Gå til innhold

Kan far nekte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

håper noen kan hjelpe meg.

Min forlovede har to barn fra et tidligere forhold en gutt på 7 og en jente på 10.

Far (min forlov.) ønsket 50%, men hun nekta plent så vi har barna fra ons. til mand annenhver uke. Dette går kjempe fint og barna koser seg når de får være sammen med far.

Mitt spørsmål er: Må far godta at mor sender barna deres 3 uker alene på ferie til utlandet med kjæresten sin? Finnes det noen lover, hva som helst som regulerer dette? Eller sitter mor med max makt ettersom de kun har delt foreldreansvar, men barna bor fast hos henne?

For å si det kort så ble hele tilværelsen for oss snudd opp ned da mor traff en ny mann som er, ja vanskelig og beskrive, utspekulert og manipulerende. Far ønsker ikke at mors kjæreste skal dra alene på ferie med deres felles barn (kunne skrevet mange sider om hvorfor, men ble en veldig spes. situasjon da denne mannen kom inn i bildet som sagt).

Håper noen kan hjelpe en svært fortvilt far/oss

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke far kan nekte, såfremt det ikke er noen form for fare forbundet med at denne mannen tar barna med på ferie.

Men dersom disse 3 ukene overlapper eller tar noen av fars samværs dager så kan ikke mor bestemme at barna likevel skal være med. Da regnes det som samværsnekt, og det er jo ulovlig.

Men dersom situasjonen er svært vanskelig kan dere jo be om ny mekling, og kreve delt samvær eller evt. at dere har barna full tid og mor annenhver helg.

Det er ikke mor som "bestemmer" på egenhånd hvor barna skal bo.

Og fra barna er 7år skal de høres.

Har dere hørt med barna om de ønsker å reise tre uker alene med mors nye kjæreste?

Høres ut som en vanskelig situasjon.

Skrevet

Jeg synes dette høres veldig merkelig ut! Hvor lenge har mor vært sammen med denne mannen og hvorfor synes hun det er naturlig at sende barna av gårde i 3 uker når hun skal ikke bli med selv??! Jeg synes det virker rimelige spes.. Og ikke på en god måte, heller! Jeg ville reagert hvis jeg fant meg i deres situasjon og skjønner at dere liker det ikke. Desverre har jeg ingen gode råd, ble bare så rystet over moren som sender barna av gårde i ukesvis til utlandet med kjæresten sin :(

Skrevet

Tror du våre menn hadde latt oss reise på 3 uker ferie med barna? Du kan vel gjerne ikke legge ut som situasjonen her, kan du kanskje ringe til familievernkontoret og fortalt om bekymringene dine...?

Skrevet

Men her er det jo snakk om å stole på at mor tar et rett valg!Om hun tydeligvis stoler på sin partner og barna vil reise, så hva er problemet!

Tenk om dette hadde vært andre veien!Tenk om stemor hadde tatt med barna på ferie!Da hadde omkvedet vært at "joda, bare reis!Dette har ikke mor noe med!"

Så jeg sier det slik:Dette har vel ikke Far noe med!?!Er kanskje Far ute etter å sabotere forholdet mellom stefar og barna kanskje?Eller ute etter å lage krøll for biomor?

Skrevet

Jeg tror nok ikke jeg ville sendt mine barn 7 og 10 år gamle barn på 3 ukers tur til utlandet med kjæresten min, hvis ikke jeg selv skulle bli med! Synes det er rimelige spes og tror ikke det er så veldig mange "biomødre" der ute som ville funnet på noe slikt! Jeg tror ikke heller jeg ville reist alene til utlandet i 3 uker med mitt stebarn, jeg ville ventet til far kunne bli med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...