Gå til innhold

grafisk design...

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som er grafisk designere her inne?

hvor jobber dere, og hvordan er arbeidsdagene,hva gjør dere? jobber dere dagtid og jobber dere i helgene?

gikk dere skole og hva gjore dere der?

mange spørsmål,men vurderer å gå på grafisk desig når jeg er ferdi md mammapermisjonen,men vil gjerne vite litt mer om dette.

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... ikke noe lett å få jobb er det første jeg tenker. Men det kan ha forandret seg. Jeg gikk på grafisk design på MI for 8 år siden. Hun ene jeg gikk med jobber her på jobben min som grafisk designer, en annen er frilanse, ei på trykkeri. Men det var de flinkeste og de som ville "mest" som fikk jobb. Tar du en slik utdannelse må du virkelig satse på det! Jeg valgte selv å gå videre på markedsføring og den kombinasjonen har hvert helt perfekt for meg.

Vi gikk to år på MI. En trenger ikke å ha fromgivning eller noen anne bakgrunn som de sier. En kan starte rett på. Er du smart kan du få deg noen kunder i studie tiden.

Hun som jobber frilanse har fått to barn siden skolen sluttet. Hatt tidskonto i permisjonen og stor trives.

Vet ikke om dette var mye til hjelp...

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg jobber som grafisk designer i et reklamebyrå.

Jeg jobber i utgangspunktet på dagtid mellom 8 og 16, men jeg opplever det som en tøff bransje med mye overtid som kan komme brått på. Jeg kan sitte kl 12 og tro at jeg skal komme meg hjem kl 16, men så blir klokka 20 før jeg får dratt...

Dette varierer selvsagt mye fra arbeidsplass til arbeidsplass og etter hvilke typer jobber du blir sittende med. Jeg lager mye avisannonser, og dermed må jeg forholde meg til tidvis svært korte frister. Jobber du med større prosjekter er det selvsagt enklere å planlegge uka...

Jeg har tre års høgskoleutdanning i grafiske fag, men slet lenge med å få meg relevant jobb. Tror dette er enklere nå enn for et par år siden, men vær obs på at du må være god til det du driver med for å få jobb. Du må ha en sterk mappe (med arbeidsprøver) og være god til å selge deg selv i en intervjusituasjon. Men det siste gjelder vel alle jobber.

Når det er saget: Lykke til! :) Det er et morsomt og spennede yrke der du får brukt deg selv og kreativitetetn din!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei,

Jeg er utdannet grafisk designer fra MI og Westerdals og elsker yrket mitt.

Jeg jobber med identitet og konsepter og ja, jobber endel overtid, men vet at det kan løses med litt bedre planlegging. (Foreløpig trives jeg med litt overtid, blir nok annerledes når jeg blir mamma...)

Det er en bransje det utdannes mye mennesker til, men de beste får alltid jobb. Uansett hvor vanskelige tider det er. Mitt inntrykk er at det er enklere å få jobb nå enn på lenge, men det svinger jo fort. Uansett så synes jeg ikke at det skal være med på å bestemme yrkesvalget ditt.

Det fine med grafisk design er at man kan jobbe innen utrolig mange forskjellige grener av faget. Rene designbyrå, reklamebyrå, forlagsbransjen, trykkerier, magasiner, aviser osv... Og selvfølgelig massevis av steder som har inhouse-designere.

Hvor i landet holder du til? Og hva har du lyst til å jobbe med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...