Gå til innhold

Dere som har erfaring med keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født vaginalt en gang, fikk da kraftig total ruptur, og etter undersøkelse får jeg ikke føde vanlig igjen. Jeg ville mye heller gått gjennom det en gang til fremfor å ta kesersnitt. Jeg er fryktelig redd for det. Derfor lurer jeg på om noen kan fortelle litt rundt et keisersnitt.

Er det best med epidural eller narkose?

Får du ha nurket ditt på brystet med en gang de tar det ut ved epidural?

Hvor lang tid tar det før du er på bena?

Hvordan følelse er det når man er våken under et keisersnitt? ser for meg at kan få litt hetta, men samtidig vil jeg se gullet med en gang. Får pappan bare være der ved bruk av epidural?

Er det mye vondt etterpå?

Blir kjempe glad hvis noen vil dele erfaringer med ei som er litt bekymra for dette keisersnittet....!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Epidural kan jeg anbefale til et ks.

Litt om ks;

Fikk masse info på forhånd.

På selve dagen skulle jeg klargjøres. Dvs det ble satt helt smertefritt inn kateter, og venfloner, altså dingser i armene. Så ble jeg barbert og desinfisert, og så sendt inn på operasjonssalen.

Så satte anestesilegen epidural. Traff på første forsøk og det tok ikke lang tid før jeg ikke kjente noen ting fra ca puppene og ned.

Kjente absolutt ingen ting underveis.

Tøtta mi skrek før hun var tatt helt ut.

Barnelege og søster sto klar for å ta over.

Hva som skjer etterpå varierer nesten fra gang til gang.

Siden tøtta mi var prematur, så fikk jeg henne ikke på brystet, og i stedet ble hun og pappaen sendt opp til prematur-avdelinga.

Pappa får være med på hele operasjonen hvis han vil.

Følelsen under mitt ks var at jeg syntes alt var så avslappende.

Ikke noe stress, ikke noe mas, ingen støyende lyder, alt gikk på skinner, og anestesilegen og ei søster småprata så mye "rart" med meg underveis at jeg faktisk "glemte" alt til jeg fikk beskjed om at nå var det like før.

Fra kirurgen fikk klarsignal og til hun hadde stifta meg igjen tok 26 minutter.

Litt vondt etterpå, men jeg har hatt tannlegebesøk som har vært værre ;) Dessuten så får du nesten så mye smertestillende som du vil.

Du skal opp å gå samme dag, eller dagen etterpå, og de første skrittene var litt spennende, men det tok ikke lenge før alt var som før ;)

Jeg tok ks på mandag, var ute og gikk torsdag, og på kinarestaurant på søndag. Riktignok ikke joggende, men fullt gangbar ;)

Det som er så utrolig viktig etter et ks er at du lytter til kroppen din, og ikke en gang prøver på å være tøff!!! IKKE løft og slit deg ut de tre første månedene. Det får du igjen for senere.......

Og ellers, kommer du til å forville deg inn på ks-debatten senere, så IKKE hør på historiene fra dem som har hatt hastesnitt.........

Forskjellene på planlagte snitt og haste-snitt er større enn forskjellene mellom Norge og Sibir..............

Noe du ellers lurer på, så bare spør ;)

Skrevet

Tusen takk for svar:) høres jo veldig greit ut når det er så planlagt ja. men må innrømme jeg blir litt uvel og skjelven når jeg leser!! vil så gjerne se babyen med en gang, men tenker at det må da være rat å være våken å vite at nå åpner de opp liksom...huff!! men det skal nok gå bra, må bare forberede med skikkelig. gruet meg ikke i det hele tatt til vaginal fødsel, så det er litt uvant å ha så innmari nerver for et keisersnitt.

Skrevet

Synes du fikk ett godt svar fra slank bakfra :)

Jeg hadde keisersnitt også. Det var ikke planlagt lang tid i forveien,men heller ikke hastesnitt. Men babyen min kom ikke ut, så da ble ks løsningen ;-)

Jeg hadde allerede fått epidural, så jeg var våken under hele operasjonen. Og det forløp akkurat slik du har fått beskrevet, bare at jeg fikk jenta mi opptil meg for å hilse på. Ikke på brystet riktignok, fordi jeg var full av ledninger, men nok til at jeg fikk sett henne :-)

Jeg har trangt bekken, viste det seg i ettertid, så om jeg noen gang vil klare å få ut en baby vaginalt er litt usikkert. Så jeg håper faktisk på keisersnitt neste gang også, enn å gå igjennom det samme før ks en gang til.

Det tok litt tid å komme seg 100% etter ks, men jeg var på kjøpesenter å gikk en uke etter ks :-)

Skrevet

Jeg fikk valget mellom å ha narkose og spinalbedøvelse, siden fødselen stoppet opp og jeg måtte ta keisersnitt. Jeg tok narkose fordi jeg var sliten og redd for å bli skjært i, og angrer litt på det. Litt vondt at jeg ikke fikk se han først. Men det er jo greit å sove seg gjennom ting da. Jeg mista mye blod pga at det ikke var planlagt og livmora har jobba med veer lenge, men det er sjelden med stort blodtap ved planlagte keisersnitt. Veldig lite vondt i såret etterpå. Fødsel nr. 2 ble vaginal med en del revning så hvis jeg skulle bli gravid igjen, og fikk valget så ville jeg valgt planlagt KS i våken tilstand tror jeg. Men jeg begynner vel å bli for gammel for flere barn snart dessverre trur jeg. 2 barn er vel egentlig nok mener jeg de fleste dager, men er ikke 100% sikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...