Ioren Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 .... Hvis man ikke vi ha jordmorstudenter eller medisinstudenter inne hos seg under fødselen, så kan de ikke kreve at de skal få være der, kan de vel?
mamma 84 Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Jeg fikk spørsmål om jeg kunne la en student være med å se på fødselen...
Synnøve_Solbakken Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 De skal spør deg om det er greit på forhånd.
juniorkrabaten Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Det er det du som bestemmer:) I hvert fall var det slik, da jeg fødte sist i 2006.
to herlige karer + baby 7.3.12 Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 litt usikker på jordmorstudenter, men du kan hvertfall si nei til sykepleierstudenter. Men jeg kan love deg en ting, at når du ligger der og føder så gir du f*** i om hele verden hadde vært til stede. hehe Jeg hadde sykepleierstudent som kom inn da pressriene begynte, og var der til fødselen var over. Denne studenten stod helt i bakgrunnen. De er jo bare der for å observere. Jeg sa også ja til jordmorstudent som skulle være med på det hele, men hun som skulle vært med hadde visstnok byttet vakt så da ble det ikke noe av det.
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Mamma fortalte meg at når hun skulle ha lillebroren min for 12 år siden så ble hun spurt om 1 lege student samt en jm student kunne være å se på fødselen. Hun sa OK til det da. Men så skulle hun bli undersøkt (sjekke åpning) og først skulle jm studenten sjekke, så sjekket jm som hadde ansvaret, også skulle han der lege studenten sjekke. Og mamma hadde sagt: "Hva tror du du skal?" han bare: "sjekke åpningen". da hadde mamma svart at det kunne han bare glemme, det var vondt nok at 1 skulle sjekke, og da hadde hun blitt sjekket av 2. "hvis dere skal være her så skal dere bare VÆRE her, ikke røre meg".. måtte le litt når hun fortalte det. Men det var visst når hun begynte å fp skikkelig vondt (6/7 cm). Men jeg er enig med henne, hadde heller ikke godtatt det.
Ioren Skrevet 19. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. september 2007 Takk for svar Har vært på omvisning på føden i dag, så det er litt små spørsmål som dukker opp gjennom kvelden her Jeg tror faktisk at jeg vil bry meg om hvem som er der, jeg er en person med sterke intimgrenser og vil få bestemme selv hvem som skal se meg i en situasjon som en fødsel er...
prinsessemor123 Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Vet hvertfall at du kan bestemme om sykepleierstudenter kan være der, men jordmorstudenter er jeg usikker på. Tror uansett de fleste vil gå ut om du ber de om det. Jeg ba en jordmor komme seg ut fra rommet under min forrige fødsel (huff, ikke særlig hyggelig sagt... unnskyldte meg mye etterpå...) Hun forsvant hvertfal veldig raskt...
twoboys & a girl Skrevet 19. september 2007 #9 Skrevet 19. september 2007 Fikk spørsmål om det sist, sa nei.
stockflets Skrevet 19. september 2007 #10 Skrevet 19. september 2007 Jeg hadde medisinstudent (kvinnelig) hos meg sist og det var helt fantastisk. Hadde en jordmor som ikke var spesielt hyggelig, mens studenten var kjempekoselig hele tida. Tilbød seg å massere, kunne prate med henne om helt andre ting mellom riene som jeg synes var hyggelig, og ikke minst var hun veldig hyggelig og engasjert! Hun skrøt også masse av meg som hjalp underveis. Angrer i hvert fall ikke på at jeg hadde student, og har hørt om andre med samme erfaring.... Vet det ikke var spørsmålet ditt, og regner med at en kan si nei om en ønsker det
mai mammaen til to Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 da jeg fødte sist så fikk jeg et brev fra haukeland der det stod at de hadde studenter som automatisk ble med..men at man kunne si at man ikke ville ha dem med når man kom der...
Gjest Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 vi hadde student(er) inne hos oss da vi fikk førstemann. husker ikke at noen spurte om det var greit, men en ting er iallefall sikkert! jeg ga blaffen i hele greie så lenge barnet kom ut! hadde 7-8 mennesker inne på rommet da mannen min utbrøt "jammen, det er jo reine chicago hope her inne jo"
lotta72 har fått Anders Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 Da jeg fikk tvillinger, og det ble klart at jeg skulle føde dem vaginalt fikk vi spørsmål. Sa nei, og de bad oss tenke på det. Jeg forandret ikke mening. Det var en jormor og to barnepleiere pluss to leger i tillegg til meg og blivende far. I tillegg stod det to barneleger å ventet på gangen( jentene kom i 35,1) Det holdt. Ville ikke ha studenter der i tillegg.
alvis Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 Jeg kommer å si nei til studenter. Jeg vil ikke ha medisin- eller spl studenter med ved min fødsel. Jordmor studenter er greit men ikke andre. Er sykepleier selv.
juniorkrabaten Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 hvorfor vil du / dere si nei til studenter? Er det ikke utrolig viktig at man lærer? eneste måten de kan bli flinke sykepleiere, leger og jordmødre er jo ved å få lov til å bisitte og lære ved å prøve. Jeg hadde både en legestudent og en jordmorstudent tilstede da jeg fødte for første gang i mars 2006. Det var et par ting som var litt ugreit, f.eks så prøvde legestudenten å sette inn et kateter for å tømme urinblæren min og hun bommet 4 ganger så tok legen over, var ikke så godt men jeg forstår jo at de ikke kan bli flinke ved bare å lese bøker. For at vi skal ha gode fagfolk som tar imot våre barn så må det være noen før oss som har sagt seg villige til å ha stud. til stede og det syntes jeg at vi bør gjøre også, for at de som er stud. i dag blir like flinke sykepleiere, leger og jordmødre.
M*A*S*H* Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Med mindre jeg ombestemmer meg veldig eller det oppstår noe spesielt kommer jeg nok til å si ja til studenter i observasjon. Man kan alltids sende dem på gangen dersom man ombestemmer seg der og da også. Har hatt med studenter i andre forbindelser enn fødsler - og det har vært fint både for meg og for dem. (legene har tatt seg så god tid hvis det er studenter med - og forklarer så både de og jeg forstår) Jeg vil ikke la en student ta i mot selve barnet - eller stikke meg eller noe. De kan trene på de som har født før.
mari.a Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 du bestemmer ja!jeg ønsker ikke studenter-rett og slett fordi jeg kjenner mange som går sykepleien, medisin og jordmorskolen-som jeg har gått på skole m før-og som er på min alder +bor i området og ant vil ha praksis på det aktuelle sykehuset...og i tillegg min relativt ferske -nærmeste nabo-som spøker om at hun kanskje kommer til å være der under min fødsel...fordi hun har praksis der..hm...ikke keen på d nei..desverre..
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Man kan sikkert nekte men jeg syntes det er viktig att de legene og jordmødrene får god erfaring så hvorfor ikke fra meg =0) så jeg skal ta de imot=0)
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 jeg har bestandig sagt ja til at studenter/lærlinger har fått prøvd ting på meg, men når jeg skal føde for første gang vill jeg ikke ha andre enn fagpersoner og pappaen der.. det kan jeg heller ha ved neste fødsel.
prøvekluten+3små Skrevet 20. september 2007 #20 Skrevet 20. september 2007 her skal ikke flere enn det som må til inn nei..gidder ikke bli undersøkt for alt to ganger i en sådan situasjon..vært helt greit i en annen setting,men ikke i fødsel
k70 Skrevet 20. september 2007 #21 Skrevet 20. september 2007 Ja du kan velge, og ja du kan ombestemme deg underveis. Jeg hadde jordmorstudent, og det gikk ganske bra. Hun masserte meg under riene - tipper en vanlig jordmor ikke gidder det som regel? Men hun brukte mye tid, styrte mye da hun fikset navnlen til datteren vår. Den er ganske ok, men hadde nok sett noe "bedre ut" om jordmoren hadde gjort det. Uansett: hva betyr igrunn det i en større sammenheng. De skal jo lære, men samtidig er det viktig at fødselen blir en god opplevelse for oss.
Birthen Skrevet 20. september 2007 #22 Skrevet 20. september 2007 Jeg sa nei til studenter da jeg fødte første gang. Visste ikke hva jeg gikk til, hvordan jeg ville reagere osv, så ville ikke ha masse folk der inne. Denne gangen er jeg mye tryggere på det hele og skal jeg si ja. Er selvsagt viktig at studentene får lære, men fødselen er DIN, og DU bestemmer hvordan du vil ha det.
Ioren Skrevet 20. september 2007 Forfatter #23 Skrevet 20. september 2007 til juniorkrabaten evt andre som lurte på hvorfor jeg ikke vil ha studenter der; det har jeg allerede svart på. --- Ellers takk for svar Jeg har ikke noe problem med å skjønne at folk må lære, men hvis det skaper en ubehagelig situasjon for meg som fødende - skal det da gå på bekostning av at en student skal lære å sette et-eller-annet? Og når det gjelder å ha noen der som kan massere mellom rier, støtte og oppmuntre - jeg har med meg samboeren min... Det tror jeg skal være mer enn nok for meg...
Alltid Skrevet 20. september 2007 #24 Skrevet 20. september 2007 Det er derfor det er så fint at vi er forskjellige. Noen synes det er greit og sier ja. Andre synes ikke det er greit og sier nei. Jeg sier et rungende NEI. Og alle blir fornøyde...
Gjest Skrevet 20. september 2007 #25 Skrevet 20. september 2007 Jeg vil også takke nei til tilbudet hvis jeg får spørsmål om det. Dette er første gang for meg og jeg vet ikke hva jeg går til så jeg vil ha minst mulig folk der inne. Blir jeg gravid igjen så kanskje da. er helt enig i at de trenger erfaring men de får øvce seg på andre enn meg og de som har født før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå