Maud Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 - Ved å fokusere på alt den andre gjør feil - Ved å hevde at man som bidragsyter betaler altfor mye i bidrag - Ved å hevde at man som bidragsmottaker for altfor lite i bidrag - Ved å hevde at NAVs bidragskalkulator er helt på trynet og at man derfor må ha en privat avtale - Ved å nekte å snakke med x-ens nye kjæreste - Ved å påpeke alle feil ved den nye kjærestens barn - Ved å nekte å ta noe ansvar som helst for den nye kjærestens barn - Ved å prioritere fellesbarn fremfor særkullsbarn - Ved å aldri være villig til endringer i samværsordningen - Ved å opprettholde et standpunt om at "Samme hva du sier, så hører jeg ikke på deg, for du kan ikke bestemme hva jeg skal gjøre selv om du er barnets far/mor" - Ved å utelukke et barn når ferier osv planlegges - Ved å ikke følge opp samvær - Ved å boikotte samvær - Ved å snakke stygt om mamma/pappa til barna - Ved å aldri stille opp for hverandre - Ved hele tiden å fokusere på det den andre IKKE gjør av ønskelige ting og helt overse det han/hun faktisk bidrar med - Ved å kritisere hverandre - Ved å ikke snakke sammen om oppdagelse, men allikevel mene masse om hva den andre burde gjøre Sikkert mange andre punkter også. Det som er fint med en sånn liste er at man kan snu den og bruke den som utgangspunkt for hvordan man kan legge til rette for et godt samarbeid. Husk at de som står i midten av dette samarbeidet er de kjæreste vi har, nemlig barna våre! Hvis ikke det er grunn nok til å prøve å få det til, så vet ikke jeg :-D
Gjest Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 Jeg kunne ikke vært mer enig med deg Maud.. Nesten litt fristende å lage en liste over hva vi Stemødre kan gjøre for å skape og opprettholde et dårlig samarbeid. For det er noen av "oss" som er eksperter på å lage kvalm.. Desverre..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 kjempe fin liste :-) veldig sann.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 20. september 2007 #4 Skrevet 20. september 2007 Så sant så sant..........skulle gjerne sendt den videre Maud;-))
alfaalfaalfaalfa Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Til den som har skrevet denne listen så har jeg en ting til du kan tilføye: Utlevere seg selv, barna sine, eksen sin (hvor lite han betaler, hvor lite han stiller opp, hvor idiotisk han er å samarbeide med etc) og forteller hvor fantastisk den nye mannen er. Legge ut på dib, detaljerte opplysninger om hvordan ulike problemstillnger blir behandlet hos dem. Fortelle at man jobber innenfor barnevernet (eller hvor enn det måtte være). Helt sikkert mange som aldri postlegger her inne, som allikevel kan få med seg en masse opplysninger om hva som foregår hos biomor og hvor mye dritt som blir sagt om de/dem. DET skaper og opprettholder et dårlig samarbeid!! Uansett om man oppfører seg aldri så eksemplarisk "in real life". Hvordan kan jeg vite at man ikke anonymiserer?? Enkelte her inne har vært "stamgjester" i lange tider, og det er de samme historiene, samme detaljene, samme opplysningene og jeg tviler sterkt på at noen lager fiktive liv som ikke samsvarer med virkeligheten. Og man ville jo etterhvert avsløre seg på småting iforhold til hva man har skrevet før. Enkelte her inne har en forbløffende åpen dialog med andre her inne, og det undrer meg at man er så ukritisk når det gjelder personlige forhold.
Maud Skrevet 22. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. september 2007 Hei du! Er du her inne ennå og irriterer deg over meg? Det er jo jeg som har skrevet listen. Jeg synes det er både skremmende og litt morsomt at du har behov for å følge med og registrere hva jeg skriver. Jeg er grunnleggende uenig med deg hvis du mener at det folk skriver her inne er like viktig som det som skjer i 'real life'. Jeg mener at så lenge folk oppfører seg greit overfor hverandre, kan de tenke og mene hva de vil. At du tviler sterkt på at jeg er i stand til å anonymisere meg og mitt liv, det får stå for din vurdering. Hvis du hadde vært så sikker på hvem jeg er, ville du visst at jeg ikke jobber "innenfor barnevernet (eller hvor det enn måtte være)".
alfaalfaalfaalfa Skrevet 22. september 2007 #7 Skrevet 22. september 2007 Det er jo ikke nødvendigvis deg jeg sikter til! Jeg sier jo at det er flere her inne som bretter ut privatlivet sitt til på nettet som alle har tilgang til. Hvor bra dette er for barna undrer jeg meg over. Barnevernet eller hvor enn det måtte, er kun et eksempel og gjelder alle de som legger ut både arbeidsstedet sitt og til (ex)mannen sin etc. At jeg henvender meg til deg i min første setning er nettopp fordi det er du som har skrevet listen, og at jeg hadde en ide til å føye til noe. Ikke mer å tenke på eller bry seg om. Irriterer meg over deg spesielt gjør jeg ikke, men generellt over de som glemmer at stebarna/barna faktisk kan være i stand til å lese hva mor/stemor legger ut om problemer foreldrene imellom. Noe mer er det ikke behov for å si!
ostekaka Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Kan ikke la være å blande meg litt her, ettersom jeg er temmelig motstander av at anonymknappen forsvant. Det er et veldig godt poeng at det ikke vil være særlig gunstig for samarbeidet om en fant ut at stemor eller biomor klager over den andre eller ungene på nettet og også gjør det på en slik måte at de kan bli gjenkjent. Om "biomor" hadde lest både det jeg skriver om henne, og ting jeg kan føle i forhold til deres barn, kan jeg forstå at hun ikke alltid ville ha likt å være særlig raus for å få ting til å gli bedre. Og jeg tror nok nokså bestemt at det ville gått andre veien også. Det er et lite gjennomsiktig land vi lever i, vi må huske på det. Kikker en litt på albumsidene, og ser et kjent nick så er det jo lett å bare klikke innom, og da får en jo gjerne opp ansikter å knytte til navnet på skjermen også. Da spiller det jo liten rolle hvor bra en har anonymisert om en ser vedkommende hver gang en henter i barnehagen. For mitt vedkommende ble det et sjokk da jeg første gang kjente igjen en bruker fra mine, dine og våre barn. Og jeg tenkte at kan jeg plutselig kjenne igjen noen, så kan sikkert noen kjenne igjen meg også. I de sammensatte familiene er nok ting litt mer sensitivt, enn om en bare forteller omseg selv og sitt. Den andre part liker ikke å få spredt på by eller bygd, at de ikke er inkluderende til sine stebarn, eller at det blir slengt ut at de stjeler penger fra sine egne barn, eller at de har uoppdragnebarn, eller at de er sjalue på barn, eller at de har dårlig råd, eller at de ikke klarer kontrollere følelsene sine og oppfører seg som 5 åringer. Og gjerne er disse personlige tingene fortalt av en som ikke er spesiellt begeistret for seg selv, fortalt som en ubestridt sannhet, fordi om bilde kan være mer nyansert. Ikke alltid enkelt, og tvilsomt at det er særlig bra for samarbeidsklima. Det synest jeg er et godt poeng. Måtte bare benytte anledningen til å slå et slag for å få gjenninført anonymknappen. Synest DIB har et ansvar for at vi lettes mulig greier å anonymisere oss selv, ikke gjøre det motsatte.
Gjest Skrevet 23. september 2007 #9 Skrevet 23. september 2007 Mener du virkelig at de tkan skriver her inne skapper og opprettholder et dårlig samarbeid selv om man oppfører seg eksemplarisk 'in real life'? Du må nesten stole på at folk er i stand til å beskytte seg og sine uten at du tar den oppgaven på dine skuldre.
ostekaka Skrevet 23. september 2007 #10 Skrevet 23. september 2007 Selvsagt er en selv ansvarlig for å ivareta seg selv, og jeg tar ikke jobben om å verne om alle på mine skuldre. Men jeg mener ærlig talt at de som driver en side som denne faktisk bør ha et sterkere fokus på sikkerhet og personvern, de burde ta litt av ansvaret på SINE skuldre. Det er så lett å tenke at ingen ser en, men allikevel er alt helt offentlig. Jeg mener det ikke er spesiellt for stefamiliesiden, men at det ofte kommer veldig på spissen her, for her er det ikke lenger en selv og sine egne en alltid snakker om. Men det kan være at en legger fra seg store mengder med privat info om andre mennesker, om ekser og deres nyefamilier, eller eksene til ens nyefamilie. Ikke trenger det å være sant engang, eller det kan være halve sannheter. Jeg mener absolutt at en bør trå varsomt. Og jeg er enig i at det å legge ut slike private forhold på nettet absolutt kan forsure samarbeidsmiljøet, om en faktisk blir gjenkjent av den andre part. En oppfører seg jo ikke lenger eksemplarisk i real life, om en blir gjenkjent etter en har skrevet innlegg der en har utlevert andre, for da blir jo online = real life. Det er ikke så lang avstand her sånn egentlig.
ElastiGirl Skrevet 23. september 2007 #11 Skrevet 23. september 2007 Jeg har fulgt med her lenge. Anonymknappen som forsvant har vært bra for dette forumet. Man må nesten bare gå utifra at folk anonymiserer, og/eller at de står for det de har sagt. Anonymknappens fall førte til at forumet ble vesentlig mer konstruktivt, og folk tenker seg ofte mer om når de må undertegne med nick. Det er forresten på tide at folk forandrer måten de leser innlegg på. For alt blir her tatt opp i verste mening, isteden for at det kan være en meningsutveksling. Også lurt å passe munnen sin, som man ellers gjør i samtale med mennesker. En kollega av meg ble anklaget for å ha skrevet ting på et annet forum, men hun hadde aldri vært der engang. (Det var ikke et barneforum ei heller om barn.) Så det er ikke tvil om at det er historier her som ligner på hverandre. Det er grunnen til at jeg sjelden skriver her, for det er så mange andre i samme båt som meg. Det er en bra ting å trå varsomt. Det som bør legges vekt på er vel at en passer på å ikke være ufine med barna i innleggene. De fleste her sier ikke ett vondt ord om barna, selv om man kan være oppgitt på den voksne. Er det ett ord alle uansett bør legge seg på minne er det respekt.
ostekaka Skrevet 23. september 2007 #12 Skrevet 23. september 2007 Det er mange som er enig med deg i at dette forumet er blitt bedre etter at vi ikke lenger kunne klikke anonym. Jeg er ikke det, vel ikke udelt enig i det. Jeg mener at kvaliteten er jo på mange måter høynet, men at kvantiteten har gått såpass mye ned at det er mer enn bare useriøs drittslenging som er gått tapt med det. Slik blir jo i realiteten meningsutvekslingen svekket om en skal trø for varsomt og skal ta seg bryet med å anonymisere for mye. Men det ser ut til at jeg er temmelig alene om å uttrykke dette, muligens fordi jeg er den eneste Dessuten er det visse andre ting knyttet til dette å kunne være en ukjent å prate og dikutere med mennesker en aldri ellers ville ha gjort, det synest jeg er temmelig storveis ting med internett. Nok om det, jeg er her fortsatt :-) Ellers er jeg forsåvidt enig i listen til HI, men som med lister felst er den ikke helt uttømmende, men en god start, så jeg tillater meg å legge til en som er et stort problem i vår familie: - å hele tiden kommenter til barna hva de synest de andre voksne gjør feil, og bruke de som bubringere mellom de to hjem.
ostekaka Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 - Ved å prioritere særkullsbarn fremfor fellesbarn.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 kan vi ikke skrive om den jentefralandet? til - ved og ikke behandle alle barna i familen likt, mors, fars, stefars, stemors eller fellesbarn. (altså jeg mener ikke at biofar skal spørre om stefars barn også skal være med på samvær. men om dere legger litt godvilje til forstår dere hva jeg mener)
PROVOSERT!!!!!!!!!!! Skrevet 24. september 2007 #15 Skrevet 24. september 2007 Til info. Anonymknappen ble borte fordi folk bel truet her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå