Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Vi skal ha foreldre møte i barnehagen neste uke. Som en av de yngste der er jeg redd jeg kanskje får en del sure blikk og kommentarer fra den eldre genrasjonen. Men har litt lyst å foreslå å kutte ut bursdagsfeiringen, eller gjøre om på den. Forslaget og begrunnelsen for det som jeg kommer til å legge frem er dette: 21 barn på avdelingen. Det vil si at det fort blir en bursdag annen hver uke, når du regner med de forskjellige feriene i barnehagen. Men så er det noen uker det er flere bursdager å kake nesten hver dag, Dette er jeg i mot. Derfor har jeg lyst å komme med forslaget at det kan ordnes en felles bursdag for alle oktober barna i slutten av oktober. Siste fredag i mnd eller noe. Osv osv. Da kan de foreldrene som hadde barn med bursdag den mnd evt samarbeide å finne på noe sammen. Da blir det kaker en gang i mnd. Hvordan hadde dere reagert på et slik forslag? Takk for alle innspill.
Libido- Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Slik ordning har vi i barnehagen! Den er alle jeg har snakket med som har barn der, kjempe fornøyd med! Det blir gjort stor stas på de barna som har hatt den mnd, samt at de får pizza og is ,eller pizza og gele.
stripete ullsokk Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 Vi har det slik at det blir feiret en felles fødselsdag i slutten av mnd for alle som har dag i den mnd. Og da lages det middag i stede for kaker. Genialt! Slipper å lage kake å styr til bhg i tillegg til hjemme:) (Det blir feiret dagen på avd for barnet på dagen, men kun samling ingen mat)
Frk. Vable Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Vi har en "sukkerfri" barnehage. Når noen har bursdag får bursdagsbarnet velge fra en meny med pizza, spaghetti, hotdog osv. Altså ingen kaker! Foreldrene slipper ta med noe som helst! Syns det er en kjempegrei ordning og har aldri hørt noen som klager på det. Men så er det også de som på død og liv VIL ha med seg kake i barnehagen og ikke skjønner at noen kanskje reagerer på sukker. (Ikke i vår bhg, men andre jeg kjenner,...)
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 18. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. september 2007 Det blir laget middag i barnehagen flere ganger i uka. Men kan jo foreslå at det blir laget noe spes til lunsj den dagen og så får dem is, gele, eller kake den dagen. Skal sette meg ned ¨skrive et skriftlig forslag til barnehagen og levere i morgen.
Tvilling-77 med gullguttene Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 Supert forslag!! Er jo helt sykt at ungene skal bli proppet med kake til stadighet, og det i barnehagen. Det vil jeg foreslå i barnehagen hvor sønnen min på 10 mnd skal begynne seinere i høst, visst de har sånn kakebursdag da.
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 18. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 18. september 2007 jeg synes det er veldig dumt det blir så mye kaker, derfor jeg ønsker at det kan bli en ny ordning på dette. Her hjemme får guttungen aldri kaker ol. Og etter han begynte i den nye barnehagen så maser han om kaker og is hver eneste gang vi er i butikken ol. Samtidig kan det bli litt mye. Kan jo sette opp to forslag. Et med felles bursdag i slutten av mnd. Eller med at bursdagsbarnet kan bestemme mat fra en meny. Kanskje også få velge hva frukten skal være til fruktmåltidet?
rødt&blått Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 Barnehagen her har valgt å ikke legge fokus på mat/kaker ved festlige anledninger.. Veldig greit for oss som har allergi-barn, så slipper det å bli ekstra styr om slikt. Dessuten trenger man ikke mat for å kose seg/ ha det fint! -De gjør andre ting som setter fokus på bursdagsbarnet og at barnet føler seg spesielt! Syns det er en fin tradisjon, kanskje litt uvant med hva vi vokste opp med, men det vet vel ikke barna om!? Det blir jo nok kaker hjemme!
♥Snulder Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Det er fellesfeiringer i vår barnehage også. Men.. som ett lite memo....det skrikes høyt og ofte om for mye sukker.... Enkelte av mine barn har arvelig forhøyet kolesterol... det betyr for dem at for mye pizza, pølser osv.- altså fett... er farlig i lengden....
Smellt P. Tjukka Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 Jeg skjønner ikke at det er tet problem med bursdagsfeiring i bhg. !!! Man må ikke ta med kake ! Hvis det er flere tette bursdager går det ann å variere med feks. pølser, is eller annet ektra . Hvorfor er foreldre så veldig redd for t barna skal få et lite kaestykke i bhg ? Det er viktigere å tenke på hva som puttes i de små ellers ! Kjeks , yoghurt , boller ol. Og hva med all ferdigmaten ? Hvorfor ikke gjøre litt stas på det barnet som har dag med kake ?
Frk. Vable Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Hvorfor absolutt gjøre det med kake da? Det finns masse barn som ikke tåler sukker, og som noen sa over her, det går fint an å feire på andre måter enn med mat også. SOm jeg sa, i vår bhg, velger de den middagen de selv vil ha og bursdagsbarnet får krone på, konge/dronning kappe på seg og får pynte bordet med den pynten de vil. I tillegg lager alle de andre barna tegninger som de lager et hefte av og som bursdagsbarnet får. En kjempegrei ordning. De som kan spise sukker, får meste sannsynlig dette når de kommer hjem likevel.
Libido- Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 De får vel nok kake i selskap hjemme?
Smellt P. Tjukka Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 Selvfølgelig må man ta hensyn hvis noen ikke tåler sukker av en eller annen grunn , men jeg syns det sukker hysteriet tar helt av ! Og jeg skjønner ikke hvorfor , hvis man har et sunt kosthold ellers , så tar man ikke skade av litt sukker 1 gang i mnd !
Frk. Vable Skrevet 18. september 2007 #14 Skrevet 18. september 2007 Nei, det er helt sant, men i HI sitt tillfelle blir det mange på en gang, kanskje det blir litt mye for noen? Er ikke så hysterisk selv, men merker at i vår bhg. har vi ikke de diskusjonene, for alle er happy. Tror det er mer diskusjoner om det i de bhg. som har kakefeiring.
rødt&blått Skrevet 18. september 2007 #15 Skrevet 18. september 2007 Når ble kaker under burdagsfeiring en menneskerett i barnehagen egentlig? Jeg syns det er viktigere at de små lærer fra starten av at det kan være andre fine, minneverdige tradisjoner tilknyttet bursdagen! Det at de blir satt i fokus og får velge hvem de skal ha ved sin side under lunsjbordet osv.. Tegning fra de andre barna bidrar med at alle føler seg inkludert og spesiell på denne dagen! Vi har både barne -familiebursdag(hjemme), så hos oss er det mer enn nok med 2 kakefeiringer i tillegg til barnebursdager på fritids og familiebursdager generelt i løpet av året! Vi koser oss jo ellers og, men det er nettopp derfor det er kos de gangene!
solstråle69 Skrevet 18. september 2007 #16 Skrevet 18. september 2007 Hadde ikke spilt noen rolle for meg. Vi har 14 barn på avdelingen, så ser ikke det helt store problemet. Er ikke stor interesse snuppa vår på 2 år har for kaker heller. Men hadde bhg valgt å gå for et sånt forslag, hadde det vært helt greit.
Mamma`n til Jens Olliver Skrevet 18. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 18. september 2007 HI her. Problemet i barnehagen til guttungen er at det er 24 barn. Og da kan det fort bli litt mye. Og til deg lengere opp som lurte på om man fikk kake hjemme, så får ikke guttungen det. Og de andre i barnehagen feirer jo bursdagen hjemme kanksje 2 ganger og så skal dem liksom feire en gang til i barnehagen. Trenger vel ikke 2-3 bursdagsfeiringer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå