Gå til innhold

Hvordan velge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan velger dere om dere vil ha dåp i kirka eller navnfest??

 

Både jeg og samboer er døpt i kirka, men ingen av oss har noe forhold til det!!

 

Familiene har ikke noe spesielt forhold til kirka...

 

Det eneste jeg vet er at jeg respekterer kirka, og synes det er godt å være der de få gangene jeg er der! Men tror ikke helt på det som sies om gud.... eller jesus...

 

Jeg tror jo det er et eller annet der oppe, men .....

 

Hvordan velger dere og hva tipper mot og for!!

 

Håper på mange svar!!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg døpt da, men hadde en mormor som lærte meg masse om bibelen.. Mye av det som står der er fint, og jeg som deg respekterer kirken..

 

Det som gjorde utslaget for meg var at jeg ønsker at barnet skal få bestemme selv. jeg vill ikke tvinge henne inn i noe hun ikke vet hva er. Når hun eventuelt skal konfirmeres, så kan hun selv velge å gjøre det i kirken hvis hun ønsker det..

Skrevet

For meg er ikke dette et valg. Jeg er ikke kristen, og det er ikke far til barnet heller. Så siden ingen av oss ser på oss som kristne var det eneste alternativet enten navnefest eller ingenting. Og vi ønsker jo en markering og samle familien.

Mange i familien bor langt unna og det gjør jo en slik sammenkomst ekstra viktig syns jeg..

 

Så her har det egentlig aldri vært noe å lure på. Det har bare vært et naturlig valg som aldri har blitt diskutert.

(selv om det har vært diverse besteforeldre som kanskje ikke har vært enig så har vi bare lukket ørene for det)

Skrevet

Synes det at barnet skal få betemme selv ved konfirmasjon var et godt argument!!

 

Jeg konfirmerte meg i kirka bare fordi de fleste gjorde det også var jeg døpt der da....

 

Men lever ikke etter bibelen på noen måte!! Absolutt ikke!! Så ser egentlig ikke på meg selv som kristen!!!

Men trives de få gangene jeg er i kirka, stillheten og atmosfæren!! Ikke over det presten sier....

 

Jeg ser på meg selv som ikke kristen, men hva er det å være kristen da??

 

Vi ber aldri bordbønn, leser ikke i bibelen,oppsøker aldri kirka uten grunn (kun til bryllup, begravelse,dåp), forbinner ikke hærregud med et bannord...

 

Vil gjerne ha flere svar!!!!!!!

Skrevet

Er man ikke kristen, så synes jeg man ikke skal døpe bare fordi det er "tradisjon".

Navnfest er et bra alternativ og er veldig flott og høytidelig.

Skrevet

Vi er begge troende men vi valgte å ha navnefest fordi vi er uenig i en del av det statskirken står for. Vi vil også at barna våre skal få velge selv om de vil bli døpt når de blir eldre.

 

Hjemme hos oss vokser de opp og får vite om alle de store religioner, samt forskjeller og likheter mellom disse.

Skrevet

Men hva er det å være kristen??

 

Ikke enkelt å svare på det kanskje men hva definerer dere som å være kristen??

Skrevet

Venter på nr tre :

Kan jeg spørre hva dere er uening iforhold til statskirken!! Er ikke sikker på om jeg vet hva de står for egentlig!! Ops....

Skrevet

Jeg ser ikke på meg selv som kristen rett å slett fordi jeg tror det meste som har med religion er kun menneskeoppfunnet. gode historier rett å slett.

Og det livet vi har. Det er her og nå. Når vi dør så dør vi.

 

Altså. Jeg tror på menneske og det jeg kan ta og føle på. Alt har en naturlig forklaring og overnaturlige ting og slikt finnes ikke.

men hodet til oss mennesker er en rar ting som klarer å innbille seg mye rart.

 

Men jeg tror det å være kristen handler om overbevisning (i mer eller mindre grad) og ikke et levesett.

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at gud skal stå bak alt gode som skjer i verden, men med en gang det skjer noe vondt/galt/tragisk så er det plutselig ikke gud som står bak!!

 

Jeg føler mer at jeg tror på skjebnen, at det som skjer er bestemt og jeg kan ikke gjøre noe fra eller til om jeg tror på gud eller ikke....

 

Kan hende jeg ber.... men det er mest sannsynlig fordi jeg må få sagt noe høyt eller si et ønske... bare gått å få det ut liksom, men det gjør meg ikke kristen vel???

Ber ikke til noen spesielle... bare ber til noe/noen der oppe... kanskje til mormor:) Min kjære savnede mormor!!

 

 

Skrevet

vi døper våre barn av gammel tradisjon.....både jeg og sambo er døpt men ingen av oss er kristne.......

Skrevet

Til Min lille på vei:)

Jeg er uenig i måte de ikke inkluderer alle. De skal selvfølgelig egentlig gjøre det, men det er så store individuelle forskjeller at det ikke er gjennomførbart slik jeg ser det. Noen prester er f.eks helt imot lesbiske prester, mens andre synes det er den største synd...

 

I tillegg har den moderne kristendommen tatt mye ut av bibelen som egentlig skal være der, og det synes ikke jeg noe om. Nå har jeg kanskje "alltid" vært i litt opposisjon til statskirken, men jeg synes nå alle er like mye verdt alikevel. ;-)

 

Jeg kunne sikkert skrevet masse mer, men jeg tror det er best om hver og en kjenner på hva som er best for de. Dåp i kriken er også en veldig fin seremoni, mendet ble bare ikke riktig for oss.

 

 

Skrevet

Vi velger å ikke døpe siden ingen av oss tror på Gud. Vi synes det blir helt galt å stå foran i kirka å love å oppdra vårt barn i den kristne tro, når vi vet det ikke blir gjort. Får meg ikke til å stå å lyge offentlig!!

Vi velger da navnefest fordi vi ønsker å markere at det er en fantastisk stor glede for oss å ha fått et barn :) Ønske henne velkommen i familien og til verden, samle alle i familien til en fest :)

Skrevet

Å ta turen til kirka og ha barnedåp der gir jo en god mulighet til å få litt mer tak i hva det hele dreier seg om, jeg kan ikke skjønne at det skulle virke 'falskt' eller 'hyklersk'. Innbydelsen er jo åpen, og jeg har vært i flere barnedåper i det siste hvor det faktisk gikk an å føle seg hjemme og få noe godt å tenke på. Så prøv da vel?

hilsen bestefar

Skrevet

vi er ikke troende kristne. å vi går ikke i kirka uten grunn(dåp.bryllup,begravelse osv) men vi vil at jenta vår skal døpes i kirka. det er både min mann å meg.... d er lettere for barnet å evt melde seg ut av kirka hvis det erb ønskelig ved konfirmasjonen,,, hvis en gang det blir bryllup i kirka så må de jo være medlem av kirka.... synes det er veldig trivelig i kirka de gangene vi er der... dette er min mening da...

er veldig få her som har navnefest... her går de fleste for dåp i kirka... fra gammelt av er jo de fleste døpt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...