ღhælgelainnღ Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Vi har 2 barn, ei jente på 1 1/2 år og en gutt på nesten 4 år. Jenta vår er veldig matglad og spiser det meste. Har aldri vært noe problem med å få i henne mat. Gutten vår derimot, er som regel totalt uinteressert i mat og spiser kun for nødvendighetens skyld skulle man tro. Han har sjelden lyst på middag og uansett hva vi lager, så maser han bare om pølser eller pannekaker. Vi er nøye med å ikke gi barna våre sjokolade og godterier annet enn til lørdagsgodt, så han spiser seg ihvertfall ikke mett på det. Han er ganske lang og tynn og er en aktiv og kvikk gutt. I barnehagen spiser han som regel opp brødskivene sine og er også glad i frukt. Der er han stort sett veldig flink til å sitte rolig og spise opp maten sin sammen med de andre barna. Her hjemme er han helt håpløs til tider. Hver gang vi skal spise middag eller et annet måltid, må han alltid gjøre noe annet. Enten må han plutselig på do, eller hente en leke på rommet, hente noe i kjøkkenskuffen osv. Alt dette bare for å slippe å spise noe. Vi må sitte å lokke og lure for å få i han mat, men jeg syns ikke det er riktig at han skal premieres for å spise opp frokosten eller middagen sin. Hva kan vi gjøre for å endre hans interesse for mat? Han er veldig kresen på maten og er alltid redd for at det skal være for varmt, for store biter, for små biter osv. Egentlig alt mulig. Jeg kan ikke huske sist gang vi spiste et rolig og avslappet måltid sammen. Som regel er det hyl og skrik og han blir helt håpløs ved bordet. Jeg er redd for at han skal bli underernært av dette og kanskje bli syk av det. Han våkner alltid tidlig om morgenen og når vi har hentet han i barnehagen, er han som regel helt utslått og slokner som regel lenge før barne tv og da sover han faktisk helt til neste morgen. Jeg er ganske rådvill og er redd for at det er noe vi kunne gjort annerledes som vi ikke er klar over. Har søkt om råd både hos helsesøster og i barnhagen, men de kan ikke se at det er noe problem med han, dette har jeg inntrykk av at vi bare opplever hjemme. Hjertesukk fra meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå