Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Jeg er alene med min jente på 20 mnd. Jeg har nettopp begynt i jobb. Og hun i barnehage. Vi kommer inn dørene her heime kl 16:30. Jenta har da spist litt til fruktmåltidet kl 14:30, mens jeg har ikke spist siden pausen min kl 12. Men det å skulle lage middag er da ett mareritt. Hun henger på meg som en klegg, og bare griner, alt er galt, hun vil at jeg skal holde ho så ho får se oppi gruta, hun vil ta på steikepanne og rote med alt, holder jeg henne bøyer hun seg vekk fra meg og mot komfyren, setter jeg hanne fra meg er det ett ramaskrik uten sidestyke, eller, det er det jo uansett da, for hun får ikke ta på de varme kasserollene og slikt. Så hun er sur, nekter å sitte i stolen sin å spise, hun vil ikke ha mat, bare sitte på fanget mitt, og grine, så det ender opp med at kjøkkenet er fulstendig bomba ut, og jeg er sur og irritabel, og har en grinerunge på fanget, og sim i dag, middagen ble 5 fiskepinner..... UTEN tilbehør, for det ble for mye styr enke tanker på tilbehør engang............. Fatter ikke dere med flere små og utearbeid osv..........gosj, Men er det flere som har det litt slikt? Og først halv 8 ikveld kom jeg på at jeg hadde ikke pakka ut bhg sekken hennes, og der lå det våte skittene klær............
Anonym bruker Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 For det første,all ære til deg og andre som er alenemødre.Vi er to,men jeg syntes det er slitsomt nok. Er ikke mulig å lage middag etter hun har lagt seg da,tenker da på en gryte,fårikål,lapskaus osv som du bare kan varme opp dagen etter når dere kommer hjem? laga opp så dere har i flere dager. skrelle poteter,grønnsaker på kvelden så bare er å sette på dagen etter.Kanskje steke kjøttet eller hva dere skal ha på kvelden også,slik at det bare er å varme opp. Kanskje dette kan hjelpe litt? aner ikke jeg altså,håper andre har noen råd til deg,lykke til.
Carnivale Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Her i huset var det også helt KRISE med matlaging før, men...jeg kom på å la henne herje villt i et skap hvor jeg oppbevarer plastbokser, tutkopper, lokk, you name it. Plastskeier og slikt ligger også der, sånn picnic-bestikk fra Ikea vet du. Vips, tid til å lage mat, ungen er kjempeopptatt!
WP-TLogPeanut Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Takk for bra tips Carnivale! Er også alene og synes matlagingsitusjonen er et herk,får prøve det der
Beama Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 all ære til alle alenemødre=) Her er vi to, syntes det er slitsomt nok til tider jeg. Men er som oftest alene med snuppa når middagen skal lages. Var ett mareritt en stund. Men nå veksler jeg på å la henne rote med noen (kalde) gryter og sleiver, eller så lar jeg henne rett og slett sitte å se på tv de minuttene matlagingen tar. Men det kommer jo også ann på om barnet er interesert i tven. Min jente på 19 mnd. kunne sett på playhouse disney i timesvis hvis hun fikk lov=)
Gjest Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Det første som slo meg var jo at du selv burde få spist et lite mellommåltid før du henter dattera di sånn at du ikke blir så irritabel. Bare en frukt/yoghurt/nutrilettbar o.l. Ellers så føyer jeg meg inn i gjengen med kjøkkenredskap utover kjøkkengolv sånn at mini kan leke med dette. har gjerne også oppi litt puffa ris el rosiner i kjelen med en visp. Så "lager" mini og mat som kan spises underveis. Eller så er det jo lurt å lage middager dagenfør el i helgen som du fryser ned. Ta også vare på middagsrester som du fryser ned. Så kan barnet ditt hvertfall få litt middag som du tiner også kan du selv unne deg noe godt å spise påkvelden når barnet er lagt. Lykke til!
Leeloo76 Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Bytt om på middag og kvelds, brødskiver med en gang dere kommer hjem, middag før hun skal legge seg (eller er det umulig å få laget mat uansett, for da hjelper jo ikke dette så mye, kan evt. kombineres med rådene om å lage ferdig kvelden før). Jeg lar snuppa styre rundt i skuffer og skap, alt som kan søles utover er satt utenfor hennes rekkevidde (bortsett fra pasta, som er knall å leke med og kaste utover, skal lære henne at vi ikke leker med mat....en eller annen gang...tror jeg . Jeg lager også gjerne ferdig maten hennes først fiskekaker/kjøttkaker/fiskepinner etc. og litt amerikansk grønnsaksblanding i en bolle holder henne opptatt til jeg har laget ferdig min egen mat, går raskt å lage.
¤¤angelina¤¤ Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Synes du har fått mange gode tips her, jeg bruker desverre tv`n. Bare et lite ekstratips, av og til kan du kanskje lage fjordland-mat? 10 min i kasserollen, eller noen minutter i mikrobølgeovn, godt og alt i ett. Tror det finnes fjorland for 2 pers også? Lykke til! Du er en hverdagshelt!
Gjest Skrevet 19. september 2007 #9 Skrevet 19. september 2007 jeg lar snupp spise restene av maten i matboksen på vei hjem, evt så har jeg alltid med en frukt så hun får noe å bite i. da har vi det ikke travlet med middagen når vi kommer hjem og så lager jeg middag i ro og fred mens hun leker og kl seks har vi middag sammen og ser på barne tv. det blir kveldens siste måltid for henne og det funker kjempe fint her ivertfall da legger hun seg kl sju god og mett og en annen ting som kan være lurt er å sette henne i høystolen i nærheten av benken og gi henne en sleiv og en bolle så hun kna "hjelpe" meg å lage mat lykke til, er tøft når kreftene er tomme og vi fortsatt må være gode mammaer klem
Gjest Skrevet 19. september 2007 #10 Skrevet 19. september 2007 bruker også forresten tven noen dager både på morgen kvisten og ettermiddagen alt for å få litt ro til å gjøre alt som må rekkes på kort tid
MintCondition Skrevet 19. september 2007 #11 Skrevet 19. september 2007 Vi tar alltid en banan eller noe når vi kommer hjem, selv om de har spist litt frukt og yoghurt og slikt i bhg rett før hun blir hentet. Så begynner jeg å lage middag, og her i huset går det også i å "hjelpe til" med alle plastboksene og lokkene og skeiene...veldig stas. En annen ting som er med på å opprette ro i heimen her er at jeg forsøker å IKKE stresse eller snakke høyt eller være sint. Guro merker veldig fort om vi er stressa, og da blir hun også stressa og sur...holder vi rolig tempo og rolig stemning, blir det så mye koseligere for alle
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #12 Skrevet 19. september 2007 Først, det er viktig at du selv spiser litt før du henter i barnehagen, å gå hele ettermiddagen uten mat, er ikke bra for noen. Vi gjør det slik: Henter kl 16, gir da resten av matboksen, eller har med banan eller noe annet som hun får på veien hjem, eller litt mat med det samme vi kommer inn døra, yoghurt eller noe. Så leker vi litt og koser oss. Middag serveres ca 18-18:30 tida, og det fungerer som kveldsmat for snuppa. Da kan jeg også lage ting som tar litt mer tid, som skal stå i ovnen en stund. Kanskje det er verdt å prøve å bytte om på måltidene?
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #13 Skrevet 19. september 2007 For en vanskelig unge du har da..stakkars deg:-( Har du lært henne grenser?? Men husk og spis ett mellom måltid iallefall slik at du ikke blir stresset når hun oppfører seg slik!
♥Koseklumpen-3 barnsmor♥ Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 For det første...du har ikke noe vanskelig unge. Det er helt normalt at det blir slik når man er sulten og sliten. Men det er selvsagt flere endringer du kan gjøre for å få en bedre situasjon. Som flere har nevnt her er nok poenget å få spist litt før middagen kommer på bordet og få sysselsatt datteren din mens du lager mat. Her bruker vi kjeler, kopper og kar av plast, puffa ris, cornflakes o.l. til å "lage mat" som hun bruker mens jeg lager middagen. Vi er to, men mannen min er ikke hjemme før om kvelden/natten fra jobb. Så sånn sett er jeg også alene. I tillegg er min erfaring at planlegging er nøkkelordet for å få en god hverdag med gode rutiner. Lykke til og håper dere får en bedre situasjon!
mizz25 Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 Lag middagen dagen i forveien,så det bare e å sett den på kok når dokker kommer hjem.. Å da kan du kose å bruke tid med din lille,for det e jo ikke rart at hun henger i bena dine,for da har hun jo vært borte fra dæ hele dagen,å vil jo naturligvis ha oppmerksomheten din =) Sett henne ved ett skap med lokk osv,eller ta ut en kjele med ett lokk å en sleiv,det bruker å være populært.. Va sjøl alenemamma med hun eldste i noen år,så vet at det kan vær hektisk til tider,å huset/kjøkkenet kan ikke være strøkent til enhver tid,sånne ting måtte æ gjør når ho va lagt eller etter en kosestund... =)
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Det første jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt er at du bør få en skoleungdom/jente som kan trille ur med jenta di eller gå på lekeplassen med henne i denne tida mens du lager middagen
mamma fra sandnes Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 Hei..Hørtes ikke greit ut dette..Vi er to men hun min er sikkelig mamma dalt og hang i bena mine når jeg skulle lage middag..Det proplemet ordnet jeg med å reise å kjøpte julepresang på forskudd..Leke kjøkken..Stapper litt ris og makaroni i grytene som følger med og har satt leke kjøkkenet inne på vårt kjøkken ikke langt i fra meg..Har nå ei blid lita tulle som "lager" mat selv.Får også noen eple\ banan biter mens hun står der og suller sånn at ikke sulten skal ta over hånd.. Lykke til
Sjalabais Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Dette høres veldig kjent ut! Nr. 1: Få inn et lite mellommåltid for deg selv og for tulla! Ha noe frukt eller noe sånt som dere spiser på vei hjem fra barnehagen. Det første jeg gjør når vi kommer hjem, er å sette meg ned i ti minutter med L og kose! (Jeg ammer fortsatt, så hun vil ha melk. Alternativer er å bare sitte rolig og kose, bla i en bok, snakke litt om barnehagen o.l.)Da har hun mye mer tålmodighet til å la meg jobbe med maten alene. De dagene hun absolutt ikke er interessert i å leke for seg selv og bare vil opp i armene mine, så knytter jeg henne opp på ryggen min (bruekr sjal eller Mei Tai). Da får hun full oversikt over hva jeg holder på med, nærhet til meg og jeg får ro til å gjøre middagen ferdig. Hun begynner å fatte interesse for å væremed på å dekke på bordet o.l. nå, så har så vidt begynt å la henne hjelpe til med det også :-D Lag enkle middager som lager seg selv litt... Gryteretter hvor du hiver oppi en haug med grønnsaker, kjøtt og litt saus. Mens dette står og koker kan du få rydde litt på kjøkkenet og pakka ut av sekken til tulla, dekke på bordet, kose litt mer med tulla o.s.v. Håper du finner en bedre måte for dere å takle de travle ettermiddagene på!
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 Hei. Takk for mange tilbakemeldinger. Eller, jeg takker ikke den ANONYME som antyder at jeg ike har lært ungen grenser, og at ungen er vanskelig. Ungen er lita, og har vert uten mamman sin heile dagen, og det er vel temmelig naturlig at hun blir sur når hun ikke får full oppmerksomhet?? Vel, jeg har vert inne på tanken å spise en brødskive i bilen på vei hjem fra jobb.......... Ellers det tipset så mange av dere kommer med, om gryteskap, picknik ting fra ikea, sleiver, og ditt og datt..........hehe, det har vi prøvd. Og det funket første dagen det....hehe. Etterpå er det ikke noe morro å sitte på gulvet å styre, når alt det morsomme skjer oppå benken og komfyren. Ellers så takker jeg for masse fine råd...........tar dem til etteretning..... Takk jenter. HI
WWJD Skrevet 19. september 2007 #20 Skrevet 19. september 2007 hehehehe jeg må bare le av innlegget ditt..... for har du satt opp skjult kamera hjemme hos meg??? Dette hørtes nemlig veeeldig kjent ut;o) jeg er også alene, og akkurat det med middagslaging har vært kjempe slitsomt , og er det fortsatt innimellom. Du har fått mange gode tips. Jeg har god erfaring med bæresjal (ringslynge eller mei tai). lager dessuten middag for to dager i slengen slik at jeg bare kan varme opp fra dagen før annenhver dag. Det får jeg fint til med en liten en på armen. Det hender også at jeg gjør klart ting kvelden før eller spiser brød når vi kommer hjem og et varmt måltid til kvelds...
Anonym bruker Skrevet 19. september 2007 #21 Skrevet 19. september 2007 bortsett fra at jenta mi er litt yngre så er dette akkurat det samme hos meg... bare hyl og skrik og sutring og ingenting er riktig.. her er det nok snakk om at hun har savnet meg og har behov for masse fysisk kontakt... vi bruker ofte bare å sitte i gange og kose en stund når vi kommer hjem og ofte så lager jeg middag etter at hun har lagt seg... for med tanke på at vi er hjemme 16.30 og hun legger seg ca 19 så er det ikke mye tid vi har sammen... så om jeg lager middag så er det ofte bare potet og grønnsaker som legges på en damprist og så et stykke fisk som trekker i vannet.. sunt og godt og hun elsker fisk... og er ikke så mye styr.. ellers kan man skrelle gulrot og skjære opp ingredisner man skal bruke kvelden før slik at det er kjappes mulig å lage mat.. og i helger bruker jeg å lage opp en rett som legges i mikroformer.. f.eks brun lapskaus... eller kjøttsaus til spagetti slik at det bae er å koke spagetti... men å være alene krever utrolig mye planlegging merker jeg.. men ja jeg er rimelig sliten i hodet når hun endelig er i seng..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå