puusekatt Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg er student, pappa'n jobber. På grunn av at jeg er student har jeg ikke rett på foreldrepenger (det det heter ?), men har fått engangsstønad. Da jeg søkte om denne fikk jeg beskjed om at far ikke fikk noen fedrekvote, altså noen penger under permisjon. Hos sin arbeidsgiver har pappa'n fått beskjed om at han skal gjerne få pappapermisjon, sjefen hans sa at "det er jo bare hyggelig å gi en slik permisjon". Sjefen sa at han kunne få 6 uker, og disse ville være med lønn. Dette kan sikkert variere (om det er med eller uten lønn når han ikke har rett på fedrekvote), og sikkert være litt opp til hver enkelt arbeidsplass. MEN, det jeg lurer på er, kan far få utvidet permisjon? Kan jeg "gi" ham av min, siden jeg ikke skal ha vanlig permisjon fra studiene? Eller er ikke dette mulig siden jeg ikke har vært i jobbet, og dermed kanskje ikke jobbet meg opp "retten" til denne permisjonen..? Huff, ble litt langt og rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener : p
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Så lenge du har permisjon fra studiene, kan nok ikke far få verken fedrekvote eller pappapermisjon. Desverre, urettferdig, men sånn er det! Men om du ikke tar permisjon fra studiene, eller går tilbake til utdanning eller jobb i løpet av permisjonsåret, kan far overta permisjonen. Ble det klarere?
Gjest Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Vet ikke svaret på det du lurer på, men bare tenkte å spørre om du er klar over at du kan få fødselsstipend fra lånekassen? Dette kan du få i tillegg til engangsstønad.
eh81 Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 jeg er i akkurat samme situasjon som deg, og min samboer skal ha 29 uker med full lønn. dette er noe han kan gjøre siden jeg er student. eller så kunne han valgt noen uker lenger med 80 prosent lønn. jeg mener at dette er noe alle kan gjøre som er i samme situasjon som oss. stikk nedom trygdekontoret der du bor så kan de hjelpe deg og svare deg på det du lurer på. 6 uker er forbeholdt pappa til bebis når mor skal ha vanlig permisjon, men siden vi er studenter så blir det litt anderledes. men det er ikke sikkert at alle arbeidsgivere er klar over dette. så når jeg er ferdig med mine 6 første uker etter at bebis kommer (hadde termin i går), så skal samboer gå igang med sine 29 uker. så da fortsetter jeg på skolen og deltidsjobben min. genialt at det går å gjøre det sånn:)
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Ja, det er sant som eh81 sier, men dette gjelder kun når mor er tilbake i 100% jobb eller studier. Det er jo mange av oss studenter som velger å ta ut 1 års permisjon fra studiene, og da får far verken permisjon eller fedrekvote....
puusekatt Skrevet 19. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2007 Takk for svar alle sammen! Jeg skal IKKE ha permisjon fra studiene, derfor jeg lurte på om far da har rett på utvidet permisjon. eh81: Så det har ingenting å si at jeg har fått engangsstønad osv, siden jeg ikke har vært i jobb og har rett på noe mer...? Hvordan blir det pengemessig hos dere?
eh81 Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 ser det er noen som skriver at du kan få fødselsstipend, men det får du ikke dersom pappa til bebis tar permisjon. heller ikke om du tar permisjon fra deltidsjobb. jeg har selv ringt til lånekassa og spurt om dette. eneste mulighet for at jeg skulle få det fødselsstipendet var om hverken samboer eller jeg tar permisjon fra jobben. så jeg synes nesten det virker som det stipendet er forbeholdt alenemødre uten deltidsjobb. men du kan få forsørgerstipend, litt over en tusen lapp eller noe, dersom ikke samboeren din tjener over en viss sum. jeg får ikke dette heller, så her er det vanlig lån og stipend på meg.
puusekatt Skrevet 19. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. september 2007 Hei vesla! Jada, det er jeg klar over : ) Hehe, takk for svar uansett!
puusekatt Skrevet 19. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. september 2007 okei! Men utover det så har det ikke noe å si med engangsstønad osv, i forhold til at far får utvidet pappaperm?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. september 2007 #10 Skrevet 19. september 2007 Men dersom far benytter seg av gradert uttak (tidskonto) så kan du få fødselsstipend! les her: http://lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx
eh81 Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 jeg får også engangsstønaden, siden det lønner seg for meg fordi det blir mer enn om jeg hadde fått foreldrepenger, regnet ut fra 9 uker med lønn. 3 uker før og 6 uker etter fødselen. jeg har heller ikke permsjon fra studiene.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 Jeg misforstod, jeg trodde du skulle ha permisjon. Det stipendet er ikke bare for alenemødre, hehe, her studerer vi begge to, da er det veldig greit å ha få.
puusekatt Skrevet 19. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 19. september 2007 okei. når sambo hos deg har perm i 29 uker, er disse med/uten lønn? Har han rett på noe som helst fra NAV ?
Mamma'n til A&L&J! :) Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 Må også få si som Vesla, fødselsstipendet er ikke kun for alenemødre! Det er vel like vanlig at studentmødre tar permisjon som at de mødrene som arbeider tar permisjon, og disse får fødselsstipend! Jeg har nettopp avsluttet ett år med fødselspermisjon, og skal ut i et nytt fom. janaur, og får i begge permisjonen fødselsstipend fra lånekassa! :-) Denne støtta er jo laget for at også studentmødre skal ha mulighet til å være hjemme 1 år med babyen sin, på lik linje med arbeidende mødre! :-)
eh81 Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 ja, ja, det er med lønn. han får riktignok gjennom jobben, men da får jobben gjennom NAV igjen. men jeg tror det er det samme uansett om det går direkte gjennom NAV. eneste grensen de har der er vel at det ikke kan overstige 6G, er vel litt over 350 000 mener jeg. han har absolutt krav på foreldre penger, og det er det samme som han har i lønn, bare det ikke overstiger den grensen da.
eh81 Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 vesla med bolle i ovnen: ja, det er klart det er greit å få da. sorry, mente ikke noe dumt med det, bare tenkte ikke på det. men det er genialt at noen kan få det, det må jo hjelpe en hel masse da, det er kjempe bra. unner alle som kan få det å få det, absolutt!
puusekatt Skrevet 19. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 19. september 2007 Okei! Tusen takk for gode svar, ble absolutt klokere : p Skal ta meg en tur innom NAV og snakke med dem : )
Gjest Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Eh81: Ingenting å unnskylde for! Tok det ikke ille opp, jeg bare slang det med. Hehe. Er veldig greit for oss, kan liksom ikke gjøre det på noen annen måte. Alle disse reglene er veldig vanskelig å sette seg inn i, så skjønner at folk blir forvirra! Hehe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå