Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg ser lenger nede at noen går på foreldremøter til sine stebarn som bor hos dem.. Mine stebarn bor ikke hos oss, men er mye her. Det føles som jeg engasjerer meg mye mer i å følge med i f.eks "skole-ting" som gjelder barna, enn faren gjør. Er det naturlig? Nå vurderer to av dem å flytte til oss.. Skal jeg da liksom følge dem opp på skolen?? *Usikker stemor*
DolphinGirl Skrevet 20. september 2007 #2 Skrevet 20. september 2007 Jeg ville rett og slett spurt biomor om det er greit for henne. Mannen min vil at jeg skal være med på foreldremøter OG foreldresamtaler, men jeg vil ikke gjøre det uten å spørre om det er greit for moren. Foreløpig går far og mor på foreldremøter og så er jeg eller stefar barnevakt, avhengig av hvem ungen er hos akkurat da. Men jeg ville aldri dukke opp på et foreldremøte uten å snakke med biomor først! Jeg har såpass respekt for henne. Og det selv om jeg er mer involvert i skoleting enn faren er.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #3 Skrevet 20. september 2007 Hei! Det er jeg som er stemor som går på foreldremøter. Skjønner at disse spørsmålene dukker opp. Vi grublet en stund på akkurat dette, og har kommet frem til den løsningen vi gjennomfører nå: både far, biomor og jeg stiller opp på foreldremøter og -samtaler, og dette er så klart sjekket ut med både biomor og skole. Årsaken er bl.a. at jeg er mest hjemme om dagen (80 % sykemeldt) og dermed også den som setter barna i gang med lekser når de kommer hjem, og den som følger opp at barna får med seg det de trenger av utstyr på skolen. Dermed får jeg et godt innblikk i hvordan barna har det på skolen, hva de trenger av oppfølging m.m.. Det var ei som spurte meg om ikke biomor ble sjalu på at jeg var så involvert i barna hennes. Jeg har også tenkt på dette. "Hvorfor reagerer hun ikke på at vi har laget en helt ny familie?" Og jeg har ikke noe godt svar. Hun virker ikke sjalu, og kommer gjerne på besøk. Jeg vokter meg imidlertid vel for å blande meg for mye i det som har med barna å gjøre, og er veldig tydelig på at det er hun som er moren og at de trenger henne. Avtaler som gjelder barna blir gjort av samboeren min og henne. Men barna bor jo hos oss og samboer og jeg hjelper hverandre med den daglige oppfølgingen - som i enhver annen familie. Vi er nye på stedet vi bor på, og har fokus på at barna skal skli fort og greit inn i miljøet og klare seg godt på skolen. Biomor er også opptatt av dette. Det er kanskje sånn at da har vi felles interesser som vi jobber sammen mot? Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå at biomor valgte at barna skulle flytte fra henne, men for øvrig er hun ei grei dame! )
mamma til twins Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Hei. Det er stemoren til barnet mitt som er flinkest til å følge opp skolen når min datter er hos dem. Hun sjekker både ukeplanen og hjelper til med lekser. Hun har også vært tilstede på foreldremøter, når jeg ikke har hatt anledning. Det skal nevnes at min eks er passe distrè, så hadde det ikke vært for stemor så hadde vi hatt et problem. He he. Dersom man får barn boende hos seg på fulltid så synes jeg ihvertfall det er naturlig at man følger de opp på skolen. man skal jo fungere sammen som en familie. Både min mann og jeg hjelper datteren min med leksene, alt ettersom hvem som har tid og anledning. Vi har ingen faste regler rundt dette, vi samarbeider.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2007 #5 Skrevet 20. september 2007 Syns det er veldig bra at steforeldre involverer seg i skolen og går på foreldremøter der det er naturlig. Det er vel kanskje lurt å avklare med de biologiske foreldrene dersom det ikke er blitt gjort fra begynnelsen av. Det er utrolig flott at barn kan ha mange gode voksne rundt seg i oppveksten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå