F-mor Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Er arbeidsledig og har vært det leeenge. Ønsker meg inderlig en jobb, men det er ekstremt vanskelig å finne en her jeg bor, søker i nabokommunene, og nabofylket med lite resultat. legger til at jeg har en litt ser utdannelse. Men har sluttet å håpe på at jeg skal få noe innen den sjangeren, så jeg søker på det jeg kan. Er bla ringevikar for et omsorgsområde. Alt fra flere uker fri til litt jobbing innimellom, vet ingenting fra uke til uke. Men som sagt jobb må jeg ha. Kjøper masse aviser hver dag, er på nettet og leter, har satt mange annonser i avisene, har snakket med nav ect ect.. uten hell. Nå får jeg ikke dagpenger lengre, så det blir 9000.- mindre i månden. Og så har jeg fått ungene i barnehagen, for det måtte jeg sa nav(er vel kansje en selvfølge da) Så nå mister jeg 2 kontantstøtter:-( Vet ikke min arme råd hva vi skal gjøre. Føler jeg blir deperimert og i veldig dårlig humør av dette, noe som går ut over mine omgivelser. Føler meg verdiløs. Idag fikk jeg et brev fra nav at jeg måtte søke på en stilling, om jeg ville ha hjelp fra dem, hadde jeg ikke noe valg. Greit nok. Saken er den at det 3 timer i uka jobb, og jeg vil bruke 1time i kjøring. Vil selfølgelig ha jobb, men jeg må jo søke videre til jeg finner noe jeg kan leve av. Kommer til å bruke mer i barnehage og kjøring enn det jeg vil få i lønn på de tre timene i uka.. Vil nødig virke vanskelig, men jeg er vist det i følge nav.. Hva skal jeg si til den arbeidsgiveren da(om jeg får jobben) Takk for jobben, men jeg kommer til å slutte så snart jeg får en jobb med mer timer i?? Vet ikke min arme råd. Med 3 unger så kan jeg ikke ha 5 ekstrajobber heller da, er avhengig av å planlegge ukene litt, ikke vite noe den dagen jeg står opp liksom... Godt å få det ut iallefall...
¤MegOgMini¤ Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 å det høres slitsomt ut du får vel nav til å dekke litt av barnehageplassene? ca 64%. Det fikk jeg beskjed om at jeg kunne få av dem, så lenge jeg var aktiv arbeidssøkende gjennom nav arbeid.. så da er det jo litt mindre på utgiftene der da?' Ellers, så hadde jeg ringt nav et annet sted å forklart situasjonen, sett om de var like "vrang" på det der.. Nytter jo ikke om det er 1times kjøring til en 3timers jobb...
F-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2007 Ringte å snakka med en veldig hyggelig mann nå. Har sa at desverre kunne dem ikke gjøre noe mer for meg. Han syntes ikke jeg var vrang faktisk. Han mente at jeg kunne ta opp lån å ta ny utdannelse, noe jeg ikke har råd til da jeg allerede har tatt en utdannelse. Eller så kunne jeg gå på sosialen. For mange år siden var vi i samme situvasjon, måtte krype til korset å få en samtale med sosialen. VI hadde for høy levestandar til å få hjelp. Så det første vi måtte gjøre var å selge huset vårt(vanlig husbank hus) å flytte i ein leilighet. Er ikke mye fristende å gjøre det da, må vel nesten ut med like mye i lån i mnd, bare at man betaler til andre.. Etter mye om og menn, så sa han at jeg kunne prøve å finne en bedrifts som ville ha meg, så skulle nav betale noen hundre kroner i lønn til meg om dagen, alså arbeid for trygd..... Herregud føler meg som et null!!!!!
Kamomille Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Får du ikke dagpenger fordi du har brukt opp kvoten din der, eller fordi du ikke lenger er aktiv og reell arbeidssøker? Ifølge regelverket kan NAV kreve at du tar enhver jobb med akseptable lønn uansett om du må pendle eller ikke....... Og ja, du er forpliktet til å skaffe barnepass dersom du skal ha krav på stønad fra NAV. Spiller ingen rolle om det er barnehage, dagmamma, bestemor el. Poenget er at du ikke er reell arbeidssøker dersom du ikke kan si ja til en jobb på kort varsel. Og det kan man jo ikke dersom man går jkemme med barna.... Du trenger ikke si noe til arbeidsgiveren at du ønsker en jobb med flere timer. Det sier nesten seg selv...... Uansett sær utdannelse, må du kunne søke på alle jobber du er kvalifisert for. Dvs også si jobber som ikke krever utdannelse. Du kan registrere deg som vikar i kommunen i forhold til å være assisten i SFO, barnehage etc. Du kan ringe ALLE butikken i området og si at du er interessert i jobb. Registrer deg i det som er av vikarbyråer og si at du er villig til å ta (nesten) hva som helst. Ring alle rengjøringsbyråer og hør om de trenger folk. I slike branser er det ofte sykemeldinger, og man kan få komme inn på kortere eller lengre vikariater! Husk at de aller fleste jobber IKKE blir utlyst. Send derfro en åpen søknad med CV til bedrifter du kunne tenke deg å jobbe i og tilby dine tjenester! Lykke til!!
Dotten Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Har du ikke krav på ventestønad da? En kompis av meg gikk arbeidsledig i de 2 årene man kan og gikk deretter over på ventestønad. Like mye utbetalt som dagpenger. Dette varer jo i det "uendelige". Men klart. Hadde Nav tilbudt ham en stilling, måtte han takket ja....uansett hvor i landet. Og ellers måtte han delta på de ev. kursene Nav tilbø.... Har du hørt om dette?
F-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. september 2007 Forsto det slik at jeg hadde fått nei på ventestønad:-( Jeg takker selfølgelig ja samme hvilken jobb dem kommer med, har ikke sagt nei til noe jeg.
Dotten Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Hmm. Det var jo dumt. Vet ikke hvilke "krav" man må fylle jeg, for å få ventestønad... Dumt! Ønsker deg uansett lykke til, og håper det ordner seg for deg snarest
F-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. september 2007 Takk takk, vet ikke hva jeg skal gjøre jeg heller. Trøsten er vel at ting har en tendens til å ordne seg.
Leeloo76 Skrevet 19. september 2007 #9 Skrevet 19. september 2007 Er det vanskelig å få plass i bhg der dere bor? Hvis det er skikkelig vanskelig å få jobb og du uansett ikke får mer dagpenger ville jeg kanskje vurdert å gått hjemme til du ikke får kontantstøtte mer? Det er jo i det minster 6600 kr i mnd skatterfritt, utgjør hvertfall en halv stilling i lavtlønnsyrke. Du kan jo uansett søke jobber, de fleste har jo tid til å vente en stund på nyansatt, så hvis det ikke er jkempevanskelig å få bhg.plass kan du søke igjen ved behov eller finne en dagmamma så lenge. Ventestønad skal man kunne få hvis man etter 104 uker på dagpenger fortsatt er 100% arbeidsledig. Alle uker man evt jobber (selv om det bare er noen timer) blir man trukket for hele uka (slik jeg skjønte det).
F-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 19. september 2007 Har ventet i over 1år for å få plassen, har aktivt prøvt å få meg jobb i den tiden uten hell. Tar jeg permisjon i barnehagen, får jeg ikke plassene igjen før etter sommeren. Dem har gått 1mnd.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 Dem kan vel ikke kreve at du har barna i barnehage nå som du ikke har noe mere med nav og gjøre .. dessuten høres det merkelig at ut de bare skal nekte deg mere støtte ... har du en saksbehandler der ??? Be om og søke omskolering slik at du blir attført pga at du ikke får jobber der du bor da får du dekka skolen din ..eller de kan da hjelpe deg med praksisplass osv...de har ikke lov og nekte deg slik da du har barn...... jeg har gjort det og har attføring et år til =)=) http://www.nav.no/page?id=292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå