Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Jeg jobber i 100% stilling som kjøkkensjef. I år har jeg tatt ut 3 uker ferie på jobb og fått feriepenger for 3 uker. Nå er jeg sykemeldt 100% frem til jeg går ut i mammapermisjon i november. Så nå har jeg 2 uker med ferie og feriepenger til gode. Jeg kommer ikke til å ta ut mer ferie i år, siden jeg er sykemeldt og skal ut i permisjon. Så jeg lurer derfor på hvilken rett jeg har på mine utestående feriepenger? Økonomisjefen på jobb, sa at jeg ikke fikk utbetalt feriepengene før jeg tok ut ferie. Men skal ikke feriepengene uansett utbetales før januar 2008? Setter veldig pris på svar.
~Mita~ Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 ta ferien din i permisjons tia. da får du utbetalt ferie pengene isteden for permisjons pengene for de ukene. Og, du får flyttet permisjonen like mange uker frem slik at du er 3 uker lengere borte fra jobb.. om du skjønner hva jeg mener.. Ser jeg er fryktelig dårlig til å forklare.. hmmm..
yvve73 Skrevet 19. september 2007 #3 Skrevet 19. september 2007 Du har jo uansett mulighet til å overføre inntil to uker ferie til neste år, så du kan jo dytte den innimellom permisjonen slik som Zitrus foreslår. Om arbeidsgiver har mulighet til å holde igjen disse to ukene med feriepenger, aner jeg ikke. Dette har jeg aldri hørt om før, og mine arbeidsgivere har alltid utbetalt alle feriepengene på en gang uansett. Men, jeg har fastlønn, og får dermed kun feriepenger i f.eks mai( ikke lønn). Så får jeg vanlig lønn de andre 11 månedene i året. Kanskje noen her som har litt mer peiling på lover og regler rundt dette enn meg.
MamaMia76 Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Såvidt jeg vet er det vanlig at alle feriepenger utbetales i juni. Spiller ingen rolle når du tar ut ferien. Du har jo oppptjent deg de pengene uansett. Ta en telefon, eller skrive en mail, til arbeidstilsynet. Da får di rett svar. Det er det enkleste. : )
M*A*S*H* Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Du kan enten "friskmeldes" 2 uker før perm for å få ut disse pengene - ellers så kan du overføre de ukene du har til gode til neste år og overlappe permisjon med ferie slik at permisjonen din blir ekstra lang. (det ville jeg ha gjort:-)) Du kan da utvide permisjonen din både med de ukene til gode + de nye 5 for neste år. Du har nok ikke krav på pengene utbetalt nå - tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 Har kontaktet jusshjelpa nå, og det viser seg at jeg faktisk har krav på pengene nå i år, og de siste 2 ukene får jeg overført til neste år. Tusen takk for alle svar:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå