Gå til innhold

Hvordan legger dere babyen for kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det jeg mener er:

Jeg bader småen på 3 mnd først, deretter får han pupp. Så legges han i sengen sin ca. 19.30. Da synger jeg 2-3 sanger for han og stryker han på hodet. Han må ha smokken sin og den må jeg gjerne holde på med en finger for at han ikke skal miste den. Etter hvert "roer" han seg såpass at han klarer å holde smokken i munnen på egenhånd.

Det hele tar ca. 30 minutter.

Jeg har prøvd å gi han smokken, sagt natta og gått, men da mister han bare smokken og begynner å gråte. Så da må jeg jo inn igjen... Derfor synes jeg det er like greit å sitte ved siden av senga til han har sovna.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mini er også 3 mnd :-)

Jeg steller ham, evt bader, så går vi inn på rommet og han får pupp i vår seng og roer ned. Så ser jeg om han vil ligge på armen, før ville han vugges i søvn hver kveld, men som oftest vrir han seg da så da legger jeg ha ned i sengen. Pakker dynen rundt ham og gir ham smokken og legger meg i vår seng ved siden av ham og har hånden oppi sengen hans slik at han kan holde rundt fingeren min, da roer han seg ganske fort (stresser litt først) og sovner. Alt i alt tar det ca 30 min, selve sovningen tar vel 2-15 min alt ettersom hvor trøtt han er. Regner med det går seg til av seg selv at han kan legges alene med tiden, er jo fremgang bare det at han nå roer seg i sengen og ikke må vugges :-)

Skrevet

Vi steller henne for kvelden ca 1930, så sovner hun på fanget til en av oss i stuen og vi bærer henne inn i sengen rundt 2230 når vi går og legger oss. Stort sett våkner hun ikke da, men gjør hun det får hun pupp til hun sovner av det...Ikke ideelt, men slik er det altså blitt her. Lurer litt på om vi skal begynne å forandre litt på de rutinene snart!

Skrevet

Jeg begynner rundt kl. 20 med å gi grøt. Så steller jeg ham for kvelden, evt. litt rolig lek/kos. Pupp i senga og i seng ca kl. 21.

Da synger jeg litt, gir smokken og sier natta. Så går jeg ut.

Noen ganger sovner han med en gang, noen ganger må jeg inn maaange ganger fordi han har "mista" smokken (ligger med den i hånda og gliser:-) Som regel sover han kl 21.30 om ikke før.

Han er 6mnd da

Skrevet

Ja, jeg er veldig glad for at vi begynte med den rutinen tidlig. Greit å lære dem å sovne i egen seng. Men jeg håper at jeg snart kan legge ham i senga, synge en sang, kysse god natt og at han sovner av seg selv uten meg til stede... Når er det vanlig egentlig?

Skrevet

Hahaha. Skikkelig utspekulert... Artig!

Gleder meg til jeg kan bare gå ut. Hvor gammel var han da du kunne gjøre det?

Skrevet

Har alltid gjort. Aldri vært noe problem, går dit med en gang hvis han gråter.

Skrevet

ok. Luan har ikke helt skjønt hvordan han skal sutte på smokken, tydeligvis. Han er vel litt for ivrig og da faller den fort ut av munnen... Når han blir trøtt, tar han det mer med ro og da klarer han å holde den i munnen.

Skrevet

mini her er 5 mnd og jeg legger han mellom halv 7 og 7, spørs hvor trøtt han er...

gir han smokken og går ut..

må inn ettpar ganger for å gi han smokken men så sovnerhan.

Skrevet

Snuppa på 5 mnd får grøt ca halv sju, så pupp. Så er det stelling og nattdrakt. Ca halv åtte legger jeg henne i senga og putter smokken inn, trekker ned rullegardinen så det blir mørkt i rommet. Først går spilledåsen en runde (gjerne mens jeg henter smokk o.l), så synger jeg to sanger.

Før vi begynte å gi henne grøt om kvelden, tok det noen ganger lang tid å sovne. Hun vred på seg, spytta ut smokken x antall ganger, og noen ganger måtte hun få pupp igjen. Men nå etter grøten blir hun så trøtt at jeg lurer på om det er noen vits med de sangene. Tror ikke hun får dem med seg...Og i dag var hun så trøtt at jeg måtte legge henne klokka sju! (Håper dagen i morra ikke begynner klokka fire av den grunn...)

Skrevet

Jenta mi på 3 mnder sovner ca. 19.30. Da har vi tatt kveldsstell på hele flokken, vasket/badet og skiftet til nattdrakt. Ligger litt i vår seng sammens med mellomstemann og koser litt mens lilla spiser. Enten sovner hun i senga, eller så sovner hun når vi kommer ned igjen, i vogna eller reisesenga. Har soverommene i 2etg, så vi har henne nede sålenge vi er våken fortsatt. Våkner ikke for mat igjen før i 4-5 tida.

Skrevet

Tar på pysj og sånne ting mens vi leker litt på stellebordet. Prater og tuller litt. Så får han pupp og så legger jeg han i senga. Da får han smokken og kluten sin og sovner stort sett med en gang. Hender jeg må inn et par ganger og gi han smokken om han mister den da...

Skrevet

Kvelds ritualet begynner ved 18 tida.

Da ammer jeg han mens storebro ser barne TV ( ammingen tar bare 3 min, men da blir jeg ikke forstyrret av storebror)

Så ca kl 19 går vi på badet. Der krabber han rundt og leker før han blir dusja og får på pysj. Legger han i senga hans og gir han flaska der mens han ligger.... Han drikker 260 ml mme så jeg har ikke akkurat nok melk til det måltidet ; )

Ofte vipper han seg bare rundt etter å ha tømt flaska

Men noen ganger må jeg gi smokken noen ganger....... Veldig veldoig sjelden noe grining...... de gangene han ikke sovner med en gang krabber han litt rundt i sengen og sovner gjerne i en krøll i et hjørne ; ))

Han er drøye 7 mnd!

Skrevet

Tuva, 3mnd, har fram til i det siste lagt seg når me har lagt oss, i tolvtida. Ho har vert stelt i åttetida, men har berre sove ein halv time i slengen og så våken i ei lita stund. No har ho begynt å vise seg skikkelig kveldstrøtt i åttetida. Så me bader ho, og så spiser ho etterpå legger me ho i senga. Der ligger ho og snakker litt med seg sjøl og så sovner ho etterkvart. Så her bestemte den lille beibien sjøl når det passa å legge seg

Skrevet

Vi går på badet rundt halv 7 (6 om hun skal bade), det er som regel pappa som tar kveldsstellet mens jeg koker vann til grøten.

Først litt pupp, så grøt og litt pupp igjen... Og så bærer det inn i sengen også sovner hun som regel etter 10 minutter :o)

Hun er 6 mnd...

Skrevet

Vi går på badet sånn mellom halv syv og syv, alt ettersom hva som skal skje. Etter stellet spiser spiser han, å han sovner som oftes på vei inn i senga. Da er kl ca 19.30. Da er det helt stille frem til syv- åtte tiden dagen etter.

Sånn har han vært siden han var en uke gammel ca.

Nå er han ni uker.

Men i førsten syns jeg dette var ganske rart. Er mamma for første gang, og har fått for meg att ALLE barn våkner flere ganger om nattan.

Etter en del samtaler med både barsel og helse stasjon, har jeg slått meg til ro med att jeg virkelig har fått ett vidunder barn.

Bør kanskje også legge til att han sover lite på dagen. Sover kun hvis vi går tur, eller om vi kjører bil.

Skrevet

Vi er skikkelig slækkiser...

Hun er 5 måneder. Begynner kveldstellet kl 8. Så er det grøt og vann, etter det kos på fanget. Litt over 9 begynner hun å bli rimelig sigen, så vi lager ei flaske og prøver å proppe i henne litt før hun legger seg. Sovner på fanget hver kveld. Legger henne som regel i vognbagen i stua til vi selv legger oss, hun har til dags dato aldri våknet av at vi bærer henne opp på soverommet. Søte slaktet vårt ;) Vi har nylig begynt å innarbeide rutiner, det er nok hun selv som har bestemt mye underveis. Det kan bli et spark i ræva når vi skal begynne å bli strengere og ikke la henne halvsove med flaska i munnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...