puusekatt Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg er student, pappa'n jobber. På grunn av at jeg er student har jeg ikke rett på foreldrepenger (det det heter ?), men har fått engangsstønad. Da jeg søkte om denne fikk jeg beskjed om at far ikke fikk noen fedrekvote, altså noen penger under permisjon. Hos sin arbeidsgiver har pappa'n fått beskjed om at han skal gjerne få pappapermisjon, sjefen hans sa at "det er jo bare hyggelig å gi en slik permisjon". Sjefen sa at han kunne få 6 uker, og disse ville være med lønn. Dette kan sikkert variere (om det er med eller uten lønn når han ikke har rett på fedrekvote), og sikkert være litt opp til hver enkelt arbeidsplass. MEN, det jeg lurer på er, kan far få utvidet permisjon? Kan jeg "gi" ham av min, siden jeg ikke skal ha vanlig permisjon fra studiene? Eller er ikke dette mulig siden jeg ikke har vært i jobbet, og dermed kanskje ikke jobbet meg opp "retten" til denne permisjonen..? Huff, ble litt langt og rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener : p
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Så lenge du har permisjon fra studiene, kan nok ikke far få verken fedrekvote eller pappapermisjon. Desverre, urettferdig, men sånn er det! Men om du ikke tar permisjon fra studiene, eller går tilbake til utdanning eller jobb i løpet av permisjonsåret, kan far overta permisjonen. Ble det klarere?
Gjest Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Vet ikke svaret på det du lurer på, men bare tenkte å spørre om du er klar over at du kan få fødselsstipend fra lånekassen? Dette kan du få i tillegg til engangsstønad.