Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Min mann får stadig krav om at han må være med å betale det ene og det andre som skal gå til barna.. Selv om han betaler 5000kr i mnd i bidrag, for 4 barn. Hvor mye utenom bidraget kan hun kreve? Hun har den daglige omsorgen, vi har barna en fast helg i mnd + ferier, og en del utenom når de ønsker og det passer. Må få med at når barna er hos oss får de ofte noe de trenger, som f.eks klær og sko.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 nei hun kan vel ikke kreve noe mer enn d som skal gis i bidrag mener jeg...? jeg får en viss sum hver mnd, og det skal dekke deler av det som trengs. hvis far ønsker å kjøpe noe, som han mener at hans sønn trenger gjør han det etter eget ønske.
Kreoline Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Det er ikke meningen at man skal betale så mye utenom bidraget. Hva dere/far velger å gi utenom er helt opp til dere og ikke hva biomor mener. Hun kan ikke kreve noe av dere, unntatt ved f.eks. konfirmasjon, brillekjøp, tannregulering, da har nav satser man kan følge.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Takk:) Prøver å overbesvise min mann om at han ikke MÅ betale alt hun mener han skal. Men han er så redd for at det skal gå ut over barna. Noe er jo greit og spleise på, men ikke det som bidraget skal dekke, mener nå jeg.. Problemet er vel at han har vært litt for snill fra dag en...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Takk for svar:) Er litt vanskelig for meg å forklare for min mann, da biomor bruker barna som pressmiddel for at han skal overføre penger til henne:( Han tror at det går ut over deres hverdag hvis han ikke betaler for data, diverse fritidsutgifter, osv. Hva er det egentlig bidraget skal dekke? Mat og klær? Eller dekker det også utgifter f.eks i forbindelse med fritidsaktiviteter?
Gjest Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 kanskje det da blir rett og slett en forventning fra hennes (biomor) at han skal betale for mer enn han skal...? hvis han har vært snill fra starten av.... nei ikke vet jeg... kanskje han synes det er greit å betale for noe, men ikke for alt. Da må han velge hva han synes er viktig og si ifra til biomor hva hun faktisk kan forvente seg fra nå av..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Er nok slik det har blitt.. Men det blir nok bedre Han ser det selv, men trenger sikkert bare litt tid på å venne seg av med det:) Ha en fin kveld!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #8 Skrevet 20. september 2007 Bidraget skal dekke alt av vanlige ting... klær, sko, mat, et sted å bo, fritidsaktiviter... Er kun ekstra-ordinære utgifter det kan søkes om sær-bidrag, som konfirmasjon, briller, tann-regulering.. ting som ikke er "hverdagslige"... Om mor velger dyre fritidsaktiviteter for barna f.eks må hun selv betale, kan ikke kreve noe av faren.. Data og slike ting er heller ikke ekstra, men en vanlig ting som også mor må stå for... Din mann betaler alt han skal via bidraget sitt, og kan kun kreves for ekstra penge-bidrag i forbindelse med konfirmasjon og lignende... Gi moren klar beskjed at hun får allerede det hun har krav på, og kan ikke kreve noe mer...
mamma til twins Skrevet 20. september 2007 #9 Skrevet 20. september 2007 Det er viktig å komme til enighet om dette. Selv får jeg 1500kr i måneden for min datter, men min eksmann ser jo selv at dette er i minste laget, derfor kjøper han både klær/utstyr og vi spleiser på alle fritidsaktiviter (medlemskontigenter osv). Vi kan begge ta kontakt med hverandre dersom det er noe vi synes barnet vårt trenger, så blir vi enige om hvem som skal kjøpe vinterjakke og hvem som skal kjøpe vintersko. Fungerer veldig greit det da.
Chezka Skrevet 20. september 2007 #10 Skrevet 20. september 2007 Juridisk sett kan vel ikke biomor kreve mer enn bidrag + spesielle utgifter hvor det allerede finnes retningslinjer for (konfirmasjon etc) Min mann er/var veldig opphengt i hvor "skrekkelig mye" han betaler i bidrag, og at biomor ikke må våge å be om mer. Men barn koster faktisk innimellom ganske mye mer enn det som far betaler i bidrag. Jeg har barn selv i tillegg til mine stebarn, og vet at noen måneder dekker ikke bidraget halvparten av det som trengs til barnet. Etter min mening skal bidraget brukes til å dekke (halvparten av) barnets behov for mat, bolig, strøm, telefon, vaskemiddel, etc etc. Altså løpende utgifter som alle mennesker har - stor eller liten - i tillegg til klær og evt annet utstyr. Så vil det jo noen måneder være ekstra utgifter til f.eks nye vinterklær og sko, i forbindelse med jul, skolestart osv. Jeg har hatt mange diskusjoner med min mann ang ekstra tilskudd til stebarna ved slike anledninger. Som forelder må man av og til "spytte i" litt ekstra fordi barnet trenger det. Men det er klart - alt med måte, og det må jo ikke bli sånn at biomor krever dekket uforholdsmessig store utgifter. Jeg syns det er greit og - rettferdig - at vi som far og stemor faktisk betaler litt ekstra når det er nødvendig.
mamma til twins Skrevet 20. september 2007 #11 Skrevet 20. september 2007 Ja, det var nettopp det jeg prøvde å formidle. Vi har et fastbeløp per måned, men barnefar legger i mer når det er behov for det. Eksempler er når tre fritidsaktiviteter skal betales samme måned eller når man trenger nytt utstyr. Barn vokser også i rykk og napp. I høst måtte vi skifte ut hele garderoben hennes.. Grøss og gru!
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #12 Skrevet 20. september 2007 Var ikke ment som at vi ikke ønsker å gi litt ekstra noen ganger. Men problemet er at biomor bare sender regninger videre til min mann, og sier til han at han er pliktig å betale.. Synes også det er greit når man blir enig om at man skal dele på noe, i forkant. Men synes det er direkte frekt å ta det for gitt at han skal betale det hun bestemmer. Men er jo blitt bedre nå som jeg er en del av livet hans. Han har begynt å si klart i fra om at han betaler det han selv ønsker som et tillegg i bidrag. Det gjør vi gjennom at vi kjøper klær o.l når vi synes at de trenger det... Men er veldig greit å vite at det ikke kan kreves. Har en følelse av at menn ofte gjør så mye for fredens skyld.. Uansett hvor urett det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå