Gå til innhold

Alle dere som vet / er hjelpe pleier..:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør en hjelpepleier?? Hvor kan en jobbe?(sykehus?? f.eks)

Hva gå skole! etter gk. helse sosial:)

Takker for svar!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe hjelpepleier i ett ord kanskje:)

Skrevet

Er du hjelpepleier men vet ikke hvor du kan jobbe???

Skrevet

En hjelpepleier har mye varierte oppgaver, men hovedsakelig stell av pasienter. Men det kommer akkurat an på hvor du jobber. Jobber du på sykehuset er mesteparten av arbeidsoppgavene relatert til pasientkontakt og stell/veiledning i stell og servere mat, mating osv. På sykehjem kan du i tillegg til stell osv få medisinkurs og dele ut medisiner dersom det ikke er noen sykepleier etc til å gjøre det.

Hjemmesykepleien går det stort sett ut på litt hjelp til stell, medisiner, matsmøring osv..

Psykiatrien kan du også jobbe som hjelpepleier, og da er det mest motiveringsarbeid, samtaler osv.

Skrevet

Nei...hehe...men sitter å tenker på hva jeg vil "Bli"

Skrevet

Du får ikke blitt hjelpepleier lenger nå.Den utdanninga er "utgått"

Nå heter det helsearbeider.Det er litt fra hjelpepleier og litt fra omsorgs arbeider.

2 års læretid.

Får ikke jobbet på sykehus.

Skrevet

Man må ta 2 år på hjelpepleien,men er ikke lerling og det er DEILIG-da er man færdig utdannet,du har praksis mens du går på skolen så det er ikke så mye skole...

Noen sykehus er strengere en andre,men man kan jobbe der ja,man tar seg av pasienter og klargjør for operasjoner.

Du kan jobbe på sykehjem,dementavdeling,hjemmesykepleie,her jeg bor kan du jobbe på psykiatrisk klinikk,PU bolig,eller som personlig assistent.

Du hjelper pasientene med stell,mat og behandling ...

Skrevet

Men skal ikke hjelpepleier og oms.arb. slås sammen?

Bli til helsearbeidere?

Jeg er selv hj.pl. og er gla jeg tok den utdanningen, jeg kan jobbe på sykehjem, sykehus, hjemmetj. og puh.

Forskjellen på hj.pl og oms.ab. er at oms har gr.kurs, vk1 og 2 år lærling. Hj.pl. har gr.kurs, vk1 og vk 2 og så ferdig utadannet. Oms. kan ikke jobbe på sykehus, men kan også jobbe i barnehage, det kan ikke hj.pl.

Oms. lærer om vasking og skal vaskt i hj.tj.

Hj.pl. har praksis men de går på skole, men kjener ikke penger. Jeg hadde 4 praksis perioder på ca. 2 mnd hver. Lærte veldig mye, spes sykehus og hj.tj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...