LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Ville du latt en sønn få hull i ørene? Hvorfor/hvorfor ikke? Evt når?
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 NEI. Gutter skal ikke ha hull i ørene, det er så stygt. Da må han i så fall vente til han blir 18 og jeg ikke har noe jeg skulle sakt lenger.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2007 Men da mener du det samme om jenter vel, at det er stygt og uaktuellt altså?
MammantilKaja Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Enig m intensity. Har ik gutt (enda) men d måtte han gjort når han var stor uten min viten.... For da hadde jg sikkert stoppet ham
Stratos med 3 barn Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Samme som for jente her i huset. Hvis han maser om det og er gammel nok til å forstå at det kan gjøre vondt og bli betent skal han få det. Helst over 10 år, men det kan jo være vanskelig...... Kan da ikke nekte det, hvis man ikke da også nekter ei jente det? Nei, sånne regler gidder ikke vi ha!
MammantilKaja Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Er forskjell på gutter og jenter, men jenta mi får d ik før hun ønsker seg d selv. Babyer synes jg skal få slippe
Gjest Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 kjenner noen som gjorde det på gutten sin på 2 år her...ble litt satt ut jeg da...
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. september 2007 My point exactly. Liker man det på jenter og maltrkterer ørene dems før de kan si mamma, må man vel kunne gjøre samme skaden på et gutteøre? Blir jo ofte bare halvparten så vondt også, siden gutter som oftest får i bare ett øre. Jeg mener ungen bør bestemme selv, når ungen er stor nok til å forstå hva det dreier seg om, uavhengig av kjønn eller legning, om noen skulle finne på å blande inn det.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 19. september 2007 Hva er forskjellen? (jada, jeg vet at gutter har tut og jenter har innovertiss), men hva er forskjellen på ørene dems? Og viljen? En gutt kan vel være like fin som en jente med hull i ørene, og jeg kan love deg at han kan ha like stort ønske om å få hull i øret.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. september 2007 #10 Skrevet 19. september 2007 Forskjell på gutter og jenter skriver en......? Så da skal ikke jenta de sparke fotball eller gutten din danse ballett. Eller jenta de ha kort hår eller gutten din bleke og spare sitt? Er ikke sånn lenger at det er så store forskjeller! Hva vi synes er pent er i grunn irrelevant! Sånn har det alltid vært. Mamma hata mine hullete olabukser også.....
77modell Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 Eldste jenta fikk det når hu var 4,5år, etter EGET ønske. Ho skreik etter første hullet, men ho skulle ha på begge sider så ho tok hull nr 2 selv om ho satt å skreik. Nå vil gutten vår også ha det. Han er 7år, vi har sagt det er ganske ondt, men vi har også sagt at han får bare i det ene øre,(han vil ha i begge).Men han vegrer seg litt så tror ikke det blir helt ennda. Men enig med det som er skrevet lengre oppe, har jenta fått, kan e ikke nekte gutten det heller.........Men han får ikke gå rundt med noe dingeldangel da, der går grensen.....!
lillyvanilly Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 Guttungen min fikk det i det ene øret da han var 4.. Hadde da mast en stund. Nå er han snart 6 og har tatt den ut igjen.
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 Hva som er forskjellen? Det er visse ting som er gutteting og det er visse ting som er gutteting. Hull i ørene og smykker er en jenteting som jeg ikke synes er stygt på gutter. Akkurat som jeg aldri ville kledd han i skjørt.
MammantilKaja Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 Nei... Skjerp deg da, sa ik noe om hva de kan drive med, jenter sparker fotball osv Men jeg synes det er forskjell på gutter og jenter når det gjelder å pynte seg. Vil du at sønnen din skal bruke rosa hårstrikker og begynne med sminke da eller? HA
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 19. september 2007 Så o du har en jente får hun ikke spille fotball, utdanne seg til bilmekaniker eller klippe håret kort? Vet det er å dra det litt langt, men var for å få frem poenget. Man er ikke engre på 50-tallet der alt var sort/hvitt. Om man har en gutt og en jente og jenta får hull i rene er det faktisk diskriminering å nekte gutten det samme på grunnlag av at han er gutt.
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Ja når jentene får prøve rosa øyenskygge og leppestift må jo guttene det også........ Dessverre er det ikke 100% likestilling ennå, og det kommer det heller aldri til å bli blant mine barn når det gjelder hull i ørenen og smykker.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 Nei, men igjen, det er irrelevant! Jeg ønsker ikke ei jente som farger håret ravsvart, kler seg i sort og bruker masse sort sminke heller! Men det er vanskelig å nekte barn noe slikt og ofte går ting i perioder, så jeg tror jeg hadde latt de finne ut av akuratt slike ting selv, enn å bruke en masse tid og energi på å nekte det. Både jeg og mine søsken har hatt våre perioder, men det er da ingen som har nektet oss det....., og gjett hva? Vi er alle i dag "normale" og i bra jobber.
Stratos med 3 barn Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Ja også glemte jeg å si at hull i øret er akseptabelt på gutter i dag, men kommer han med sminke på skolen blir han sikkert mobba, så da gjør han nok ikke det noe mer.... Elendig sammenligning forøvrig!
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 Vel da får jeg være diskriminerende da, for min gutt kommer verken til å få hull i ørene, bruke sminke eller gå med kjole så lenge han er under 18 og jeg bestemmer over han.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 19. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 19. september 2007 Dersom det er det han vil: JA! Selvsagt skal ikke vi som foreldre stå i veien for å la ungene våre utvikle seg til den personen de til slutt blir vel! Ingen er vel så forknytte og usikre som de barn som har fått dirigert opp et liv for seg og aldri har fått prøvd noe på egenhånd. Om det innebærer for en gutt å ha ring i øret, eller for en jente å spille fotball; det går faktisk for det samme, men desverre er det bare jenter som ikke skal diskrimineres. Men guttas tur kommer nok.
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #21 Skrevet 19. september 2007 Synes sammenligningen er bra jeg. Dere sier jo at når jenter får hull må guttene få det også. Da må jo det gjelde for sminke, hårpynt og jenteklær ellers også da.....
77modell Skrevet 19. september 2007 #22 Skrevet 19. september 2007 Hull iøret på en gutt? Ja! Men sminke? Nei der går grensen hjemme hos oss ivertfall! Han får bli sminka når de leker seg og sånt, men ikke for å gå ute blant folk!
MammantilKaja Skrevet 19. september 2007 #23 Skrevet 19. september 2007 Ha ha ha nå er jg litt enig m deg. Er forskjell på å ha ungdomsperioder og å ta hull i øret på små barn da... Da er de jo store nok til å bestemme selv uansett og skal finne ut hva de synes er ålreit, det er greit. Er ik jg som er hysterisk her
Stratos med 3 barn Skrevet 19. september 2007 #24 Skrevet 19. september 2007 Ja, men akuratt den problemstillingen stopper seg selv fordi de alltid vil passe inn i miljøet. Et miljø hvor sminke og jenteklær er ok på gutter, vil nok ikke barna våre bli endel av før de er over 18 år, som jeg ser er deres grense for når dere ikke bestemmer lengre. Man må jo prate om ting som er en faktisk "problemstilling" og ikke oppdiktede problemstillinger! Jeg kjenner ikke til en skole hvor det generelt er vanlig at gutter møter i sminke og jenteklær i hvert fall!
It's all about me Skrevet 19. september 2007 #25 Skrevet 19. september 2007 Selv om jeg sier nei til å ta hull i ørene til lillegutt vil ikke det automatisk si at jeg står i veien for utviklingen hans og dirigerer opp et liv for han uten at han får prøve noe på egenhånd. Hull i ørene er ikke akkurat den eneste besluttningen de møter i livet, det blir nok av ting som former dem til den personen de skal bli utenom det. Blir nok en skikkelig person ut av giutten min også skal du se, selv om den teite mamman han sikke huller ørene hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå