Gå til innhold

Hvilken prevensjon er best? Skal til helsesøster om to timer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte slutte på de p-pillene jeg gikk på, siden jeg fant ut at de inneholdt laktose, og det tåler jeg ikke.

Men hva er best?

Hva bruker dere, og hvorfor?

Vi vil ikke ha nr. 2 før om fire år sånn egentlig, men vil jo gjerne ha muligheten til å ombestemme oss, så helst ikke noe som henger i kroppen i mange år etter at man slutter...

Takker på forhånd for hjelp:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det ordnet seg mellom deg og pappan?

Jeg bruker cerazette og synes de er fine. Har mens hver 6. mnd, ellers ingen bivirkninger.

Skrevet

Har og brukt p-sprøyte og syntes det var ok, ingen mens i det hele tatt. Men den hang nok i litt. Tok ca 6 mnd fra jeg slutta til jeg fikk mens, og 9 mnd fra jeg slutta til jeg ble gravid.

Skrevet

Har hormonspiral. ingen mens, ingen smerter, helt topp!!! (og ikke vondt å sette inn!!) Men det var ganske dyrt å sette den inn (men sparer jo bind og tamponger, ibux, og annen prevensjon).

Skrevet

Med hormonspiral kan man fort få bivirk vet jeg. Som me alle hormonpreparater.. Hadde h-spiral i 4mnd jeg, tok ut i går. Ikke sexlyst, er bare sur/irritert, MASSE kviser, ubehag nedentil.... Så jeg satser ikke på det en gang til nei. Satser nok heller på pfc jeg! :)

Men me dere som tåler det, må det jo være perfekt! Misunner dere!!

Skrevet

Hei! vil bare si at selv om endel her forteller at de ikke får mens med det og det preventivet, så betyr ikke det at det vil ha samme virkning på deg. Dette er veldig individuelt. Jeg har selv brukt forskjellige p-piller, p-sprøyte, hormonspiral, imlantat osv, men ingen tok vekk min mens. Personlig foretrekker jeg hormonspiralen, da bruken av den fører til mest lokal påvirkning av hormoner (du slipper store overskudd av hormoner som flyr rundt og kan forstyrre ellers i kroppen), i motsetning til p-piller hvor dosen er større. Men også p-piller kan være ok og bruke, men da må man jo passe på og ta de hver dag. Hormonspiralen varer forresten i 3 år, noe som gjør den betraktelig billigere enn ved første blikk. Etterpå fungerer den som en vanlig spiral sa legen min. Jeg brukte 6 mnd på og bli gravid etter langvarig p-pille bruk, og 3 mnd etter at jeg tok ut spiral. ;-) Lykke til!

Skrevet

Var ikke meningen at hun skulle tro at pillene eller sprøyta virket på henne som på meg. Men for min del har dette vært fine preventiver. Og hun spurte om våre erfaringer. Og jeg regner med at hun vet at det finnes en erfaring for hver bruker, mange synes både cerazette og sprøyte er håpløse metoder.

Skrevet

Eh... Den forstod jeg ikke helt?

Så når man setter inn en hormonspiral kan man ha den inne i tre år, og etter tre år kan man bare fortsette å ha den i, for at den da fortsatt fungerer men på en annen måte?

Hvor lenge kan man ha i spiralen da?

Og hva koster det?

Skrevet

Ingen mens med ceracette?

Det hørtes deilg ut! Er det vanlige p-piller eller?

Har hørt om mange som legger på seg sånn av p-sprøyta, jeg.

Nå er jeg faktisk litt undervektig selv da, så gjør jo ikke såååå mye, men vil helst ikke legge på meg så veldig mye. Vil helst fortsette å være tynn ;) Trives med det.

Hvor ofte tar man p-sprøyte da? Og får man mens med den?

Ja, har vel på en måte ordna seg, men alt er nytt enda, så vi holder det meget hemmelig. Må få bruke litt tid på dette.

Men vi trenger jo prevensjon uansett;)

Skrevet

Den varer i 5 år. Når blødningene begynner å komme igjen, eller blir sterkere igjen er det på tide å bytte. Har selv brukt forskjellige piller, men alltid fått kraftig mens, mye smerter, humørsvingninger, osv, men nå er jeg som et nytt menneske. Kan fremdeles svinge litt i humøret, men klarer lettere å se det og ta av de største toppene... :) (Liten hormonbombe tidligere...)

Eneste man må være klar over er at man de første 6 mnd kan blø mer enn tidligere, hadde småblødninger/sporing omtrent hver dag i 3 mnd, men var nok med et lite truseinnlegg.

Skrevet

Det koster litt under 1200,- for spiralen, og så må en lege eller gynekolog sette den inn. (300,- til det)

Skrevet

En vanlig spiral er litt mindre sikker en hormonspiral. Forøvrig tror jeg hormonene varer i fem år.

Skrevet

P-ring/Nuvaring. Det mest geniale prevensjonsmidlet jeg har brukt hvertfall. Slipper å tenke på det hver dag. Merker ikke at den er der. Lett å ta ut og inn. Kan utsette mensen hvis man ønsker. Hormonene virker kun lokalt og slipper å gå gjennom hele systemet.

Skrevet

ville gått for holmonspiral!!!

Ikke cerazette iallefall - jeg ble garvid da jeg gikk på de, så de virket iallefall ikke:)

Skrevet

Er ikke noe krise hvis jeg blir gravid da, men helst ikke;)

Men tror jeg har bestemt meg for hormonspiral. Erlitt dyrt, men må vel bare ta meg råd til det...

Takker for hjelp:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...