du trenger for å komme inn på medisin?
Gjest Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Jeg har lyst å bli jordmor om jeg skal bruke sykepleien til noe... Jeg snakka med ei som var utdannet psyk sykepleier og hun sa: "Jeg hadde også lyst å bli jordmor, men det er ei alt for lite pasientgruppe og dessuten er de ikke syke." Etter det har jeg kommet fram til at nå vil jeg hvertfall bli jordmor fordi det passer meg ypperlig at de ikke "syke". eller kanskje jeg må bli akuttsykepleier? (er det det det heter?) Slike som jobber i akuttmottak. Jeg må ha action!!! Men aller lyst vil jeg studere medisin
blond Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 Kanskje du skulle vri hjernen din nok til å finne utfordringer i faget/yrke? Og: Det er ingen som hindrer deg i å lese mer enn pensum slik at du får utfordringene du trenger.
Hannahs-mor06 Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Det er først når du begynner å jobbe at du lærer..og da møter du utfordringer hver dag.. Er selv spl og føler meg ikke tråkket på! men selv om du kan alt som står i boken, så er det ikke dermed sagt at du ikke vil møte utfordring i arbeidslivet.. men er det selve utdannelsen du vil LÆRE av, eller vil du LÆRE i selve jobben/arbeidslivet??
gerd Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Da jeg studerte medisin var det en del som var ferdig sykepleier, tannlege, fysioterapeut og andre ting på kullet mitt. Du kan jo fullføre og ta medisin senere om du angrer? Alt. kan du jo satse på videreutdanning? intensiv, operasjon, jordmor eller lignende? Eller - du kan begynne i utlandet. Det er mange alternativer. Du må jo like jobben da - det er det viktigste. Det er mye som er bedre med å være lege, men det er også mye som er bedre med å være sykepleier.Tenk deg nøye om og ikke bli lege bare fordi du vil lære mer...
*·.·»¦«´¨`ellapia´¨`»¦«·.· * Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Jeg jobber på akkuttmottak for barn, det er stas og litt action innimellom:) Er enig med deg i alt 1.året er kjedelig, blir bedre i andre....og i tredje får du velge litt selv hva du vil fokusere på med tanke på valg av fordypning til bacheloroppgaven. Er jo ingenting i veien for å søke seg inn på medisin som ferdig sykepleier heller, om det skulle gå helt skeis:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 20. september 2007 #10 Skrevet 20. september 2007 Har en bekjent som jobber på akuttmottak og der er det action ja!! FOR noen historier, kan få vannet til å gå på oss som ikke er svangre engang:-)) Etterhvert blir det mer spennende tror jeg... Som hun ene nevnte, nå i starten er det jo bare innføring i studiet, og det er egentlig gørr. Blir bedre når det kommer mer studierelaterte fag. Tror det bli mer action der, he he. Du kan bli anestesisykepleier da.. Være med i akuttbil o.l. Lykke til uansett, går seg sikkert til etterhvert skal du se. Klem
Gjest Skrevet 20. september 2007 #11 Skrevet 20. september 2007 Håper for Guds skyld at det tar seg opp Og jeg føler meg litt bedre nå som du, sykepleieren, sa at det er ei fellesblokk nå første året... Og forresten; hvor skal jeg søke meg for å få mest mulig actionfyllt praksisperiode?? Jeg liker blog, åpne sår, brudd, operasjoner etc Hvilken avdeling?
Mrs. Bouquet Skrevet 20. september 2007 #12 Skrevet 20. september 2007 Om du går første året og leser om sengereiing og håndvask forstår jeg at det ikke er særlig motivernde eller noe å vri hjernen på, men det kommer mer etterhvert. Vi hadde blant annet den samme anatomiboken som medisinstudentene. Hadde vært deilig å virkelig kunnet alt som stod i bøkene, jeg for min del haltet meg gjennom det, da jeg var ufattelig skolelei. Så må du selvfølgelig ta videreutdanning i noe du brenner for etterpå.
Gjest Skrevet 20. september 2007 #13 Skrevet 20. september 2007 Tibbit; jeg var på praksis på hjerteovervåkninga.. der var det ganske mye action.. første gang jeg skulle ha ansvar for en pasient stoppa hjerte.. så ble rimelig svett da ja.. hehe.. Ellers så er jo akuttmottaket spennende da! Og du kan alltid få være med på operasjoner også. Underveis i skolen så var jeg med på flere operasjoner. fjerning av bryst, keisersnitt, fjerning av magesekk bl.a. Selv så jobber jeg på en kreftavdeling nå.. Går ganske unna der til tider! Men har søkt meg videre til gamlehjem nå! ( det hadde jeg faktisk aldri trodd... men nå ønsker jeg det litt mindre action fylt en stund..) Men første året er kjedelig.. for er da er det som sagt den fellesblokka.. også er det anatomi eksamen blant annet. og det er jo mye tørt lesestoff.. også har du gamlehjempraksisen da.. Da kan det jo være lurt å f.eks velge en pasient med et sår da.. hvis du liker de.t. og det er jo faktisk ganske artig å følge med hva som skjer med såret over lengre tid
Gjest Skrevet 20. september 2007 #14 Skrevet 20. september 2007 Jeg takker og bukker for innspill! Det kan jo godt hende at jeg finner sykepleie interessant etterhvert Gleder meg til sykdomslære, anatomi etc Men jeg har så lyst å gjøre så masse! Akuttmottak, jordmor, intensiv, anestesi, operasjon.... herregud, jeg ELSKER action!! Helst der det står om liv... (ja, jeg er vel litt syk.. hehe) Gleder meg til å lære om sykdommene etc.. Ah Men tror nok at jeg blir å ta matte, fysikk og kjemi og etterpå begynne på medisin. Men først fullføre sykepleie
Gjest Skrevet 20. september 2007 #15 Skrevet 20. september 2007 Herregud, det er håndvask og sengereiing vi terper på nå... Guuuud, så gørr
hit og dit Skrevet 20. september 2007 #16 Skrevet 20. september 2007 Dersom du allerede angrer så kan det være greit å gå i tenkeboksen. Eg er sjølv sjukepleiar, og var og misfornøyd med valget mitt. Eg valgte å fullføre, men då eg var ferdig begynte eg på nytt studium. Kvar sommar så arbeider eg som sjukepleiar, og det er intresant nok det, men eg er glad når hausten kjem og eg kan gå tilbake til studiene. Dersom eg hadde fortsatt å arbeide som sjukepleiar så hadde eg nok blitt ein dårlig ein etterkvart, ein klarer ikkje å gjer ein jobb bra når ein ikkje er fornøyd. Kanskje greit nok arbeid men ikkje over det. Sjukepleier og lege er to veldig ulike arbeidsgrupper da. Sjøl om dei arbeider sammen, så er dei ikkje like, men dei utfyller kvarandre og har fokuset på ulike ting. Lykke til med valget vidare
gerd Skrevet 20. september 2007 #18 Skrevet 20. september 2007 Husk å skrive de nye fagene på baksiden da - ikke endre på det originale vitnemålet ditt. Endrer du vitnemålet ditt kommer du i en mye vanskeligere inntaksgruppe. bare et tips...
Gjest Skrevet 20. september 2007 #19 Skrevet 20. september 2007 Åj, det var smart! Men jeg konkurerer i ordinær kvote uansett. (pga alder) Men kanskje det ikke har noe å si?
gerd Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 Trur ikkje alder har noko å sei. Det er heilt egne opptaksreglar til medisinstudiet så dei må du sette deg inn i. Det er fire grupper. Gr 1a, 1b og 1c pluss gruppe 2, Gruppe 1a - dei med primærvitnemål. Dette er dei med berre seks fra gymnaset. Gruppe 1b - dei med primærvitnemål pluss poeng for høgare utdanning og den slags. Gruppe 1c - dei med forbedra vitnemål pluss poeng for høgare utdanning. Gruppe 2 er alle som ikkje har norsk vidaregåande skule, steinerskule og slike ting. Gruppe 1b krever ca 5 i alle fag trur eg pluss maks poeng for storkurs på gymnaset. Gruppe 1a og 1c krever maaange 6arar. Mitt poeng er at dersom du berre skal ta tre nye fag som du skal legge til ditt eksisterande vitnemål bør du skrive dei på baksida slik at du kan konkurrere i Gr 1b. Skriv du dei på framsida vert du automatisk vurdert i Gr 1c - ergo mykje vanskeligare å komme inn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå