Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Jenta mi på 16 mnd sier nesten ingenting. Hun er tidlig ute med mye annet og babbler hele tiden men det er ganske få ord. Jeg blir helt stresset når jeg leser de milelange listene her inne om ord og setninger som barna deres har. Jeg føler innerst inne at det er min feil. Jeg er nok ikke flink nok til å snakke med henne. Jeg tar meg selv ofte i å si svært lite når vi er alene sammen. Hva kan jeg gjøre for å lære henne flere ord?
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Hei:o) det er veldig forskjellig fra barn til barn hvor mye de prater i denne alderen! Noen barn synes det er veldig stas å prate og øver seg hele tida..mens andre viser ikke den store interressen, og tar det hele med ro:o) Det er alikevel litt du kan gjøre for å fremme språkforståelsen til barnet (det er ikke dermed sagt hun vil prate mer, men du legger til rette for at hun får større språkforståelse) ) som du selv skriver, så er det viktig å prate mye med barnet. Vær i samme høyde som barnet når du prater med henne, og ikke prat babyspråk! Om du prater babyspråk til henne, og "voksenspråk" til faren hennes og andre rundt så vil hun få to språk å lære seg! Da sier det seg selv at det vil ta lengre tid før hun prater! Ellers så er det lurt å prøve å formulere seg på forskjellige måter meds du prater til barnet. F.eks..under påkledning så kan du først si til henne at "nå skal vi finne buksa", fortsett med "kan du finne buksa de?", hun hjelper å lete, men du enten legger tilrette til at hun finner buksa eller du finner buksa til henne og sier "se, mamma fant buksa de", "kan du finne buksa de?" om hun finner den så er det viktig å rose henne masse om hun får det til, det øker selvtillitten, og hun er mer ivrig til å få det til neste gang. Om hun ikke får det til, så er det vel så viktig å ikke lage noe nummer ut av det..om du gjør det så vil det minske selvtillitten hennes, og hun vil heller trekke seg tilbake språklig. bøker er også greie å bruke på samme måte! let etter dyr, ballen, huset, bilen ol..det samme kan dere gjøre når dere er på tur i vogna! )
Guttemamma til tusen :) Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 ikke meninga å være anonym..må ha kommet borti:o)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Jeg snakket rent og med et "uvanlig" stort ordforråd når jeg var liten, jeg vil anta at det var pga at mamma leste for meg fra jeg var veldig liten, ikke type pekebøker men "skikkelige bøker". Jeg var helt normal i utviklingen når det kom til det motoriske men som sagt langt fremme når det kom til snakking. Søsteren min var helt motsatt, hun var supertidlig ute med det motoriske og snakket bare "arabisk" frem til hun var nesten 3, var ingen (inkludert mamma) som forstod noe av det hun sa før hun var 2.. Så kanskje dere kan lese litt sammen eller noe? Jenta mi er 17 mnd og jeg føler at det virkelig er nå hun plutselig har begynt å snakke masse masse, det har på en måte vært over natten.. Barn er forskjellige, og i mange av trådene så blir det jo fokusert på de som sier veldig mye :-)
BettyBoob Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 hei! gutten min på 18 mnd sier kun dette : hei hadet se der æsj aua mamma og jeg snakker MYE med ham så slapp av, det løsner nok snart!
It's all about me Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Lillegutt er 17 måneder straks og han sier bare mamma, hei og oj. Det til tross for at jeg alltid har snakket masse til han, fortalt alt som vi skal gjøre og andre ting som skjer. Leser også for han hver eneste kveld. Noen er bare sent ute. Men jeg har tro på at når han først begynner å snakke har han omtrent et perfekt språk med geng. Han bare øver seg i det stille først og opptrer ikkefør han er en mester, he he )
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Og min slår alle rekorder med å kun si oj, æsj og bæ.. Av og til noe som ligner på hei og noe som ligner mamma.. Ellers er det bare masse lyder, tydelig at han prøver men ikke får det helt til. Han er 20 mnd:)
håper på fulltreff Skrevet 21. september 2007 #9 Skrevet 21. september 2007 Min lille tass på 18 mnd har omtrent samme vokabular. Prater masse med han, leser masse bøker og han babler lykkelig i vei på "gresk". Han skjønner mye, men sier ikke så mye forståelig. Det er stor forskjell på når og hvor mye de snakker. Det er jo det samme med å gå. noen går når de er 8 mnd, og andre når de er 18.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå