Gå til innhold

Jordmor eller lege, hva foretrekker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hittil gått til lege for svangerskapskontroll, men er ikke fornøyd. Hun klarte ikke å få til en fostervannsprøve en gang, så nå går jeg og gruer meg tilfelle ungen har downs. :o( sjansen er ikke stor, men det skjer jo. I tillegg har hun ikke undersøkt meg nedentil eller tatt prøver. Hun har ikke spurt hvor lenge siden det er jeg tok prøver og jeg fikk brev her om at det var tre år siden!! Nå har jeg ikke orket å ta opp noe, selv ikke at jeg hadde celleforandring i svangerskap nr. 2. Jeg bare håper det går bra. Vurderer nå å gå til jordmor den siste tiden i stedet. Legen har heller ikke fulgt opp med timer hver 14 dag selv om jeg nå er i åttende måned.

Noen som har bedre erfaring med jordmødre??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg velger jordmor pga dem har bedre tid+slipper å vente så lenge på å få komme inn

Skrevet

Jeg går til lege og jordmor annen hvergang, og synes det er glimrende.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Det er ikke mange som gidder å svare når man lurer på noe her.. .desverre... Men noen som deg gjør det da..

TAKK ;)

Skrevet

Går bare til fastlegen min. Orker ikke pjatt. Godt å gå inn finne ut alt er som det skal så ut igjen =0) gjorde det samme sist også veldig fornøyd med det =0)

Skrevet

De tar vel ikke fostervannsprøve hos fastlegen det må du vel gjøre på sykehuset?

Skrevet

Lege og jordmor, annenhver gang. Legen er mer presis på prøver og slikt. (Tar ikke blodprøve hos jordmor.) Jordmor er lettere å snakke med. Ingen her som har tatt noen undersøkelser nedentil, og jeg er 40 uker i dag.

Skrevet

Det varierer litt fra person til person, finn ut hvem du er mest konfortabel med! Men som regel har jordmor bedre tid og er jo spesialist på akkurat graviditet:)

Skrevet

jeg har et supert forhold til min fast lege og hun tar seg alltid god tid:=) Føler ikke at jeg og jm har så bra forhold egentlig, men greit nok liksom. Opplever faktisk at jm er den som har dårligst tid... Har gått ca annehver gang, men mest til legen:)

Skrevet

Jeg går annen hver gang til jm og lege. Har hatt en fastlege i alle år som jeg liker velig godt. Føler at jm har mer peiling på gravideting og babyting... Og at legen min er mer proff på prøver og medisinske ting...

Skrevet

forløpig (uke 17+5) en kombinasjon, men mulig mer jordmor enn lege etterhvert ettersom de er spesialister på oss gravide kvinner...

Skrevet

jeg går bare til jm, hvis jeg skulle gått annen hver gang til jm/lege så hadde jeg måtte fly hver 14 dager til de da jo....

går hos jm hver mnd men nå skal jeg tilbake til jm om 3 uker, da skal hun søke om ks og sterilisering for meg :))

Skrevet

Jeg går annenhver gang til lege og jordmor.Foretrekker definitvt jordmor, da det er en koselig kontroll hvor vi plaper om løst og fast og hun har tid til meg :)

Hos legen er det bare inn og ut liksom..

Skrevet

Jeg foretrekker helt klart jordmor! De er jo spesialister på området, og kan mye mer om slike typiske "småting" man lurer på. De få gangene jeg har vært hos legen har det vært mest et "teknisk" besøk. Unntaket må være besøk hos turnuskandidat (da fastlegen var borte), han brukte lang tid og var oppriktig interessert. Men jeg føler meg mest sikker hos min faste jordmor, jeg føler jeg kan ta opp alt jeg lurer på med henne og får faktisk svar jeg kan stole på.

Skrevet

Jeg foretrekker også jordmor til "det daglige", og bruker legen mer for mer alvorlige problemer. Han er heller ikke så flink med gravide som han selv sier. Han skulle en gang sjekke om hodet hadde festet seg og tok så hardt i at det var kjempe vondt. Ble litt redd for babisen også jeg da.

Jordmor har tid og kan også svare på mer "teite" spørsmål og sånn føler jeg. Vi har også brukt en del tid på å snakke om erfaringene fra forrige svangeskap og fordøyd de litt nå før det braker løs igjen.

Kan du velge å gå til jordmor? Antar at ditt svangerskap er et såkalt risikosvangerskap ut fra nicket ditt? Det er uansette godt å få snakke med noen man stoler på og er proffesjonelle. Lykke til!

Skrevet

Jeg gikk til en turnuslege de 6 første mnd, fordi den ene jordmoren som finnes i kommunen var sykmeldt, og skal du få time hos fastlege må du bestille time mer enn 2 mnd i forveien. Slik skal det vel egentlig ikke være, men er vel slik når 2 leger skal ta seg av alle i kommunen...

Var helt greit å gå til turnuslegen. Hun var (som det ble nevnt over her) mer nysgjerrig enn jeg gjerne tror en fastlege ville vært, men jeg merket at hun på mange måter var usikker og ikke visste helt om hun gjorde riktig...

Etter 6 mnd fikk jeg endelig time hos jordmor i den kommunen jeg nå bor i, og har gått til henne siden. Skal en gang til min nye fastlege (nettopp byttet pga av flytting til denne kommunen), er vel i uke 38, men går til jordmor ellers.

Synes det er helt supert. Fordi jeg kom så sent i gang med å gå til jordmor føler jeg at jeg ikke har fått den helt rolige og avslappede følelsen ennå, men merker at det kommer seg. Har veldig vanskelig for å forholde meg til nye mennesker.

Måtte inn til legevakten og deretter føden her tidligere i uken pga av mistanke om svangerskapsforgiftning, og fikk kjempegod oppfølging der. Fikk telefon fra jordmoren min nå i dag tidlig fordi hun hadde fått vite at jeg hadde vært i kontakt med legevakten og lurte på hvordan det hadde gått og hvordan jeg hadde det. Synes det var både koslig og betryggende at hun tok kontakt på den måten. Føler liksom at folk faktisk bryr seg og at en virkelig blir tatt vare på.

Skrevet

Sist jeg var gravid gikk jeg annen hver gang til lege/jordmor.

Vet det blir mindre kontroller nå ... men trives veldig godt med legen min men kan å tenke meg i allefall 1 gang hos jordmor for å få pratet litt med hun å.

Skrevet

Jordmor!! Det er jo deres spesialfelt, stoler mye mer på deres kunnskap enn legens.

Kjempefornøyd med hun jeg hadde forrige svangerskap. Nå har jeg bare en bitte liten spire, så har ikke vært enda....

Skrevet

Jeg er faktisk mest fornøyd med fastlegen min jeg, og har hatt flest kontroller hos henne..

Hun har både tatt alle undersøkelser hun skal, er lett å prate med og setter opp mange flere timer enn jordmor..

Har vært hos jordmor også, tre ganger, men hun har sinnsykt dårlig tid og nesten kaster deg ut av kontoret så fort hun kan..

Tror nok det er ganske individuelt, jeg er vaffal mest fornøyd med legen:-)

Skrevet

Jeg går kun til fastlegen min - syns han er super! Men tenkte kanskje å titte en tur innom jordmor mot slutten av svangerskapet (er i uke 26) og snakke litt om fødsel.

Gikk kun til lege/fødselslege i mitt forrige svangerskap også!

Skrevet

Jeg var hos lege på første kontrollen, etter det har jeg bare vært hos jordmor. Hun er kjempe koselig, og jeg ser ikke behovet for å gå til lege. :)

Men er jo hver sin smak. Men du kan godt prøve jordmor, så ser du jo hva du liker best. :)

Skrevet

Jeg gikk til lege og jordmor annenhver gang i første svangerskap. Men i dette svangerskapet har jeg bare gått til lege.. Men det er også for jeg har fått ny lege som virkelig tar seg tid til deg!!I dag var jeg der i 45 minutter uten at jeg fikk inntrykk at ho ville ha meg ut...

Skrevet

Jeg har valgt å gå utelukkende til JM av flere grunner. For det første har fastlegen et utrolig lojalitetsforhold til sykehuset han jobber på en dag i uken, mens jeg har flere venner og familiemedlemmer som har blitt feilbehandlet der så jeg ville heller født på gaten enn på det sykehuset.

Jeg har gjennomgått konisering (fjernet del av livmorhalsen) tidligere og måtte til slutt gå til privat lege for å få henvisning til et annet sykehus da jeg ikke fikk verken forståelse eller hjelp hos fastlegen (fritt sykehusvalg gjalt visst bare om man valgte "hans" sykehus). I og med at jeg vil føde på RH visste jeg at det måtte søkes tidlig og da jeg snakket med jordmor fikk jeg tidlig time for å få sendt inn søknad med en gang. Gadd ikke ta den diskusjonen med fastlegen igjen.

Dessuten føler jeg at en jormor vet av erfaring hva man tenker på og er urolig for i et svangerskap. Har bare vært der en gang, men fikk en ekstra time to uker før UL i og med at jeg var på første timen så tidlig. Føler meg trygg og tatt vare på hos jormor. Timene hos fastlegen tror jeg ville føltes utilstrekkelige.

Skrevet

Jordmor, og kun jordmor, begge svangerskapene:) Er snart 28 uker på vei nå i det andre svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...