osolemio Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Gutten vår som blir 3 i desember tisser på doen når vi sier at han må, så han er jo et godt stykke på vei. Og i iveren etter å få han tørr tok vi av bleia her en dag, bare for å prøve... Det gikk galt to ganger etter hverandre, og da ble jeg usikker og hadde på bleia igjen.... Hva skal vi gjøre videre nå? Bare fortsette sånn vi gjør det nå, og vente til han finner ut at han skal må kjenne etter når han må på do, eller prøve å ta av bleia igjen? Er ikke lett det her....:/
*Maggi* Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Jeg er ingen ekspert på dette her, jeg kan bare dele med deg min erfaring og mine synspunkter. Vi tok bleieavvenningen i sommerferien i år, og helt i starten på ferien tok vi av bleien (vi hadde snakket om det i noen uker da at vi kom til å gjøre det, og jenta var greit motivert). Vi hadde også øvet oss på å tisse i do, så vi visste at hun turte det. De første to dagene hadde vi en 5 - 6 uhell. Vi spurte til stadighet om hun måtte på do, av og til var svaret ja, av og til var svaret nei (hvis hun f.eks. var opptatt med å leke). Fra den tredje dagen hadde vi svært få uhell (brukte fortsatt bleie om natten), men vi spurte til stadighet om hun måtte på do. Bæsje i do ville hun ikke til å begynne med. Vi laget en "do-kalender" hvor hun fikk klistremerker for å tisse i do. 1 klistremerke hvis hun tisset i do når vi spurte om hun måtte tisse, 2 klistremerker hvis hun selv sa ifra at hun måtte tisse (og tisset), og 5 klistremerker hvis hun bæsjet i do. Premie ble lovet (noe vi visste hun virkelig ønsket seg) når hun hadde fyllt ut alle rutene med klistremerker. Hun var 3 år og 10 mndr. når vi drev med dette, så hun skjønte tegninga fort, og det var veldig morsomt å sette på klistremerker - jo fler jo bedre. Vi hadde også noen delmål underveis med noen småpremier, for å holde motivasjonen oppe. Bæsjet i do en periode, for å så begynne å bæsje i trusa når hun kom tilbake til barnehagen. Har hatt en utfordring der en stund, men nå ser det heldigvis ut til å løse seg. Tørr om natten har hun også blitt, men det hender hun har uhell i sengen, eller om hun venter for lenge med å gå på do i barnehagen. Tror du var litt kjapp til å sette bleien på igjen, jeg - man kan ikke forvente at å slutte med bleier er som å skru på en bryter - det er en avvenningsprosess å slutte med bleier. Synes jenta vår tok det kjemperaskt - vet om mange barn som har hatt uhell hver dag over lengre tid. Vet også om tilfeller hvor man har prøvd over lenger tid uten bleie, men at det har blitt så mange uhell at man har valgt å sette på bleien igjen (men da har det vært snakk om laaangt fler uhell enn 2....) Gi gutten din flere sjanser, og viser det seg at det ikke går i.l.a. en uke eller to, så kan du jo vurdere å sette på bleien igjen? Lykke til : )
Stine*Mor Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Jeg er slettes ingen ekspert, men her er hvordan vi gjorde d med vår jente på 4,5 år. Hun var 2 år når vi begynte med dotrening. Det vil si at hun skulle si i fra til oss når hun måtte tisse eller bæsje, men vi hadde fortsatt bleia på for å unngå små uhell. Og dette fungerte helt fint. Hun kom å sa i fra hver gang hun måtte bæsje, og når hun husket d når hun måtte tisse. Og etter noen uker på denne måten, forsøkte vi uten bleie. Da var hun vant til å si i fra når hun skulle på do, så vi hadde ikke så mange uhell. Men d ble jo selvfølgelig noen når hun hadde d så gøy i leken at hun rett og slett glemte seg. Men innen hun var 2 år og 3 mnd hadde hun sluttet helt med bleie. Tror d er en smart ting å begynne å venne dem til å gå på do, men beholde bleien samtidig for ikke å ødelegge selvtilliten. Og vi passet på å rose henne en masse i denne perioden når hun selv husket å gå på do.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Vår pode var 3 år i april, vi prøvde lenge å motivere ham til å slutte men han var ikke interessert i det hele tatt. Da han var 3 år og 4 mnd skulle han begynne i barnehagen og jeg hadde sagt for å prøve å motivere ham at ingen brukte bleier i barnehagen. Den morgningen han våknet og skulle begynne i barnehagen ville han ikke ha bleie på, og siden den dagen har han gått uten. Det har ikke gått uten uhell, men det kan vi heller ikke forvente. Men jeg var veldig i tvil om han var moden for å slutte for han ga aldri beskjed selv at han måtte tisse. Jeg kunne spørre ham det ene øyeblikket og få et nei, for så å se at han tisse i buksa 5 minutter etterpå. Jeg fant ut at jeg måtte bare ta ham på do konsekvent annenhver time. Gikk det mer enn 2 timer tisset han i buksa. Og det var ikke alltid han ville forlate lekene sine for å tisse, men hvis jeg sier at "Nå får du ikke leke mer før du har tisset på do" så godtok han det. Etter 3-4 dager ga han beskjed selv innimellom at han måtte tisse, og da var det bare å kaste alt jeg hadde i hendene og løpe. Nå er det 1,5 mnd siden han sluttet men enda må jeg passe på at det ikke går for lenge, men han har *bank i bordet* ikke hatt et uhell på dagtid på 2 uker. Etter at vi sluttet med bleie på dagen så var bleia tørr om nettene, Etter 3 uker var det kun 2 netter den ikke hadde vært tørr og da tok vi av bleia. Bleiepakken var tom og jeg følte ikke at det var noe poeng i å kjøpe mer. Han har hatt 1 uhell om natta og 1 gang har han våknet av at han måtte tisse og jeg er kjempestolt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå