Gjest Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg er redd den lille gutten min skal bli sjalu på lillebror. Redd for at jeg ikke klarer å gi ham nok oppmerksomhet. Han har hatt oss for seg selv i 3 år, hvordan vil han reagere på en som han må dele oppmerksomheten med? Håper vi ikke mister det fine forholdet vårt.
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 det var jeg også redd for,nå er mini 5 mnd,og storebror 2år og 5 mnd,men det gikk bare godt,vi inkluderte storebror på det meste,alt fra bading av lillebror til legging,og det har gått over all forventing. men barn må få lov å bli litt sjalu,det er deres måte å reagere på,men fins jo grenser,man skal jo ikke tolerere at de slår babyen og slikt,her er det slik at om lillegutt har slått seg og vil ha trøst,kan han ikke sitte ved siden av lillebror feks. da må han må gulvet så han får trøst og oppmerksomhet der og da,og det er helt i orden,fungerer fint her,men når han er ferdig så vil han ha lille bror opp på fanget sammens med han=) det går bare fint skal du se,jeg gruet meg masse,men gikk over all forventing,men så lenge du har innstillingen på at det er lov å bli sjalu,og at det er barnet måte å uttrykke seg på,og inkluderer han på ting med lillebroren så går det nok bra =) Snakk med han,han er jo såpass stor nå at han kan si ifra om det er noe=) Trodde også vi skulle forvinne litt fra hverandre,men er heller motsatt,han har blitt veldig mammadalt,noe han aldri var før,og godtar at han må vente på tur eller slikt,så dette går bra skal du se =)
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Tenker akkurat det sammen som deg. Vi venter i mars. Og da er Kevin litt over 3 år. Blir sikkert en stor forandring for han. Men har bestemt oss for at han skal få lov til å hjelpe til med legging, mating, osv. Og legge seg f.eks. litt senere enn babyen. Sånn at vi kan ta å kose oss med han før han legger seg. Også gjøre litt bare med han. F.eks dra å bade med pappan. Det er veldig populært. Så får babyen og jeg være hjemme.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Har tenkt på det endel. Og Kevin skal få hjelpe til masse med lillebror, det er selvsagt. Vi skal også sette av bare mammatid og pappatid med ham. Jeg er også redd for at han skal være i barnehagen og tenke at: mamma og lillebror er hjemme og koser seg, hvorfor kan ikke jeg også det? Kevin er godgutten vår, det eneste som betyr noe i livet er han.
Jeg har nå 2 sjefer i huset. Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Tror det er godt for de å være litt i bhg. Heller levere de senere og hente tidligere. Nå som jeg er sykemeldt er han ofte ikke i bhg før kl.10 og jeg henter han alltid kl.15. Sånn blir det nok når den lille kommer til verden også.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Hvordan storebror vil reagerer er vanskelig og si. Noen blir voldsom sjalu og andre barn merker knapt at det er kommet en ny baby i hus. Begge deler er normalt. Men du skal se at det nok går veldig greit. Vi mødre har jo det med og bekymre oss hele tiden, for alt og alle. Da Isabel ble storesøster gikk det utrolig bra. Hun var veldig stolt og er det enda. Det har ikke ved noen anledninger vært tegn til sjalusi. Vi har osgå vært flinke til og sette av tid til storesøster og gjøre bare tig med henne. Det setter hun selvsagt stor pris på. Når det gjelder barnehagen, så fikk jeg følelsen av at hvertfall min datter syntes det bare var godt og komme seg litt vekk fra hjemmet. Ble mye babyskrik,mating,stelling og den slags med babyen. Isabel hjalp mye til, men hun ble også til tider lei og sliten av alt "maset" fra babyen (som hun så fint kalt det..hehe). Så at hun fikk dra til barnehagen, leke med vennene sine og kose seg der, øfr hun kom hjem til mere "mas" tror jeg hun bare satte pris på. Fikk aldri følelsen eller intrykk av at hun var sjalu eller lei seg fordi hun måtte i barnehagen mens mamma var hjemme med babyen. Bare vær flink og forklar storebror hvordan det er, så går det sikkert kjempe bra. ) Nå er mine jenter 3.5 år og 1 år og går sammen i barnehgen. Det går strålende! Og storesøster passer flittig på lillesøster. Mater henne og kler på henne. Gled deg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå