Ginger-mor Skrevet 19. september 2007 #1 Skrevet 19. september 2007 Og er det noen som har blitt satt igang uten å være moden i det hele tatt?
Vilde- 25.10 - 4 dager igjen Skrevet 19. september 2007 #2 Skrevet 19. september 2007 jeg skal bli satt i gang på termindatoen dersom fødselen ikke starter av seg selv innen den tid. Jeg spurte om hvordan dette ville skje, og fikk forklart at de starter som regel med å gi modningspiller, som er stikkpille som blir satt opp i sjeden. Disse skal få mormunnen til å åpne seg, og riene til å sette i gang. Jeg tror en venter en del timer før neste pille blir satt (4-6 timer). Hvor mange slike piller en får, er avhengig av hvilken fremdrift disse fører til. Jeg har allerede noe åpning, og dersom åpningen er stor nok, kan det hende at de dropper disse pillene, og begynner igangsetting med å ta vannet. Fikk beskjed at en så ville vente i ett par timer og se om riene kom i gang av seg selv. Hvis ikke ville de koble på drypp med riefremkallende middel som jeg ville få intravenøst.
Ginger-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. september 2007 Oi.. Tusen takk for svar. Gruer du deg, eller? Hvorfor blir du eventuelt satt igang, forresten? Jeg var på ullevål i går for å måle tilvekst og den nye legen kunne ikke se at barnet hadde vokst de siste to ukene. Nå er jeg ganske sikker på at det er fordi det er to forskjellige leger som har målt meg, men skal inn igjen bare for å få det bekreftet. Den nye legen snakket om at jeg kanskje ville bli satt igang før termin hvis det ikke er tilfellet.
Gjest Skrevet 19. september 2007 #4 Skrevet 19. september 2007 Hei Vilde-25-10 - 6 dager igjen Kan jeg få spørre hvorfor du skal settes i gang??? Jeg har nemlig et stort ønske om å få satt i gang min fødsel av mange grunner. Slimproppen har gått, jeg har vært sinnsykt plaget med menssmerter og kynnere i 2 uker, jeg har kjempevondt i bekkenet, jeg er livredd for at babyen skal bli for stor til å få ut på vanlig vis. Forrige fødsel endte i totalruptur Hvordan gikk du fram for å få satt i gang fødselen??
Vilde- 25.10 - 4 dager igjen Skrevet 19. september 2007 #5 Skrevet 19. september 2007 Grunnen til at jeg blir satt i gang er fordi Vildes vekt er estimert til å være 25 % mer enn gjennomsnittet. Nå håper jeg at ting skjer av seg selv innen den tid, forsdi sånn jeg har forstått det, så er det ingen ønskesituasjon å bli satt i gang. Normalt starter fødselen når kroppen er klar for det. Fødsler som blir i gang satt kan ofte være mye hardere, fordi riene blir fremkalt. Har også fortått det sånn at 20 % av fødsler som blir i gang satt ender med keisersnitt eller vakum.
Vilde- 25.10 - 4 dager igjen Skrevet 19. september 2007 #6 Skrevet 19. september 2007 ... og fordi riene blir fremprovosert av medisiner, kan de bli både tettere og mer intense....
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #7 Skrevet 19. september 2007 Jeg ble satt igang 16 dager over termin sist fødsel, men var ikke moden overhodet da de gjorde det. Jeg fikk modningsstikkpiller om morgenen i to dager. Tredje dagen tok de vannet og satte meg på drypp. Du ligger da i sengen med drypp i hånden, og babyn får elektroder på hodet slik at de har fullstendig kontroll på babyns puls. Jeg var på kontroll to ganger i uken fra tre uker før termin fordi de mente jeg hadde liten baby som hadde sluttet å vokse. Var litt slitsomt, men de mente hvertfall til slutt at babyn ikke var så liten likevel..... Tror de er ganske sikre før de setter igang på grunn av veksthemming altså. De måler jo blodstrømningen i navlestrengen blan annet i tillegg til størrelsen. Men det vet du sikkert. Uansett, masse lykke til. Og snart sitter du med en nydelig baby i armene!!! Tenk på det, hvordan den kommer ut er jo tross alt mindre viktig så lenge det går bra. Ja, også glemte jeg å si at de sa til meg at dersom de har forsøkt igangsettelse tre dager enten ved modning, ta vannet, drypp eller kombinasjon av disse så tar de keisersnitt uansett. Dette var på Ullevål for to år siden hvertfall.
Ginger-mor Skrevet 19. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 19. september 2007 Takk for svar! Blir hyppige kontroller på meg framover også, men jeg vet jo at alt egentlig er i orden. Ikke er babyen særlig liten og blodgjennomstrømningen er fin. Det er vel bare sånn det blir noen ganger, når to forskjellige leger skal måle. Jeg har hatt et problemfritt svangerskap på alle områder, og jeg har god ork til å gå gravid lenge, så noe igangsetting vil jeg helst ikke ha (med mindre jeg er 16 dager over, som du var da... )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå