anette1982 Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg er så matlei, og ikke minst lei av å lage mat.... Trenger tips om rask og enkel middag til mann, 3åring og meg.... =) Alt mottas med takk
M*A*S*H* Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Hehe - sånne tips skulle man hatt hver gang man stod i butikken og klødde seg i haue. Vi skal ha råstekte poteter, Gildes ferdig-karbonader og sånn fryst ferdigoppkutta grønnsaksblanding til middag i dag. Noe for dere også?
anette1982 Skrevet 19. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2007 høres godt ut, men et dumt spørsmål kansje: hvordan råsteiker man poteter? kutter de opp og steiker dem i panna?
M*A*S*H* Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Ikke dumt spørsmål - det er dessuten kjempegodt. Skrell potetene og riv dem på den grove siden av rivjernet. Legg "massen" i et dørslag og press ut mest mulig vann. Bland massen med litt salt og pepper etter smak, og gjerne også en finkuttet løk om familien din liker det:-) Så legger du massen i stekpanna som er god og varm med nøttebrunt smør i - men skrur ned varmen til middels. Den skal steke langsomt og bli brun på ene sida før du snur hele kaka (evt del den i 4) og fortsetter på andre siden. Lurt å beregne ca 3-4 poteteter til hver, hvertfall mye mer enn man pleier å spise når de bare er kokt, for dette er godt! Den kan godt stå og småkose seg på svak varme i 20-30 min. Nam med ketchup og stekte karbonader.
anette1982 Skrevet 19. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. september 2007 takk for tipset, høres godt ut...... er det noe lignende røstipoteter dette da??
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Kok makaroni, lag hvit saus smak den til med salt, pepper og muskat, skjær opp kjøttpølser/grillpølser i passe biter. Ha makaroni og pølsene oppi sausen, småkok til pølsene er varme. Enkelt og godt.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Eller skjær falukorv i skiver, stekes gyldne i stekepanne, lag potetstappe, og server med smeltet smør.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #9 Skrevet 19. september 2007 Vi skal ha Bali kyllinggryte fra Toro, men masse kylling i, ris, salat og hvitløksbaguetter. Og feire at vi idag er halvveis i svangerskapet )
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #10 Skrevet 19. september 2007 I dag skal vi ha blodpannekaker - det er kjempegodt, synes både jeg og jentene mine. Mannen min liker det ikke, men nåer han borte, så da kan vi ha det. Er foresten noe veldig mange barn liker. Barna mine har lagd det i barnehagen, og alle barna syntes det var godt, selv om endel av de voksne var en smule skeptisk... Serverer med smør, sukker og rørt tyttebær...
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 Nuddelsuppe: Kok nuddler som anvist på pakken, når de er myke, har du i strimlet svinekjøtt og frossen lapskausblanding (grønnsaker) La dette koke til kjøttet er mørt, server med brød.
ღOscar skal bli storebror:):) Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 her tror jeg det blir omelett med ferskt brød..... Enkelt og greit;0)
3 har blitt 4 Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 I dag blir det ;kokte poteter,gulerøtter,broccoli,stekt fiskepudding og tomatsuppe;-)
mor.monsen Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 i dag blir det helt enkelt... toro betasuppe med ekstra potet og gulrot og pølsebiter. samt brødskiver til.
*3 gutter i hus* Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 flere tips??? hehe er flere her inne som sliter med dette!!!! er SÅ matlei og er heller IKKE flink til å kokkelere så...:-s Må bli noe enkelt igjen her ja..:-)
hiboso Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Hei! Kjenner meg godt igjen i det du skriver...Nå er det høst og lammesesong....da lager jeg mye supper og gryteretter. Da kan du lage en stooor porsjon og spise utover uka med forskjellig tilbehør til. Dette er god mat for både voksne og barn og som oftest blir gryter og supper bare bedre etter noen dager når smakene får satt seg skikkelig.:-) I dag skal jeg lage en suppe med lammekjøtt,pepperrot,løpstikkeblader,lammekraft,bananløk,vårløk,hvitløk, ren tomatmos,røde linser,bladpersille,aubergine,paprika,squash,anis,gnocchi(originale av potet),gulerøtter,kanel,spisskummen,havsalt,pepper...etc. Som varierende tilbehør kan du bruke brød til,rømmeklatt på toppen,flatbrød,etc..
M*A*S*H* Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 Råstekte poteter er nok det samme som røsti:-) Lykke til med middagen.
Snuppsi Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 blomkålform er kjempe godt og en klar vinner hos barna. Kok et kålhode til den blir mør, lag hvit saus jeg bruker kun buljong når jeg lager den til blomkålformen.Skjær opp noen middagspølser og stek dem bare såvidt slik at du kan bruke fettet fra pølsene og derav få med smaken av pølsene i sausen. Kutt opp litt bacon i små biter stek dette og hell de over i sausen. Kutt opp blomkålen i små bunter, legg blomkål, pølser og saus lagvis i en ilfast form. Hiv over revet ost og la retten stå i ovnen til osten er gylden. serveres med kokte poteter, super got enkelt og god mat til ungene.. Kjempe godt, verdt å prøve, jeg bruker også litt brokkoli oppi siden ungene liker det godt også.
Bdancer Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 synes fiskegrateng er godt jeg da... den fra findus - så slipper man å lage fra bunnen selv, er jo bare å sette inn i ovnen, koke poteter og raspe gulerøtter. Synes den "god gammeldags" er god, men også den franske. Mye mer fisk i den også + godt krydder og sitronsaus:) Ellers er favorittmiddagen min: Dampede gulerøtter, blomkål og broccoli, med ostesaus og baconterninger. Nam!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå