Gå til innhold

Dere med menn som jobber mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan takler dere det og hva gjør dere for å få det til å fungere for dere?

Mannen min ringte meg i sted, helt fortvilet, sjefen hans har sagt opp. Denne karen skal avlaste mannen min med arbeidsmengde og nå sier han opp pga. høyt arbeidspress. Ikke er det bare å hente inn vikarer eller ansette noen heller. Bedriften har selv utviklet det programmet mannen min jobber med og det er en opplæringstid på 6-12 mnd. i tillegg til at det kreves en del forkunskaper for å kunne ta denne jobben.

Nå ser det ut til at mannen min fint kan jobbe seg ihjel rett og slett.

Vi kommer til å se fint lite til han nå fremover. Jeg har lenge fryktet at dette kom til å skje, og har forsøkt å tenke ut hvordan ting kan gjøres praktisk her hjemme. Desverre finner jeg ingen løsninger. Det er begrenset hvor mye hjelp jeg kan forvente av 12 åringen også da. Heldigvis er fotballsesongen hans over nå i neste uke.

Jeg er nok litt pesimistisk nå, men jeg er også en smule redd for hvordan dette skal fungere.... jeg har grunn til å være litt skeptisk når jeg nå har sett hvordan mannen min har hatt det med den arbeidsmengden han har hatt hittil. Ikke alltid like blid nei. Og i tillegg er det visse ting han må gjøre her hjemme også nå før det blir kaldt. Har ikke en varmovn på veggen feks.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er alene mandag til fredag med gullet vårt. Og det hender også han blir borte lengre perioder med jobben.

Vi løser det ved at jeg ikke jobber så mye, og i tilegg sitter jeg ikke å venter på at han skal fikse små ting. Jeg ordner opp på kveldstid når snuppa er i seng eller på dagtid om det trengs. Skru opp ting, male hus inne/ute, klippe plen osv klarer jeg da fint selv om jeg er jente. Må bare prøve meg frem på enkelte områder. Og det har da han måtte ha gjort også en gang for første gang også.

Men mannen din må ikke jobbe seg ihjel da! Det hørtes ikke ut som en sunn arbeidsplass!

Skrevet

jeg satte rett og slett foten ned, og sa at sånn ville jeg ikke ha det lenger! Jeg orket ikke at alt ansvare for hus og barn falt på meg! greit nok for en kortere periode innimellom, men ikke i det lange løp.

Her var alternativet å enten jobbe mindre der han var, eller bytte jobb. Siden det ikke var så populært å gå hjem kl 16 der han var, ble det bytte av jobb!

Jeg har rett og slett ingen gode råd til deg, men jeg hadde ikke orket å ha en mann som jobbet døgdet rundt. barna frotjener å ha en far som er tilstede for dem og som har overskudd til å være sammen med dem, leke med dem osv. Og jeg mener bestemt at jeg frotjener en mann som tar sin del av forpliktelsene i heimen også:)

Skrevet

Har en som er eiendomsmegler her, og jobber myyyyye til tider - heldigvis ikke like travelt hele året, men akkurat nå er en travel periode. Visninger hver ettermiddag/kveld og hver helg og jobbing til midnatt ganske ofte...er litt kjedelig å slitsomt å være hjemme alene med ei på 8 uker og en på 2,5 år...i allefall når mini har kolikk...men det går stort sett overraskende greit. Tenker heller det er kjipest for han som må jobbe så mye og ikke får være hjemme med barna sine så mye - men heldigvis har han rolige perioder i vente...desember er ganske stille vanligvis.

Skrevet

Dette er en kjent situasjon - eneste er at mannen min jobber kompakte turnuser hele tiden.....

12 åeingen kan jo få noen oppgaver, de synes ofte at det er morsomt å kunne hjelpe til. Sett dere ned og bli enig om hva han kunne tenke seg å gjøre hjemme.Har dere flere barn?

Gjør alt enkelt hjemme. Ikke lag fancy middager eller start med opp-pussing.

Om mannen din ikke har mulighet til å sette opp ovnene, spør andre om hjelp eller betal noen til å gjøre det... Eller det beste av alt- gjør det selv, vi kvinner klarer ofte mer enn vi tror.

Få barna i seng tidlig på kvelden, da får du slappet av litt og brukt litt egentid på deg selv. Det er faktisk en av de tingene jeg savner i perioder når mannen er mye borte.

Jobber du?

Skrevet

Takk for svar allesammen.

Jeg skal nok klare dette her. Men når det gjelder det som står igjen av pussing, tapetsering, legging av gulv og montering av ovner så skulle jeg nok fått til det om det hadde vært en annen årstid. Jeg har leddgikt og sliter ganske mye med leddene nå pga. været. Ikke er det noe vits i å be noen om hjelp, for det får vi ikke heller. Ingen møtte i alle fall opp når vi kjøpte huset og skulle gjøre det beboelig til minsten kom. Jeg var høygravid med bekkenløsning og krabbet rundt her for å maskere lister, klatret vel litt i stiger for å få malt noen vegger også.

Skal finne en løsning på dette også om jeg så skal kjøpe oljefyllte ovner og plassere rundt om kring her.

Skrevet

Ja, jeg jobber fullt.

12 åringen har allerede plikter i huset. Desverre er det ingen av kompisene hans som har det, så du kan jo tenke deg hva sønnen min sier til det.

Skrevet

Huff det hørtes slitsomt ut....

Kan du gå ned i stillingsprosent? Kanskje det gir litt overskudd og tid....

Dere kjenner ikke none som kunne ha ordnet litt for en billig penge? eller en pensjonist som trenger litt oppussing i hverdagen sin?

Hvor bor du? tar gjerne en uke hos deg for å hjelpe deg:o)

Skrevet

Takk for tilbudet :-)

Siden jeg jobber ved sentralbord/resepsjon og er utleid til å sitte der jeg sitter så kan jeg nok ikke gå ned på stillingsprosenten. Vi er så avhengige av hverandre vi som sitter der.

Tror jeg har funnet en løsning... Jeg har 9 dager ferie igjen som jeg egentlig hadde tenkt å bruke til evt. sykedager på minsten og fri i romjula, blir det for gæli så får jeg ta meg en uke ferie og gjøre tingene her mens unga er borte.. Tror det er tryggest å banne og sværte når unga ikke er hjemme gitt. Har aldri i mitt liv hengt opp tapet før. Håper noe blir gjort i helgen om gubben får tid.

Skrevet

Løsningen hørtes jo grei ut den.... Får jo gjort litt på de dagene.

Be mannen om å ta de jobbene du tror du ikke klarer ( selv om vi kvinner klarer det vi vil!)

Håper alt ordner seg i huset deres og at dere ikke sliter dere ut:o)

Skrevet

Jeg har sagt opp jobben min, men hadde nok ikke gjort det om jeg ikke trives godt med å være hjemme. Jeg ornder alt husarbeid, innkjøp osv.

I tillegg har vi ikke så store ambisjoner når det gjelder arbeid vi burde gjort hjemme etter at vi har bygget hus. Vi fikk for eksempel landskapsarkitekt til å ta deler av hagen, det som gjenstår får vi bruke god tid på. Vi har også noen rom som skal innredes og de får vi ta når vi har lyst og overskudd. Vi prøver også å ha minst mulig planer for helgene, slik at vi står friere de dagene.

Skrevet

Takk..

Jeg vet at jeg klarer det om jeg setter meg det fore. Har jo vært alene i noen år før og alltid klart meg. Har tom. mekket bil med hjelp via tlf.

Leddgikten finnes det smertestillende for, så for en periode skal jeg klare det også..

MEEEEEEEN, jeg bør vel holde meg unna jobben til mannen min føler jeg.. her sliter de ansatte ræva av seg med å rekke ting som skulle vært ferdig for lengs og så tar dem hele tiden inn nye kunder.... Litt Upc (nå Get) over dem synes jeg.

Skrevet

Du sier du har feriedager igjen som du tenkte å bruke på sykedager til minsten??

Du har da krav på å være hjemme da. Skal ikke bruke feriedager til det.

Skrevet

Jeg vet at jeg har sykedager, men når jeg bare har 3 dager igjen av dem og han nettopp har begynt i barnehage så tror jeg at de feriedagene kan trengs gitt.

Hadde jeg ikke blitt sykemeldt nå pga. halsbetennelse, men vært nødt til å være hjemme med minsten siden han også er syk, så hadde jeg ikke hatt noen dager igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...