Gå til innhold

Noen med peiling i forhold til fjerning av eggstokker???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjøres dette dagkirurgisk eller må man legges inn?

Gjøres det laparascopisk eller via større snitt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjøres laparascopisk, og tror det vanligvis er dagkirurgi.. Kommer litt an på hvorfor de må fjernes.. Dersom de f.eks har vokst sammen med tarmen (noe det hadde gjort på moren min), blir det et litt større inngrep, og man må legges inn..

Skrevet

Ok. Tusen takk for svar:o) Nå ble jeg litt klokere.

Håper det gikk bra med moren din.

Skrevet

Jeg måtte fjerne en eggeleder og det ble ikke dagkirurgi...

Regner med at det blir litt mer komplisert å fjerne eggestokker?

Hvis det er snakk om sterilisering, så tror jeg de "kun" kutter eggelederne, men at eggestokkene forblir der.

Skrevet

På meg så fikk jeg fire veldig små arr.

En på høyre og en på venstre side, ett i navelen, og et rett over skambeinet. De blåste opp magen til en ballong og fjernet eggelederen.

Skrevet

Det er ikke snakk om sterilisering, men fjerning av eggstokkene for og unngå at jeg får kreft i de. Moren min har det, og den typen hun har er arvelig.

Risikoen for at jeg skal få det er økt ganske kraftig etter at jeg kom i tidlig overgangsalder for 2 år siden, og nå tør jeg ikke gå slik som dette lenger. Jeg er tilbudt oppfølging en gang i året med MR og vaginal ul, men eggstokkene er nå så små at de ikke vil oppdage det før det har spredt seg om det skulle utvikle seg kreft i de.

Skrevet

Du blir lagt inn på dagkirurgisk avdeling, men de ser an formen din og hvordan operasjonen har gått før du skrives ut. Av og til er det aktuelt med en overnatting på sykehuset. Sånn var det i alle fall for meg da jeg fjernet en eggstokk før jul i fjor.

Det er som en eller annen skrev lenger opp gjort med lapraskopi, de går inn gjennom fire innganger. Jeg hadde to sting i navlen, et på hver side og fem rett under trusekanten da jeg var ferdig.

Vær forberedt på at det gjør VONDT etterpå - jeg har aldri vært på sykehus før og tok ganske lett på det, men det gjorde veldig vondt i 4-5 dager og så gikk det gradvis over. De blåser luft inn i deg så de har rom for å arbeide, når denne luften skal ut igjen får du faktisk skulderverk!! Spiste masse smertestillende den uka det pågikk, to ibux 500 sammen med en paracet 300 (vet ikke om det finnes, men jeg hadde paracet 600 som jeg fikk beskjed om å dele i to), 3-4 ganger om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...