Gå til innhold

Brystbetennelse

Isadora nybakt mamma 14.06.07

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk brystbetennelse i går ettermiddag. Har ingen harde klumper, men brystet er varmt og fryktelig ømt, og jeg har høy feber. Vet at jeg må amme så mye som mulig, men lillemann vil plutselig ikke ha... La ham i vogna nå, kan hende han bare var mett og trøtt. Han tar ikke den friske puppen heller, så da kan det vel ikke være noe galt med melka?

Noen som har erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel vært hos lege og fått penecillin?

Er baby'n din varm? Kanskje han også får litt feber, det gjorde min da jeg hadde brystbetennelse. Da kan det være en grunn til at han ikke vil ha pupp, fordi han er slappfisk.

Hvis ikke kan det jo hende at han bare var trøtt, og ikke ville ha mat akkurat da:)

Skrevet

Jeg har hatt min del av brystbetennelse for å si det slik. Hadde det fra 5 dager etter fødtsel og så og si en gang i uken i 2,5 mnd. Min sugde som bare det selv om det var klumper i brystene osv. Fikk ikke til å pumpe, så han gjorde jobben sin. Om de er røde og varme, og du har høy feber,så ville jeg tatt en tur til legen før det utvikler seg til noe mer. Skal love deg at det ikke er kjek eller godt med klumper!

Min fikk ikke feber da jeg hadde det, var i samme form som før, men kanskje litt mer rolig og kosete- tror han forstod at mamma hadde vondt..

Skrevet

det er ikke noe galt med melken selv om man har brystbetennelse : )

hvis han ikke vil amme så mye som du ønsker kan det hjelpe å sete seg i dusjen og la varmt vann strømme over puppen, da kan du massere den for å drive ut melk. det er viktig å få ut melk av den vonde puppen. det er ikke anbefalt å pumpe i tillegg til ammingen for da lager du bare mer melk. massering og dusjing vil ikke stimulere produksjonen på samme måte som pumping og amming. men melka må ut : )

hvis det blir helt krise får du pumpe den syke puppen og la han amme den friske, da vil det i en periode bli overproduksjon av melk, men det vil i hovedsak gå ut over den friske puppen. det siste rådet er bare til krisetilfeller hvor amming ikke er nok til å utløse trykket.

hold deg til en hver tid varm, all kulde, dvs hvis du føler deg noe annet enn varm kan være fatalt. ikke lukk opp vinduer, dører, stå lenge med åpen kjøleskapsdør etc.

aldri frys på noen som helst kroppsdel!

dette høres sikkert ekstremt ut, men det hjelper og virker forebyggende til senere. bruk ullinnlegg, ulltrøye, strømpebukse og ullsokker/tøffler og genser, enda mer hvis du må ut.

jeg føler med deg, lykke til : )

Skrevet

Dra til legen og få penicillin. Jeg fikk det da jeg hadde brystbetennelse. I tillegg fikk jeg beskjed om å amme ofte på den vonde puppen eller å pumpe den slik at en får ut melken. Bruk ullinnlegg, ulltrøye og hold deg varm. Ta og en varm dusj, og masser brystet samtidig som du håndmelker ut melken. Det hjelper.

Skrevet

Tusen takk for gode svar!!

Lille Ewan ser ut til å være i god form, men skal ta tempen for sikkerhets skyld.

Er dere sikker på at jeg må til legen?

Går det ikke over av seg selv hvis jeg bare får ammet nok?

Skrevet

hvis du har melkefeber vil det gå over etter en dag ca, av seg selv.melkefeber er veldig likt brystbetennelse, med feber og influensalignende symtomer, men det er kortvarig og trenger ikke medisin for å bli bra.

brystbetennelse går ikke over uten behandling, det vil bli værre og værre. har det satt seg ordentlig betennelse i brystet må dette behandles.

gå til lege om du er usikker.

Skrevet

Feberen er litt lavere nå, så kanskje det er på retur, venter til i morgen med å evt. kontakte lege. Takk!

Skrevet

jeg ville ha gått til legen med en gang! De tar jo bare en blodprøve av deg for å sjekke om du har betennelse i kroppen. Jeg dro samme dag som jeg fikk vondt m/feber. Jeg har nemlig aldri hatt feber før i voksen alder, så jeg visste derfor at jeg hadde betennelse pga det. Får du penecillin nå med en gang, så slipper du at det blir verre, og driiitvondt:)

Skrevet

Dra til legen hvis du ikke blir bedre til i morgen. Jeg ventet for lenge og det resulterte i at jeg ble lagt inn å sykehus med dren i brystet... ikke å anbefale! God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...