Gå til innhold

Nå har jeg kontaktet pasientombudet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

All prat om fødsler......jeg hadde jo en dårlig opplevelse med en jordmor som overhodet ikke klarte å kommunisere eller se at noe var galt ifbm med lille rosa`s ankomst til verden.

Det har vært en prosess å jobbe gjennom. Har jo fått vite i senere tid at det mest sannsynlig var begynnende morkakeløsning som var årsak til utfallet og at det kunne endt riktig ille om jm hadde fått sin vilje og vi ikke hadde forlangt å bli flyttet til spesialenheten!

Nå er mailen sendt, kontakten opprettet og vi skal snart i møte med pasientombudet her vi bor. Kjenner at jeg gleder og gruer meg. Gruer meg til å ta frem alt igjen, men også gleder meg til å bidra til at andre ikke skal utsettes for det samme i fremtiden.

Som sambo sa, naturlig fødsel er jammen ikke alltid forsvarlig!

Selv om det heldigvis er flest av dem:-)

Dumme dumme jm..........hun sitter nok og føler seg trygg på at vi har latt "episoden" passere.............

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra!! Deilig å "få det ut av systemet" samtidig som du kan hjelpe dem som kommer etter deg... Flink du :)

Skrevet

Så bra at du gjør noe med dette,ikke minst for andre som skal gjennom fødsler.

Og også for deg selv,få ting nærmere ut av systemet.Lurt å gjøre noe med det man går å grubler på.

Lurer selv på å sende skriftlig klage etter min opplevelse. Vi hadde samtale og sa fra før vi dro fra sykehuset.Men tenker på at denne personens overordnede burde fått det skriftlig.

Han presterte å si etter fødselen var over og han skulle sy..."får ikke sydd jeg, når du ligger så urolig,så da får du bare holde beina samlet et par uker så det gror av seg selv." Så på meg og samboeren.. MED ET FLIR!!!

Den satt leeeeeenge,og kjenner det plager meg enda......

Stolt mamma til 2

Skrevet

Fy flate det er ikke mulig altså!

Jeg kjenner jeg blir sint når jeg hører slikt.

Snakket med en i dag som fortalte om konas opplevelser i fbm fødsel....Hun haddde hatt problemer med nr 1 med fødselsdepresjon. De ba om oppfølging i neste svangerskap, men helseNorge sviktet på sitt verste........det endte med at han måtte banke i bordet da hun ble sykere og sykere etter fødsel, endte med psykose og sykehusinnleggelse i 4 mnd etterpå............ De er også i sak nå - samme sykehus!

Skrevet

Det er veldig bra at du tar opp dette! Det å få slike ting registrert å få det fram i dagslys viser at det virkelig skjer. Dette er snakk om dokumentasjon, og det trengs for kvalitetssikring av oss fødende!

oi det var dagens ord - hehe -

Skrevet

Det er nok desverre mange sånne historier.Selv om de aller, aller fleste heldigvis får en positiv opplevelse.

Vi er jo ekstremt sårbare og følsomme i en sånn tilstand,og det er nok ikke alltid mye som skal til av kommentarer før man reagerer.

Men det er noe med å vise litt medmennesklighet og forståelse.For de som jobber med dette er vi jo bare en av mange,selv om hver fødsel er ulik.Men for oss er det jo en helt spesiell opplevelse,og man forventer jo å føle trygghet og å oppleve å bli hørt om sine behov og ønsker.

Han var en overivrig jordfarstudent som "kunne alt" :(

Han klippet elegant av navlesnoren selv uten å si noe....og sa at det måtte han fordi den var for kort?! Det var den ikke.....fikk vi vite etterpå....Trist igrunnen...hadde vært koselig om det kunne vært pappa"ns jobb...

Fødselsdepresjoner er ikke noen spøk.Sykehuset burde tatt tak i dette mye før så det ikke endte med psykose,leit å høre.

Heldigvis er sykehuset jeg fødte på veldig obs på dette.Jeg hadde litt problemer etter førstemann,mye pga min bakgrunn som adoptert,det ble for tøft.

Når jeg skulle føde nå,fortalte jeg om dette...fikk enerom og tilbud om samtale.

Fikk heldigvis ikke noe mere vansker, annet enn de berømte 3 dagers tårene denne gangen :))

Skrevet

Stå på! Feilbehandling MÅ frem i lyset! Hvis ikke så tror de jo faktisk at de kan oppføre seg slik igjen....

Skrevet

Oi, det var nok litt av et sjokk for deg med tvillingene ja!!!

I fjor sommer satt svigermor, min mor, svigerinne og jeg og snakket om fødsler og jenteting og drakk rødvin.

Det er èn ting vi jenter aldri glemmer, uansett hvor gamle vi er og det er fødslene våre!

Det er utrolig hvor mange detaljer som dukker opp når en begynner å snakke. Svigermor og mamma kunne fortelle detaljert om alle sine fødsler!

Når jeg ble født, kom faktisk morkaken ut 20 minutter før meg!!! Alle trodde det skulle komme en ikke levende baby ut, men vips - det skal mye til for å slå ihjel en ku;-))

Skrevet

Så bra at du tar belastningen det er ved å si fra. Jordmødre har en utrolig ansvarsfull jobb og skal faktisk forvalte liv eller død. Det er klart alle kan ha en dårlig dag på jobben og gjøre en gal vurdering, men det er viktig at de overordnete ser dette og tar det på alvor. Først da er det mulighet for læring!

Men du - ikke gap over alt for mye nå da. Triste hormonbomber, liten rosa, dumme ekser og jobb - det kan fort bli for mye selv for deg.

Skrevet

Det er nok heller sånn at det allerede har blitt for mye, derfor bestemte jeg meg for en stund tilbake å ta tak i det, all gørra. Homeopaten jeg går hos er helt fantastisk å prate med. Da jeg fortalte henne om alt som har skjedd siste 3 årene i livet mitt, med dødsfall i nær omgangskrets hvor jeg var veldig involvert når jeg gikk gravid både etter ulykken, med familien og begravelsen (barn på 18 mnd som druknet), en døende søster og dødsfallet hennes, et tøft svangerskap og traumatisk fødsel, dette med frøkna og pappan hennes.....og masse annet som ikke er nevnt, så var vi enige om at jeg rett og slett må ta en opprydningsjobb i meg selv. Det er mange dype sjokk som har satt seg. En konkret ting er dette her, hvor jeg faktisk nå har bestemt meg og sambo er med, om at dette ikke skal skli over, men tas tak i og forhåpentligvis hjelpe oss med å legge saken fra oss og gå videre. Jeg får kjempegod hjelp av homeopaten. Har allerede etter første runde med middel merket stor forskjell på det hormonelle!!! Jippi... og det er godt å se at man kan gå inn i det og komme hel ut. Jeg vet jeg er sterk, og med god hjelp rundt meg skal jeg gjøre denne jobben. Det vil også gjøre meg bedre istand til å ta godt vare på de rundt meg:-)

Skrevet

Så fint at du har valgt å ta tak i dette, klatten! Først og fremst for din egen del!!!

Skrevet

Så utrolig godt å høre at dere gjør dette.

Forferdelig hvordan denne jordmoren holdt på. Og som du vet, jeg har jo klaget på henne selv.

Det er utrolig bra at folk klager på slike alvorlige ting, som du sier, du hjelper folk i fremtiden til muligens å slippe slike opplevelser.

Man kan ha dårlige dager/perioder. Men i visse yrker bare kan man ikke ta det med på jobb (om noen yrker i det hele tatt)

Masse lykke til og klemmer fra meg.....

Skrevet

Så bra at du har satt fokus på dette. Jeg mener at vi alle har et ansvar om å melde i fra hvis det skjer uønskede hendelser i forbindelse med sykehus opphold. Godt jobba. Blir spennende å høre hva pasientombudet sier.

Skrevet

Så bra for deg!

Og for alle andre fødende som kommer etter deg!

Tror mange bare er glade for at det er over og setter det på kontoen for dårlige opplevelser. Men da bærer man jo det med seg for evig tid også. På denne måten får du jo nå "ryddet" - både hos deg selv og det aktuelle sykehuset.

Flott at du orker, jeg blir imponert!

Skrevet

Kjempeviktig at sånne ting blir tatt opp! Eneste måten å få gitt denne lite flinke jordmoren en skikkelig tilbakemelding på jobben hun gjør(eller snarere _ikke_ gjør...), og definitivt den eneste måten systemet kan fange oppfolk som ikke passer i jobben sin, slik at det kan gjøres noe med.

Flott at du tar tak i dette!

Skrevet

Så flott at du klager, skulle ønske flere hadde orka å ta tak i historien sin å gjøre noe med deg.

Første gang jeg fødte fikk jeg en jordmor som nekta innspill ,det holdt på å koste gutten min livet...Jeg hadde hatt storm rier fra klokka 13 til klokka var 23.30 da fikk jeg pressrier.Jeg låg i 3 timer med pressrier,dvs til klokka 2.52 da ble gutten tatt med vakuum.Kunne ikke ta keisersnitt fordi han låg for langt ned i bekkenet.Da jordmora til slutt ba om hjelp var det i siste liten.Da hadde barnepleieren vært hysterisk ganske lenge..Det gikk bra ,men etter dette presterte jm å gjøre det SAMME igjen å en liten baby døde..Hun fikk sparken,men da var det forseint..Ett liv var gått tapt.

Jeg var bare 21 år så tenkte aldri på å klage.

Men da jeg fikk min 3 og hadde ekstrem fødselsangst kom jeg over nok en jordmor fra h..Hun lo meg opp i ansiktet å kalte meg ei diger pyse.hun klaga høylytt over at det kom avføring sammen med babyen osv..Det var så mye hun gjorde..Men det var mot MEG ikke babyen..

Men jeg klaga på henne, klaga til sykehuset, flere har klaga på henne skriftelig med ennå jobber denne dama på sykehuset.Ingen som har hatt henne kan forstå at hun har lov å jobbe der ennå.

Dette er ett lite sykehus og ryktet til denne dama er over hele sunnmøre.Kvinner er livredde for å føde og få ho.

Skulle ønske det var mye lettere å få sparka jordmødre som slettes ikke burde hatt en slik jobb..

Du må ha lykke til med saken din,håper du når frem med klagen din.

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...