Gå til innhold

Jeg forstår ikke vitsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

begynte i barselgruppe i dag. Visste ikke helt hva jeg gikk til. Etter en presentasjonsrunde så legger helsesøster opp til at vi hver og en skal snakke om fødselen. Jeg ble helt matt. Men det verste var at alle gjorde det-beskrev fargerikt om vann som gikk, veer, smertestillende, hvor mye de revnet osv. Jeg sa at jeg hadde en jævlig fødsel og det var det!!!!!! Kan dere fatte visten med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig spesielt at dere ikke fikk forespørsel om dette på forhånd, da fødsel er en privatsak og ikke minst for noen kanskje både vanskelig å snakke om og at mange kan ha fått opplevelser som ikke er bearbeidet. Det er nå min mening. Synes du svarte bra for deg, jeg.

Min fødsel kan jeg gjerne diskutere med mine nærmeste, men ikke "fremmede". Har ikke behov for dette. Og for meg blir å gå langt utover mine grenser å skulle legge ut om min fødsel, min mest intime hendelse til nye mennesker jeg ikke kjenner.

Skrevet

mitt inntrykk er at det ikke er noe kvinner heller snakker om enn fødslene sine.........

i barselgruppa vår har det vært full åpenhet, vi blir aldri ferdige med å prate om det vi : )

virker som en slags terapi har jeg inntrykk av, en måte å bearbeide den sterke opplevelsen en fødsel er. men vi hadde gått svangerskapskurs sammen også da, så helt fremmede var vi ikke............

Skrevet

Forstår at du kan reagere men det er opp til hver enkelt hva en ønsker å dele med andre. Jeg er selv med i en slik gruppe og mange der synes det er greit å dele ting med andre. Noen har jo heller ikke barn fra før og da er det jo kjekt å møte noen med erfaringer som en har opplevd. Tilbake til fødsel:krart det er privat og en bør ikke gå i deltaljer på akkurat den. Synes det bør være mellom de menneskene som har vært med på den. Men noen deler jo gjerne alt! Håper du får en bedre opplevelse neste gang dere treffes.

Skrevet

Jeg syns det var spennende å høre jeg. Vi er syv stykker og fødte på 3 forskjellige sykehus. Og jeg ble bare ennå mer sikker på at jeg skal føde på Bærum neste gang også.

Skrevet

Hehe, det tenkte jeg ikke over engang at noen kunne synst det ikke var noe gøy. Jeg fortalte gjerne jeg, og virket som om de andre heller ikke hadde noe spesielt i mot det. Synst det var kjekt jeg.

Skrevet

Forstår hva du mener men tror dette er ganske vanlig. For ja kvinner elsker å snakke om fødslene sine. Jeg ble også tatt litt på sengen og ble nesten på gråten da jeg skulle snakke om min. For det var en forferdelig opplevelse og fordi jeg var inne i en veldig slitsom periode akkurat da (fikk ikke til å amme, mann jobbet døgnet rundt, baby gren det vanlige ,-) og da ble det for mye å snakke om fødselen. Samtidig virket det som (den noe svimle) helsesøsterene fikk sjokk da jeg fortalte det lille jeg gjorde om fødselen. Selv om hun hadde vært på hjemmebesøk hos oss bare noen uker tidligere. Så da ble det litt sånn teit stemning med "jøss huff og huff" og følte at alle tenkte jeg var på randen av sammenbrudd...Men man fikk jo tilbud om å si så mye eller lite man ville men føltes jo litt teit å ikke si noe når jeg var sistemann og alle hadde delt villig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...