Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Jeg har født vaginalt en gang, fikk da kraftig total ruptur, og etter undersøkelse får jeg ikke føde vanlig igjen. Jeg ville mye heller gått gjennom det en gang til fremfor å ta kesersnitt. Jeg er fryktelig redd for det. Derfor lurer jeg på om noen kan fortelle litt rundt et keisersnitt. Er det best med epidural eller narkose? Får du ha nurket ditt på brystet med en gang de tar det ut ved epidural? Hvor lang tid tar det før du er på bena? Hvordan følelse er det når man er våken under et keisersnitt? ser for meg at kan få litt hetta, men samtidig vil jeg se gullet med en gang. Får pappan bare være der ved bruk av epidural? Er det mye vondt etterpå? Blir kjempe glad hvis noen vil dele erfaringer med ei som er litt bekymra for dette keisersnittet....!
Gjest Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 jeg har bare hatt epidural,men syns det er best for da er man våken og kan få med seg alt.. jeg fkk ikke ha han på brystet fordi du har jo et sånt forheng forran slik at du ikke skal se..men de hold han til ansiktet mitt,nese mot nese var på bena 1 dag,men måtte ha hjelp og det var smertefult..3-4 dager kunne jeg komme meg opp selv,men fortsatt ubehagelig.. det var egentlig en rar følelse,men jeg var helt utav det for jeg hadde haste ks og var egentlig veldig lite forberedt og rakk ikke å tenke ..men det var litt ekkelt da de skulle ta han ut.. sambo var der med meg,men jeg aner ikke om det er vanlig.. det er vondt etterpå men du får smertestillende når du er på sykehuset,når du er kommet hjem er det ikke behov for det så det går fint da... dette kommer til å gå fint dette ) du skal ikke tenke på det,heller det en å revne enda mer en det du har gjort å risikere at du må gå med bleie resten av livet !! lykke til !!!!! klem!!
Gjest Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 jeg har hatt keisersnitt skulle det seff stå....))
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Jeg har tatt keisersnitt etter Total Ruptur. Keisersnittet mitt var en drøm. Jeg var godt forberedt og alt gikk etter planen. Jeg fikk epidural, som jeg også hadde etter sist fødsel pga sying. Jeg fikk se barnet mitt, men ikke holde det. Gutten min ble lagt i kuvøse og undersøkt i naborommet. Pappaen var med og han ble oppmuntret til å ta mange bilder slik at jeg senere kunne se hva som ble gjort. Var på bena etter 24timer. Tok en dusj. Var stiv og støl, men ble godt tatt vare på. Etter 3 dager var det ikke lenger noe problem. Var spennende å være våken under keisersnittet. Det tas mange tester før man snitter. Man kjenner ikke noe smerter. Man kjenner bare at man blir røsket litt i når babyen kommer ut. Jeg lo og var glad. Det sitter en pleier med deg hele tiden. Og så er pappaen der da. Såret mitt klødde mye etterpå,men det var aldri vondt. Keisersnittet mitt er det fineste jeg har opplevd. Det finnes et keisersnittforum (se venstre) hvor du kan lese mer. Lykke til!
Gjest Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Jeg har tatt keisersnitt. Skjønner at det er mye du lurer på, og jeg kan fortelle deg MIN historie. Jeg har dog litt tro på at disse opplevelsene er like forskjellige som alle andre fødsler.. Jeg hadde en super opplevelse av keisersnittet mitt. Det var, i likhet med deg, planlagt, og det er kanskje bedre enn når det skjer spontant. Jeg var våken, fikk epidural, og far var tilstede hele tiden. Jeg ville ikke, og fikk vel heller ikke tilbudet om narkose. Følgende skjedde: Vi kom inn på sykehuset på morningen det skulle skje. Vi ble tatt hånd om av jordmødre, og jeg ble gjort klar. (De satte inn kanyle, og dren) Så ble vi trillet ned til operasjon. Der ble vi møtt av noen hyggelige mennesker som tok godt vare på oss. Far ble tatt med for å skifte, og kom tilbake i grønn og fin uniform:-) De satte epidural ( jeg opplevde ikke det så smertefullt som jeg fryktet!! ) Jeg fikk den store skjelven (visstnok helt vanlig), og det var litt ekkelt. Jeg skalv fryktelig, og sykepleieren satt og strøk meg over armen og snakket beroligende til meg. Det hjalp. De hang opp et grønt "teppe" foran meg og far, og far fikk streng beskjed om å bli sittende ved siden av meg. Så begynte de. Det rykket litt i kroppen i det de fikk ut jenta. Det var ikke vondt, det kjentes bare ut som om de dro litt i meg. De bar henne rett ut på et rom ved siden av, for å få opp slim og sånn, så kom de inn til meg. Jeg var bundet i begge hender med kanyler, så jeg fikk ikke holde henne, men jeg fikk se. Så la de henne i en kuvøse, tok med seg baby og far opp til føden og videre til barsel, mens jeg ble sydd og tatt vare på. De kjørte meg til oppvåkningen, og der lå jeg vel i et par, tre timer. Far og baby kom på besøk under denne tiden. Tiden på barsel var bra, jeg var vel på sykehuset i nesten en uke. Kom meg på bena, og jeg syntes det gikk ganske greit. Jeg hadde ikke noe særlig vondt etterpå, og mitt minne fra det er bra. I ettertid har jeg født vaginalt, og den store forskjellen, for meg, er at jeg kom meg fortere på bena, og kunne reise hjem etter et par dager. Det beste rådet jeg vil komme med, er å tenke på at du blir tatt GODT vare på av pleierne på sykehuset. Det kan kanskje være lurt å ta kontakt med sykehuset, og spørre, og si i fra at du er bekymra, så tar de ekstra vare på deg. Det kommer til å gå bra, dette er de gode på. Håper du er litt "klokere" nå:-) Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #6 Skrevet 20. september 2007 jeg har hatt 2 keisersnitt og begge to har vært en flott opplevelse det første var med narkose men andre gangen valgte jeg spinal bedøvelse. jeg var litt nervøs for å være våken men det gikk kjempe fint(jeg spurte om det hadde snittet meg hehe.de svarte ja vi er straks ferdig med å få babisen din ut.merket ingenting jeg sa til de at de ikke måtte si når de skulle snitte for det ville jeg ikke vite. jeg fikk tulla mi til ansiktet så tok de med samboer som var med under ks og stelte henne mens jeg ble sydd. de kom tilbake med henne og jeg hadde henne hos meg en god stund. jeg var oppe å gikk få timer etterpå . var litt støl men ingen smert
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #7 Skrevet 20. september 2007 Tusen takk for svar alle sammen! det letter litt når man får lese andres erfaringer. må innrømme jeg blitt skjelven når jeg leser, men det skal nok gå bra. det er operasjoner generelt, jeg har skrekken for..
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Jeg kan bare underskrive de andres positive erfaringer. Men jeg fikk gutten min lagt på brystet, dvs. helt opp til ansiktet. Der lå han, usikker på hvor lenge. Så ble jordmor og pappa'n opptatt med stell, måling osv. Så kom pappa med lillegutt opp til oppvåkningen til meg etter ca. 30 min. Utrolig flott opplevelse. Men planlagt ks er noe helt annet enn hastesnit/krisesnitt. Her går alt veldig rolig for seg, personalet "koser" seg, vi koste oss veldig. Fikk spinalbedøvelse.
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Kjære HI Jeg har hatt d akkurat som deg. Lillemor nå sist lå i seteleie, og jeg valgte KS, for setefødsel turte jeg ikke. Men jeg var jo så redd, jeg lå hjemme og gråt de siste dagene før, sov nesten ikke på nettene heller. Aldri vært igjennom noen operasjon før, d skremte vettet av meg hele greia. Men d gikk så fint! Ingenting å grue seg for, æresord! Det er best for babyen å unngå narkose, jeg fikk spinal, som ligner på epidural, og d var helt supert. Jeg kjente INGENTING, og var våken og klar og fikk med meg alt som skjedde. Kunne prate litt m pappan underveis og greier. Var litt for stressa til d da, men *hehe* Da hun kom ut, tørket de av henne og pakket henne godt inn, før de la henne ved ansiktet mitt så jeg kunne kose med henne, og pappaen. Hendene ligger jo opptatte med forskjellige instrumenter, så du kan ikke holde henne med en gang. De tok henne ut og veide/målte sammen med pappaen, mens jeg ble sydd. Så trilla de meg ut på et annet rom, og ringte og sa jeg var klar, og da kom de med henne til meg. Pappaen var sammen med henne hele tiden, så KS er veldig pappa-vennlig Jeg var på bena samme kveld... Og dro hjem etter to dager. Fikk med meg smertestillende. Det første døgnet er verst, men da får du smertestillende i hånda, som funker godt. Ikke vær redd for å be om smertestillende! De vet jo ikke hvor vondt akkurat du har, så du må si fra. Følelesen var ganske merkelig. Men alle på operasjonsrommet var rolige og behagelige, og jeg følte meg virkelig godt tatt vare på. Og i ettertid husker jeg hvert minutt av alt som skjedde og har veldig klare bilder i hodet mitt. I motsetning til en vanlig fødsel hvor i hvertfall jeg blir litt "i tåka" når d står på som verst. Pappa får være der ja. Vondt etterpå, men du slipper jo rier, så i sum er d ikke noe verre enn en vanlig fødsel. Ikke bekymre deg lille du, d går så fint. Jeg vet hvordan du har d,og d er helt ubegrunnet, d vet jeg nå. Hadde jeg skulle gjort d igjen, hadde jeg bare gledet meg! Men jeg har nok med mine 3 nydelige nå, så d blir nok ikke fler... Masse masse lykke til, tenk snart er gullet der
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #10 Skrevet 20. september 2007 Tusen tusen takk moniccen og Stina 14.06.07 HI
aanonym Skrevet 20. september 2007 #11 Skrevet 20. september 2007 Hei, har samme bakgrunn som deg, og tok ks i forrige uke. Er det best med epidural eller narkose? - Mitt inntrykk er at det ikke er så vanlig med epidural lengre, spinal er foretrukket. Det hadde jeg, fungerte veldig bra. Får du ha nurket ditt på brystet med en gang de tar det ut ved epidural? - Igjen kan jeg bare svare for spinal, men svaret er ja. Hvor lang tid tar det før du er på bena? - I mitt tilfelle: 5-6 timer. Hvordan følelse er det når man er våken under et keisersnitt? ser for meg at kan få litt hetta, men samtidig vil jeg se gullet med en gang. - Det tar bare noen få minutter før barnet er ute, og da glemmer du det som foregår rundt deg. Får pappan bare være der ved bruk av epidural? Ja. Er det mye vondt etterpå? Nei, mye mindre enn etter tot. ruptur, i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #12 Skrevet 20. september 2007 Jeg hadde planlagt keisersnitt pga stor baby i seteleie. Jeg ble lagt inn dagen før, det ble da tatt blodprøver etc. Jeg måtte dursje med enspesiell såpe kvleden før og fikk sovetabelett for jeg var så redd at jeg ikke greide å sovne selv. Mannen min jobber i med akuttmedisin og hadde et stort ønsk om å være med på alt og se hele operasjonen. Det fikk han.Jeg fikk kateter og ble trillet inn på operasjonstuen der spinalbedøvelse og venflon ble satt. Det var ikke vondt,bare litt rart. Det var med en legestudent så gyn stod å fortalte hva han gjorde. Mannen min sto på siden av meg og så på. Innimellom spurte jeg hva de gjorde, og fikk var som:" nå stikker det en fot ut av magen din", el "nå ligger livmora di oppå magen og de syr den igjen". Kjente at babyen ble tatt ut.Hadde en kjempegrei anestesisykepleier bak hodet mitt. Han snakket med meg og beroliget meg. Fikk og tilbud om sløvende medisin da babyen var tattut dersom jeg syns det var ekkelt. Trengte ingenting, følte meg så godt ivaretatt. Fikk se gutten et min før han hle tatt ut og stelt. Da jeg var kommet til intensiven kom mannen min og babyen. Jeg fikk ligge med han på armen hele tiden. Resten av den dagen fikk jeg smertestillende gjennom venflon, sprøyter i låret og stikkpillerer. Var oppe en tur på kvelden da kateteret var fjernet, men klarte ikke å stå, ville bare svime av. Neste morgenvar jeg i kjempeform, dusjet og stelte meg. Jeg fikk smertstillende tabletter og stikkpiller 4 ganger om dagen, jeg trappet ganske fort ned. Det verste var vribevegelser, da rev det i stiftene. Få de på sykehuset til å vise deg teknikken med å komme seg ut av senga uten å bruke magemusklene. Lykke til
moniccen og Stina 14.06.07 Skrevet 20. september 2007 #13 Skrevet 20. september 2007 Ja henger meg på den, det går utrolig fort fra bedøvelsen er satt og de begynner operasjonen, til bebisen er ute. Helt sykt
Willy Wonka Skrevet 20. september 2007 #14 Skrevet 20. september 2007 Ååååå....gleder meg. Keisersnitt om 18 dager her!!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #15 Skrevet 20. september 2007 Hva er forskjellen på epidural og spinalbedøvelse? er det ikke noe av det samme, eller tar jeg helt feil der?
Tuppa78 og Emelie Skrevet 20. september 2007 #16 Skrevet 20. september 2007 Hei, Jeg hadde også en kjempefin opplevelse. Ble planlagt KS da hun var stor og lå i sete. Fikke epidural og alle var helt topp underveis. Samboeren min fikk være med etter at epiduralen ble satt. Han hadde det nok nesten værre en mag tror jeg ;o) Jeg ble litt svimmel underveis men dette justerte de inn med oksygen. Kjente liksom at de holdt på litt for å få henne ut, men det var bare rart ikke vondt og ekkelt. Etter at hun var kommet til verden fikk jeg henne opp til ansiktet før hun og pappaen gikk opp til barselsavdelingen og jeg ble sydd sammen. Etter en liten stund på overvåkningen kom de ned igjen og vi fikk hilst skikkelig på hverandre. Jeg var oppe en tur samme kvelden, og morningen etter tok jeg en dusj. Ut på dagen ruslet jeg også på gangen en tur. Jeg ble hele tiden oppmuntret til å røre meg og det gikk veldig fint. Det eneste negatvive med det hele er at jeg føler meg litt "snytt", mitt første barn og hadde sett frem til fødselen. Men, når det først skulle bli slik er jeg velsig glad det ble Ks og at dette var en så fin opplevelse. Ønsker deg lykke til, dette blir bra skal du se!!
Suturtang Skrevet 20. september 2007 #17 Skrevet 20. september 2007 Har hatt KS 11 dager siden )))) Alt gikk kjempegreit! Det var som en drøm
Gjest Ut på tur Skrevet 20. september 2007 #18 Skrevet 20. september 2007 Jeg hadde et ikke planlagt keisersnitt. Var en psykisk nedr\tur for meg at fødselen endte med KS, men de gjorde det hele til en utrolig flott opplevelse. Jeg er ikke sikker på forskjellen mellom epidural og spinal, men jeg hadde epidural på den "vanlige" fødselen, og så fikk jeg spinal til KS Mannen min satt oppe ved hodet mitt hele tiden, og så var det en anestisykepleier som fortalte litt om hva som skjedde. Blandt annet sa han "nå er den snart ute" det var greit å vite. Vi hadde i forkant fått beskjed om at de måtte pakke henne inn før vi fikk se henne for det var så kaldt på rommet, så de holdt henne bare opp forran oss da de gikk ut, og så gikk det noen få minutter før de kom tilbake med henne og så blei hun lagt på brystet mitt og vi tok det første familiebildet og de første bildene av henne Så blei far med jenta for å stelle henne mens de sydde meg. Ca en time etter fødselen blei hun lagt på og til brystet mitt. Jeg har blitt oppererert andre operasjoner med full narkose. Jeg vil anbefale deg å være våken, tar så lang tid å komme til seg selv med narkose. Den er fin den tiden man får sammen etter fødselen. Jeg hadde vondt på sykehuset, men pleierne var kjempe søte og løftet henne opp til meg hver gang det var behov for det
Forskeren Skrevet 20. september 2007 #19 Skrevet 20. september 2007 Jeg tror det er himmel og hav forskjell på et planlagt snitt og hastesnitt. Fordi hastesnitt ofte resulterer i psykisk nedtur, man er forbredt på vanlig fødsel og plutselig kommer barnet "med storken". Når det er sagt hadde jeg ingen komplikasjoner etter mitt hastesnitt, var på beina neste dag. Fikk spinalbedøvelse, merkelig å ikke kjenne beina sine. Ville vært våken hvis jeg kunne, ja. Ville skrevet en "ønskeliste", bl.a. fått babyen på brystet med en gang og lenge hvis mulig. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå