Gå til innhold

Dere med digitalt speilrefleks... hjelp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg overfører bildene til pc'n, lages det 2 filer for hvert bilde...

Den ene er bare bilde (ca 750 kb)

Også lages det en annen fil på over 5 MB...

---Hva er egentlig den store fila??---

Jeg pleier bare å slette de (sikkert dumt, men de tar jo så stor plass!)

Noen som vet??:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det store bildet er nok "original-bildet", mens det mindre er bare en kopi. Det skjedde i hvertfall her, at det kom automatisk inn et mini-bilde (kopi) i tillegg til originalen. Mannen min ordnet så dette ikke skjedde, men aner ikke hvordan han gjorde det. Er en innstilling en plass.

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke slettet det store bildet, det er dette bildet som er kvalitet på! Vil du noen gang forstørre opp et bilde, vil du ikke få i nærheten av samme kvalitet på det lille, som det store.

Opløsningen er mye bedre på det store, derfor det tar mere plass. Har du plassmangel vil jeg anbefale deg å kjøpe en ekstern harddisk! Koster ikke allverdens, og har plass til MASSE bilder..... :)

Skrevet

hvis innstillingen på kameraet står på Raw + L, vil det bli lagret to av hvert bilde. Raw er et råformat, og brukes bare dersom man vil redigere bildene osv. det er veldig stort, og sikkert ikke nødvendig for ditt bruk:) still inn bildestørrelsen på kameraet ditt til L :)

Skrevet

... eller misforsto jeg? At det kun er en fil som lagres i tillegg til det lille bildet? Altså ikke noe bilde? Isåfall vet jeg dessverre ikke hva det er... beklager...

:)

Skrevet

Den store fila får jeg ikke åpna engang... er en .nef fil... vet ikke hva det er engang jeg,.. mener dere at det er den som er selve bildet...??

hvis det er sånn som du sier at kameraet mitt står på Raw+L, er den minste fila på ca 750 kb like bra som bildene blir hvis jeg stiller inn kameraet på L..? bare at den andre fila ikke kommer ved siden av..?

vet ikke om det var forståelig, men...:)

Skrevet

nef filen kan du åpne på photoshop. Prøv å bytte til jpg. Raw format er bra og bedre den "lille " bilde vist du skal ha en fin større bilde.

Hvilken kamera har du?

Skrevet

Nikon D40.. hvordan kan jeg bytte til jpg da?? Tar jo så masse bilder at kan umulig sitte å bytte format på ett bilde av gangen.. hehe...:)

Skrevet

hvis du stiller inn på L+ eller L er det den beste oppløsninga du kan få på bildet. raw er som sagt et råformat man bruker til å redigere bildene i feks photoshop. men hvis du ikke skal gjøre det, er det heller ikke nødvendig med raw. skjønner du hva jeg mener? litt dårlig forklaring kanskje:)

Skrevet

Hei! Har du bytett til jpg?? Ellers kan du se nef bildene dine på Pincture Project også, det har du fått sammen med kamera. =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...