Gå til innhold

Fedrene i Jordmødrene (NRK)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ikke disse fedrene i programmet Jordmødrene utrolig tafatte ut????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, kanskje... unntatt han som hjalp hun med sykehusskrekken da. Eller, han ville ikke se at babyen kom ut da.

Lurer på hvordan sambo kommer til å være jeg...

Skrevet

For meg var det viktgste at han var der så jeg kunne holde fast i han. Ville ikke ha noe action fra hans side... var liksom opptatt med mitt eget. hehe.

Skrevet

syns ikke d enkli.. tenker som så at de sikkert er litt "grepet" av d som skjer samt at vi får se veldig lite av forløpet da... er begrenset hvor mye man ønsker å høre fra mas he he..

Skrevet

synes de er flinke jeg. De er der hvis de trengs liksom ;)

Samboern er egentlig veldig anonym i fødslene han også, men han står der, og gjør det han får beskjed om, hvis jeg trenger noe.

Skrevet

de fleste fedre blirr nok sånn ja... føler seg litt til overs, nervøse og redde... men de er flinke de på tvn syns jeg.. viktigeste er jo å være der å støtte samboeren sin..

Skrevet

Han siste så tafatt ut. Men jeg skjønner jo, uansett hvor mye man har forberedt seg, så er det en merkelig situasjon. Far vil kanskje alltid være 'utenfor' og må gjøre som han får beskjed om, trøste og støtte på den måten mor vil. En rolle mange menn er ukomfortable i kanskje? ALtså ikke trøste og støtte-rollen, men det med å ha NULL kontroll over situasjonen, og ikke kunne gjøre noe annet enn å la naturen gå sin gang. Menn vil jo gjerne 'fikse og ordne og reparere' (jeg er litt unyansert nå, jeg vet... ;-)

Det SER sikkert annerledes ut enn det oppleves av paret selv. Personlig ville jeg ALDRI ha sluppet et TV-team inn i en så intim og privat hendelse i livet mitt... men jeg innrømmer jo jeg er glad for at noen gjør det.

Syns det er lærerikt å se på jeg. :)

Skrevet

Er jo ikke så mye far kan gjøre under fødselen, man orker vel stort sett ikke så mye mas når en føder. Har følt det som en stor støtte at han bare er der og kan hjelpe hvis jeg ber om det, og at han kjenner meg og kan være "min stemme" hvis jeg ikke klarer å uttrykke så mye selv. Litt vanskelig å forklare, men...

Skrevet

Tror de er akkurat sånn de skal være jeg!

En som virker tafatt for deg, er mest sannsynlig en som er akkurat sånn han skal være mtp mamma'n som ligger å føder.

Hadde en stått og klemt og "klådd" på meg mens jeg fødte så hadde han han blitt bedt om å ta det litt med ro. Jeg trengte ihvertfall fred, ro og luft mens det stod på :o)

Skrevet

JA! jeg har reagert på det hele veien, om hvor tafate de ser ut! .. Gud bedre om min oppfører seg sånn, da kan han bare gå ut.. kommer til å bli forbanna iallefall om det blir som med han i forrige program som bare satt å drakk kaffe, mens dama holdt på å hyla seg ihjel.

Skrevet

Nå er det ikke alle som får fortalt hva de skal gjøre, så skjønner at enkelte bare blir stående der å lure på hva de skal. Synes på en måte at de har den vanskeligste jobben, de må være til stedet, ingen eksakte oppgaver, se på sin kjære ha det vondt uten å kunne gjøre noe. Glad jeg ikke er mannfolk i den situasjonen:o)

Skrevet

Ka e de dokker mene dem skal gjøre mer av, da? Dere som mener de e tafatte..? Skal dem liksom stå å heie på dæ? Æ har født sjøl, og æ følte vertfall at æ hadde evig nok med mitt eget "arbeid"....

Æ mene ikkje å være skarp, lure bare oppriktig på ka de e dem gjør for lite av....??

Skrevet

jo det har jeg og reagert på..ser jo pisse redde ut hehe....ikke mye menn :)

Skrevet

*ler*

Hva mener dere at mennene skal gjør oppi det hele da?

Min mann løp rundt hver gang jeg hadde en rie...spurte om jeg skulle ha noe å drikke, spise, klut...bla bla bla... Jeg ble så forbanna!

Når du har rier så vil du ha ro, ro roooo! Du har en jobb å gjøre og det krever utrolig mye av deg, så da er det best at gubben tar seg en sup kaffe.

Men under selve fødselen så har de fleste menn en oppgave:

*støtte dama i den fødestillingen hun ønsker

*sørge for at hun har det hun trenger

*oppmuntre

Noen menn blir faktisk litt redde og nervøse. Du kan ikke forvente at mannen skal tåle å se at dama dems er i så store smerter uten at det påvirker de på noen måte. Hvis de ikketakler det, så er det best å la de stikke på gangen... Jeg vil nesten påstå at det hele er en sterkere opplevelse for mannen som står der hjelpesløs enn for kvinnen. En kan jo se at det ofte er mennene som blir mest rørt når babyen har kommet...

Skrevet

Tror det er like mye vårt ansvar å si noe om hva mennene kan hjelpe oss med. Feks, snakk på forhand om at de kan hente vann, massere, holde i handa osv. Også underveis. Tror nesten de har godt å få "tildelt" noen arbeidsoppgaver underveis slik at de føler at de kan bidra moed noe. Dessuten kan det fort bli for masete om de er overivirige...:)

Jeg liker ro og fred under fødsel, mannen min fikk ikke røre meg under hver rie, for da måtte jeg konsentrere meg!

Dessuten tror jeg programmet er klippet slik at vi bare får med oss det aller meste sentrale, husk at hver fødsel varer kansje 12 timer, og vi ser 25 min...

Skrevet

dere som sier at fedrene ser tafatt ut....dere har tydeligvis ikke født barn før eller???

hva skal de egentlig gjøre med oss da?? stryke oss på kinnet å si at dette går bra, ??

eller legge en våt klut på panna...dette gjorde min samboer når jeg fikk Sander, men han satt ikke ved min side hele tiden (9timer) han satt i en annen godstol....

dere får fortelle samboern deres hvordan dere vil ha det før dere reiser inn på føden da :)

vent til dere er i fødsel da sier dere kanskje noe annet! da vil dere kanskje ikke ha deres samboer der i det hele tatt, vi er forskjellige

så jeg synes det er "teit" å si at fedrene på jordmødrene er tafatte!

Skrevet

men det var da svært så hårsåre folk var her da! Nei jeg har ikke fødd før, og ja jeg synes mennene ser tafatte ut. Hva de skal gjøre under selve fødselen vet jeg derfor ærlig talt ikke, men det ser ikke ut som jeg har forestillt meg det iallefall. Jeg ønsker ikke at mannen min skal sitte å supe kaffe under hele fødselen. Jeg vil ha ham ved min side, og ikke nedsunket på gulvet som en annen dott. Og jeg er fullstendig klar over at dette er noe jeg sier nå, og at situasjonen kan endre seg når jeg er midt oppi det. MEN, for meg så ser fortsatt mennnene på programmet tafatte ut!

Skrevet

Jeg er igrunnen litt enige at mennene ser litt tafatte ut, men hva ville vi gjort hvis vi var tilstede ved en fødsel? Tror nok vi ville vært like "tafatte", man kan liksom ikke få gjort så mye. Min mann er forresten sterkt uenig når jeg sier at han "bare var tilstede". Det var sånn jeg oppfattet situasjonen, men han ser seg selv som deltaker i fødselen, det er hans opplevelse av det. Det stemmer sikkert, for jeg var igrunnen helt inni meg selv og kroppen min, registrerte ikke mye av det som skjedde rundt meg. Jordmor henvendte seg visst mer til ham enn til meg, jeg var ikke så enkel å få kontakt med:)). Og det kan jo være noe liknende som skjer her, uten at vi får se det:). De fødende må jo få litt ro også, uten at kamerafolkene er der hele tiden.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...