Blåveis Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 En liten diskusjon på gang her ? Er tannstein bra for noe ? Jeg kan ikke skjønne hvorfor det evt. skulle være det....
Bøggly Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Nei - og sikkert derfor tannlegen fjerner den...........
Gjest Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Kan jeg aldri tenke meg, tannlegen fjerner den jo..
Babyfacepsycho Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Det er ikke bra for tennene. Men, dem som har tannstein har skjeldent hull og de som har hull har skjeldent tannstein. Dette er fordi tannstein trives i en type bakterier og hull trives i en annen type bakterier. Dette har jeg diskutert med tannlegen en gang siden jeg har hatt mye tannstein gjennom årene men bare 1 hull. Så jeg spurte tannlegen om det hadde noe sammenhang, og det hadde det jo da. Så på en måte er jo tannstein bra da. Heller det enn hull. =)
Mrs. Bouquet Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Nei, gul tannstein er skadelig for tannkjøttet og fjernes det ikke kan man til slutt miste tennene. Den svarte er ikke skadelig, men den viser jo godt og er jo ikke pent.
Mrs. Bouquet Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Åja, fin forklaring, da fikk jeg vite hvorfor jeg alltid har tannstein men ikke hull.
Bøggly Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 ...og jeg fikk vite hvorfor jeg ALDRI har tannstein.... :-(
La Perla Skrevet 19. september 2007 #8 Skrevet 19. september 2007 Der tror jeg faktisk du blander sammen tannstein og barnebelegg. Tannstein beskytter ikke mot hull. Men barnebelegg er noe som ligner, men som trives i munner med en bakterie som hemmer kariesutviklingen. S¨de som har BARNEBELEGG får færre hull, ikke de som har tannstein. Barnebelegg får de uansett hvor godt man pusser tennene så lenge masn har denne bakteriekulturen i munnen. Tannstein får man hvis man pusser dårlig. Barnebelegg er vanskelig, men mulig å vekk selv med et pulver man får av tannlegen (men det kommer ganske raskt tilbake). Tannstein må tannlegen ta bort. Begge mine to eldste hadde en del barnebelegg da de var mindre, men det er altså det som er "bra" for tennene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå