Lene 1. Mai Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Noen som kan svare meg på dette: Hvis jeg blir sykmeldt 20% resten av svangerskapet, hvordan vil min måndtlige lønn se ut da? Jeg anntar at lønn fra arbeidsgiver blir redusert til 80%, men får jeg de siste 20% av trygden eller vil jeg få mindre?
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Jeg var sykemeldt 30% de siste 14 dagene før jeg gikk ut i perm. Siden dette ikke gikk utover 16 dager så måtte arb.giver betale 100%. Men hadde det gått utover de 16 dagene skulle NAV ha utbetalt de 30% jeg var sykemeldt. Du skal vel ikke få noe mindre, for arb. giveren din sender inn papirer til Nav på hvor mye du jobber, og de regner da ut ifra den infoen de får fra arb.giveren din. Utbetalingsdatoen kan jo være forskjellig da, så det er vel det eneste som skal gjøre forskjellen. Nav utbetaler sykepenger ca. den 25. i hver mnd. tror jeg. Håper ikke dette ble for rotete skrevet, og at du forstod litt av det iallefall:) I verstefall kan du ta kontakt med Nav eller lønningskontoret ditt, de vet dette 100%
Reidis Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Når sykemelding er svangerskapsrelatert gjelder ikke 16-dagers regelen. Da dekker trygdekontoret fra 1. dag. Det er ulikt fra firma til firma om de utbetaler 100% lønn, og at de får pengene fra trygdekontoret direkte. Alternativet er at du får 80% utbetalt fra jobben og de resterende 20% fra Trygdekontoret. Kommer an på jobben din hvilken vei de tar det.
Skorpio85*lykkelig 2 barns mor Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Jeg har fått alle mine penger fra arb.giver. Så lurer på om Nav tilbakebetaler til arb. giver faktisk.
Lene 1. Mai Skrevet 20. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. september 2007 Takk for svar alle sammen. Jeg er nemlig litt "sliten" om dagen (har en 1-åring, er gravid i uke 23, og har 1 time til jobb hver vei). Jeg har snakket med arbeidsgiver om dette, og de har tilbudt meg å gå ned i 80%-stilling. Men da vil jo det føre til reduksjon i lønn og reduksjon i permisjonspengene for hele neste år. Men hvis jeg kan få en sykemelding på de siste 20% så slipper jeg å tape økonomisk på det. (Har snakket med legen min om det, og hun mener at jeg er "syk nok" til å få sykemelding, selv om jeg egentlig føler det er litt rart å få sykmelding på det grunnlaget).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå