Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Bidrag betyr jo nettopp at den summen en betaler skal være med å BIDRA til å forsørge barna, sammen med andre summer som også skal bidra, slik som barnetrygd, kontantstøtte og den andre forelderens inntekt. Tenkte det var verdt å nevne, ettersom det kan virke som om noen mener det skal være med å dekke alt hva et barn i realiteten koster. Sier en at et barn koster 4000 eller 10000 kroner i måneden, så må en trekke fra litt, og dele på to, da får en det en skal betale i bidrag :-)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Synes egentlig ikke bidrag har noe med hva et barn koster, siden det ene og alene handler om hva far tjener (ikke engang hva han har råd til)Min mann betaler over 4000 kroner for 1 barn, mens jeg ser her at en annen betaler 5000 kroner for 4 barn. Hos oss betyr det at 1 barn koster 8000 kroner (+ alle tillegg mor får), mens hos en annen familie kan et barn koste 2000 kroner. Rart hvor dyrt et barn kan være kontra et annet. Mitt stebarn koster iallefall ikke over 8000 kroner hver måned, det er jeg 100% sikker på, men vi har valgt å svelge den kamelen for å skape ro med biomor. Hun har heldigvis vett nok til ikke å be om mer også (hun er vel like klar over situasjonen som oss, tenker jeg)
Labbenuss Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Bidrag har noe å gjøre med hvor mye far tjener i forhold til mor, ikke selve lønnen hans, men hvor mye i forhold til moren. Bidragsreglene ble jo endret for noen år siden. Man betaler ikke % av lønnen sin lenger. NAV fastesetter hvor mye det koster å ha barn i forskjellige aldre. Feks hvis det koster 3000 kr å ha en 10-åring, så skal mor betale 1500 og far 1500 hvis begge tjener likt. Hvis far tjener mer enn mor, så betaler han mer. Dvs at tjener mor 300.000 og far 500.000, så legger man inntektene sammen, slik at de to tilsammen tjener 800.000. Så av deres samlede inntekt, tjener far 62,5%, dvs at han skal betale 62,5% av det beløpet NAV sier at det koster å ha ungen, dvs 62,5% av 3000 kr i dette fiktive eksemplet. På NAV sine nettsider, så går disse fordelingsprosentene i intervaller. Ta en titt der hvis dere lurer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå