Gå til innhold

Ånei, datteren min må bruke pute!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom nettopp hjem fra sykehuset med pute... datteren vår er 1 måned og 2 dager idag og vi skulle bare på ultralyd av hoftene. Etter de sjekket de ved fødselen sa det at det sikkert ikke var noenting, men at vi likevel skulle gå på en rutineundersøkelse... så jeg var ikke forberedt på det! Stakkars babyen min grein veldig når puten skulle på...men hun blir vel vant med det. Nå ligger hun i vognen og sover. Så det er vel kanskje verst for oss foreldre. Må vel gå igjennom klærne hennes og se hva som kan brukes og hva som ikke kan brukes nå... er vel ikke så mye buksegreier som passer over puten!?

Hvordan blir det å amme liggende nå?

Oi nå griner hun. Må stikke.

Håper på svar fra andre med erfaring!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, vet litt hvordan du har det, men dette går helt fint:) Vi har ikke putebarn, men vesla har klumpfot, og fikk på gips da hun var 5 dager. Vi så jo at noe var galt med beina, men ingen nevnte hva det kunne være. Heldigvis retter beina fint på seg, så vi håper vi slipper skinner og styr i flere år framover.

Jenta mi ville ikke ta puppen etter at hun fikk gips, det skar seg på timen... finner liksom ingen stilling hun liker, så her pumpes det. Men hun tar puppen de gangene gipsen er av:) Men snakk evt med ammehjelpa og helsesøster, så hjelper de deg til å finne en god stilling kanskje?

Alt blir en vane, også for oss foreldre, hehe. Og tenk på hva alternativet hadde vært dersom hun ikke fikk den puta!!

Klem, med ønske om en fin dag!

Skrevet

Hei!

Jeg har ingen erfaring med å ha putebarn men jeg er selv et putebarn. Brukte til jeg var 6 måneder. I følge min mor både satt og gikk samtidig med andre barn så det hadde ikke hemmet utviklingen min. Dessuten ble jeg fort vant til den og var stort sett blid og fornøyd.

Jeg har normale hofter i dag så jeg er jo glad for at jeg måtte ha pute selv om det sikkert var noe herk for de. Dette var altså ment som en trøst selv om det kanskje ikke virket sånn....

Lykke til!

Skrevet

Hei hei:)

Jeg har et putebarn:) Og jeg kjenner sååå igjen følelsen din... Det er skikkelig sårt den første tiden, men du blir fort vant til det. Datra mi har hatt pute nå i 3 uker. Du får nok helt sikker til ammingen:) Bare bygg opp med teppen under overkroppen, jeg ammer ikke med det er ikke pga puta.. Det vi får tenke på er at det hjelper de til å bli friske, og de plages ikke spesielt av den når de er så små... Hadde vært værre om de hadde oppdaget det senere og barna våre måtte gipses... Hvorfor fikk du ul av hoftene hennes??? Her var det pga setefødsel. Datra mi har 4-5 grader feil i venstre hofte, den høyre er helt fin:) Så jeg håper at det har rettet seg til vi skal på kontroll igjen etter 6 uker... (bare 3 uker igjen).. Er vel kanskje å håpe litt mye, men alikevel:) Vet du hvor stor feilen er hos datra di???

Detta går så bra:) Men jeg kjenner igjen følelsen din ja:)

Skrevet

hei igjen. Det ble oppdaget en slags "kneppelyd" eller noe etter fødselen, men hun virket fin ellers, så de sa det sikkert ikke var noe, men at vi skulle få brev om innkallelse til ultralydundersøkelse... trodde det var helt vanlig rutinegreier... uansett..

det er visst i høyre hofte det er her. Hvor mange grader og sånt vet jeg ikke..men han legen idag sa noe om å gjøre klar til 20cm pute? litt i ammetåka her kanskje..

hun kom ut med hodet først her under fødselen..

tror ikke feilen er så stor, men syns det gjør litt vondt å se henne ligge der med hele putestyret på seg... har gått igjennom klesskuffene nå og pakket bort noen klær hun helt sikkert ikke kommer til å få bruke...jaja. Syns også det er litt trist at vi ikke kan måle lengden hennes før hun er ferdig med puten...

Skrevet

Hei på deg Spira

Hofteleddsdysplasi er veldig arvelig og som jente har man 6 ganger større sjangs for å ha det medfødt en gutter.

Datteren min som nå er 3,5 år ble født med hoftleddsdysplasi på begge sider og måtte ligge med pute. Barn som har denne lidelsen trives faktisk best med pute da det være smertsomt for noen om ikke hofteleddet er støttet. Kjedelig er det med klær og trekket som er på puten. Jeg fikk sydd trekk til mine puter slik at den ikke ble for dominerende samt fikk jeg fjernet noe av dette borrelås styret som setter seg fast overalt. I tillegg fikk jeg kappet den øverste delen ned til livet slik at det bare var puten som synes. Når min datter var 3 mnd fikk hun en slags skinne. Den var mye enklere og mindre men den kan bare brukes når barnet blir litt større.

Min datter var ferdig behandlet da hun var 6 mnd og fulgte derretter helt normal utvikling. Hun satt rundt 7 mnd, krabbet når hun var 8 mnd, reiste seg og gikk rundt bordet 10 mnd og gikk på ettårsdagen sin.

Tips: husk å bygg opp med hånklær under bena og pute i ryggen (nesten så bare puta treffer madrassen i senga :-) slik at hun ligger rett.

husk ta mye på området med der puta er under stell slik at hun får nok hudberøring i området

Husk å la henne ligge på magen under vært stell slik at hun får bygget opp de musklene i ryggen.

ta kontakt med helsestasjonen og fysioterapeuten for oppfølging

Jeg må stikke, men har du mere spørsmål kan jeg svare på dem utover ettermiddagen.

klem

Skrevet

Hei

Ville bare anbefale deg bæring i Mei Tai, er helt perfekt for barn med HD. Inne på bæreforumet www.tettinntil.no (registrer deg på FORUM) er det flere mødre med barn med HD som har fått en helt annen hverdag etter at de begynte å bære barna. Søk litt der inne i søkemotoren, eller skriv et innlegg selv, og du vil bli godt mottatt :)

Skrevet

Ville bare tipse deg om at det er flere mødre til barn med hofteleddsdysplasi som skriver på kronisk syke/funksjonshemmede barn-debatten. Du kan helt sikkert få både trøst og tips av dem...

Lykke til!

Skrevet

MORsom:

Hmmm dette med hådklær under beina fikk ikke jeg noen beskjed om på sykehuset... De sa bare at jeg skulle bygge opp under ryggen... Så jeg har jo ikke brukt håndklær under beina... Har jeg fucka opp noe nå da??? Huff blei litt små engstelig jeg nå... Vil jo bli kvitt puta fortest mulig.... hehe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...