to tette og ei badehette:o) Skrevet 20. september 2007 #1 Skrevet 20. september 2007 Hva er svangerskapspenger og kan legen bestemme at du skal over på det etter en periode med sykemelding?? Jeg har fått med meg at hvis du går på svangerskapspenger får du ganske mye mindre penger enn hvis du er sykemeldt. Har noen greie på dette, og kan gi meg en liten innføring på det??
Gjest Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Hei. Jeg går på svangerskapspenger... dvs har ikke sendt inn søknad enda, men har sluttet å jobbe Man har rett på svangerskapspenger når man har en jobb som kan være skadelig for fosteret, og hvor det ikke er mulig å legge om arbeidsmiljøet for å bedre dette. Svangerskapspenger gis til FRISKE kvinner, hvor det ikke er grunn til sykmelding. Det tas ikke uker fra fødselspermisjonen. Jeg er ikke sikker på forskjellen i utbetalte penger, men det varierer vel fra person til person. Jeg er selvstendig næringsdrivende og ville ikke fått penger for de første 17 dagene hvis jeg hadde sykmeldt meg. Det viktigste for meg er at jeg ikke vil være sykmeldt når jeg ikke er syk. Jeg er jo i super form, men jobben er for risikabel. Håper dette forklarte noe, men gå også inn på NAV sine sider. Det står forklart. Ha en fin dag!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Skjema for søknad om svangerskapspenger fylles ut av lege eller jordmor. Hvis du er ansatt taper du ingenting på å motta svangerskapspenger i forhold til sykemelding. Man taper heller ikke noe i forhold til foreldrepenger. Har forstått det slik at selvstendig næringsdrivende kun mottar 65% av lønn. Dette er en ordning for friske gravide med en jobb som setter fosteret i fare. Som min jordmor sa så havner man på riktig sted i statistikken. Fordelen er at man får det innvilget for resten av svangerskapet. Ved sykemelding så må vel den fornyes hver 14. dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå