MinTurNå Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Hei! Jeg titter innom fra 1.trimester for å søke råd hos dere mer erfarne;-) Jeg er bare 5 uker på vei, men lurer på om dere anbefaler å gåt til kontroll hos jordmor eller fastlege? Jeg bor i Oslo. Noen som har gode erfaringer de vil anbefale i området? Hilsen Lykkelig nygravid
spireliten Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Ville valgt jordmor. De er spesialutdannet innenfor området og de har bedre tid til å følge deg nøye opp under svangerskapet.
velsignet med to Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Jeg har gått mest til kontroll hos jordmor, og synes det har vært veldig ok. Hun har bedre tid enn fastlegen min, og har litt mer peiling på svangerskap og fødsel føler jeg. Men har vært innimellom hos fastlegen også, for å få sykemelding bl.a., og målt blodprosenten og sånt.
Pinny og lillegutt Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Nå er ikke jeg veldig erfaren men =P Jeg anbefaller å gå til jordmor eller begge. Ikke bare fastlegen. Jeg gikk bare hos fastlegen frem til uke 37, da fikk jeg en time med jordmor for fødselsforberedende samtale, og herregud så mye jeg har gått glipp av! Legen har absolutt ikke vært flink til å infomere og hjelpe meg med ting i svangerskapet. Eneste hun har gjort er å undersøke og sende meg hjem igjen. Hos jordmoren hadde jeg fått hjelp til å komme meg inn på svangerskaps kurs, omvisning på sykehuset, skrive ønskeliste til sykehuset, masse informasjon og mye mer. Så jeg angrer skikkelig på at jeg ikke valgte å gå til jordmor eller begge fra starten av. Men har du en snill lege er det kanskje ikke noe problem, men legen min er en hurpe som bare gjør det hun MÅ og thats it.
oktober2007 Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Jordmor - er dei som virkelig har peiling på dette området. HAr hatt 3 kontroller i det siste med fastlegen min, der legen HVER gang måler fosteret til å bli lite. Har pga dett fått en annen jordmor enn min faste til å måle også, men hun fant at babyen var akkurat etter de mål den faste jordmoren min måler. Legen er flink til å sjekke urin, måle blodtrykk og lytte på hjertelyden - men jeg stoler absolutt mer på jordmor når det gjelder måing av mage og finne ut hvilke leie babyen ligger i Kan vere greit å ha en liten time hos lege en gang i løpet av svangerskapet - men jeg ville hatt de fleste kontroller hos jordmor...
Tutla84 og ICSI turneren Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 Jeg har gått to ganger til legen og to ganger til jordmor, og kommer til å kutte ut jordmor. Grunnen er at jeg ikke føler hun er på samme nett som meg. Føler meg faktisk ganske utrygg hos henne. Legen min tar seg god tid til å spørre om ting, følge opp hvordan det går og snakke litt om det som ligger foran. Jordmor bare konstaterer at alt er ok, så vimser hun litt rundt og leter etter bøker og brosjyrer, så sender hun meg på dør. Men jordmor er spesialist på svangerskap og fødsler, det er ikke legen på samme måte. Allikevel velger jeg legen, fordi jeg vet at dersom han er i tvil om noe så sender han meg videre. Lykke til med valget!
gobop Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Jeg er enig med Tutla her faktisk, og har samme erfaring som henne. Dermed må man nesten teste ut begge individuelt så skjønner man fort hvor man trives best En lege trenger ikke nødvendigvis å ha dårligere peiling enn jordmor
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Jordmor. Bryr seg mere og er mere hjelpsom!
Little Dreamer Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Jeg kombinerer.Ja takk begge deler..Både jordmor og lege.De er god å ha med hver sin kunnskap.Måtte jeg velge blei det Jordmor.Hun er av det mere omsorgsfulle slaget...
♥lurelure♥ Skrevet 20. september 2007 #10 Skrevet 20. september 2007 Hei! Jeg bor i Oslo og har gjort følgende: Jeg har en lege som jeg liker veldig godt. Hun lytter til hva jeg har å si og er ikke vanskelig når det gjelder å sykemelde om man trenger det. Hun tar meg på alvor og er nøyen om det skulle dukke opp noe som ikke er som det skal. En god ide er en kombinasjon: Er det noe du føler ikke er som det skal med din helse så gå til legen. Det er h*n som kan sykemelde deg, ikke jordmor. Er det noe du tenker om fødsel eller barnet som du vil snakke om, bestill time hos jordmor på din nærmeste helsestasjon. Og visst du vil ha navn på en kvinnelig lege som er flink og som har folk i resepsjon og sykepleiere som stikker rett i armen så vil jeg anbefale min, Sonja Bjørkly på arkaden legesenter. Fikk henne anbefalt av venninne som fødte i 2005 og jeg er også kjempefornøyd.
pandabjørn Skrevet 20. september 2007 #11 Skrevet 20. september 2007 jeg går bare til jm og vil anbefale deg å gå til jm også ) de har litt mere erfaring osv..
Hanne31 Skrevet 20. september 2007 #12 Skrevet 20. september 2007 Begge deler. Jordmlor har mye mer tid og er spesialist innenfor feltet i motsetning til en almennlege.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #13 Skrevet 20. september 2007 Jeg ville gått til begge deler. Du kan gå annenhver gang. Jeg skal føde på ABC klinikken og går derfor til kontroll hos jordmor der, men går også til legen. For meg fungerer dette veldig bra!
Pimienta Skrevet 20. september 2007 #14 Skrevet 20. september 2007 For førstegangs er det greit å gå til jordmor kanskje annenhver kontroll, hun har gjerne bedre tid, forklarer mer rundt fødsel, amming etc og har et litt annet fokus enn legen. Men det er selvsagt veldig avhengig av hva slags lege/jordmor du går til også. Nå er jeg i mitt andre svangerskap og føler mindre behov for forklaring av noe som helst, vil bare kjapt innom for å sjekke at alt er ok og det funker legen helt fint til. Har en veldig erfaren kvinnelig lege, så kanskje det har noe å si også...
Snøfnugg75 Skrevet 20. september 2007 #15 Skrevet 20. september 2007 Annankvar gong. Eg gjorde dette i første svangerskap og gjer det samme no. Det er bra, fordi dei har ulik tilnærming til svangerskapet. Legen er mest fokusert på meg, og jordmor babyen. Jordmødre går i turnus og har fødslar, og har dermed meir jamn erfaring på dette området enn legar har. Mange allmennlegar/allmennspesialistar har ikkje hatt fødslar på mange år. Jordmødrene har ofte også litt meir tid på kontrollane. No er nok dette litt personavhengig. Eg har bytta jordmor frå første svangerskap. Har no både god, kvinneleg lege og super jordmor!
Bea har snart 4 barn? Skrevet 20. september 2007 #16 Skrevet 20. september 2007 JORDMOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Med mindre du har en vannvittig fantastisk fastlege da.... men JM er spesialisert på dette og er bedre å prate med, føler eg iallefall...
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #17 Skrevet 20. september 2007 jeg går annenhver gang hos lege(kvinnelig) og jordmor, og er veldig fornøyd med det. '(har god tone m både lege og jordmor.) bor på st.hans-haugen, har begge deler i nærheten her (st.h.haugen helsestasjon og adamstuen legesenter) lykke til!
aprilspøk Skrevet 20. september 2007 #18 Skrevet 20. september 2007 Jordmor, så definitivt. Hun er spesialisert på graviditet, og henviser videre hvis noe er utenom det normale. Hvis en ønsker god informasjon og veiledning ville jeg aldri gått kun til lege.
eggedosis Skrevet 20. september 2007 #19 Skrevet 20. september 2007 Hei! Gå hver 3. gang til legen, mest til jordmor, de kan jo mest. Men legene kan ta prøver av deg hvis du har spesielle ting som det kan være lurt å få oppdaget i god tid og du ev. skulle trenge medisiner. Det er jo viktig at mor er i form også, så legg inn en legevisitt eller tre i løpet av svangerskapet, for din egen og barnets sikkerhet.
snart mamma til 4 <3 Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 Fastleger r ofte uskikre og uerfarne. Følte meg til bryderi og ikke ivaretatt. Anbefaler jordmødre på det varmeste! De HAR PEILING! Veldig viktig på slutten av svangerskapet.
M-Tos Skrevet 21. september 2007 #21 Skrevet 21. september 2007 Jeg har gått til begge, oppfatter at de har litt forskjellig innfallsvinkel og at det er nyttig for meg. Jordmor kan selvfølgelig mest om svangerskapet. Grunnen til at jeg ikke vil kutte fastlegen helt, er at hun tros alt skal følge opp meg (!) etterpå også, og at jeg vil at hun skal kjenne til hvordan svangerskapets har forløpt. Hun har også bedt om dette selv. Hyggelig fastlege!
Mamman til 2prinser&1prinsesse Skrevet 21. september 2007 #22 Skrevet 21. september 2007 Det beste er nok å prøve begge deler for å selv gjøre seg opp en mening om hva du liker best - er jo også veldig avhengig av hvilken jordmor og lege du har... Jeg har stort sett bare gått til legen i mine svangerskap og er veldig fornøyd med det. Jeg får god oppfølging og svar på det jeg lurer på uten noe mer dikkedarier - og det passer meg veldig bra.... Jeg jobber selv i helsevesenet og holder meg selv oppdatert om det meste rundt svangerskap og fødsel og føler ikke for å snakke om så mye... Det viktigste for meg er at jeg får gode svar når jeg først lurer på noe, og når jeg får det er jeg fornøyd:) Litt mer jordmorrelaterte spørsmål passet jeg på å spør om da jeg var på ultralyd hos jordmor og ved innskriving på sykehuset..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå