Vrimle Skrevet 18. september 2007 #1 Skrevet 18. september 2007 Hvordan var det? Hva var grunnen? Hvor lenge var det sårt? Hvor fort kunne du på skole/jobb igjen? På forhånd takk for svar!
EnLitenPrins Skrevet 18. september 2007 #2 Skrevet 18. september 2007 Japp Jeg har... Grunnen var for jeg var så sinnsykt plaget med betendelse i mandlene og ellers i halsen... Det var ikke noe behagelig,var sinnsykt vond i halsen i 1-2 uker etterpå...Levde på Youghurt og Is i 2 uker Var på skole igjen etter 1-2 uker ca Men måtte være inne i friminuttene 1 uke etter der igjen..
mrss83 Skrevet 18. september 2007 #3 Skrevet 18. september 2007 jeg hadde halsbetennelse 4-5 ganger i året i flere år. Så da ble løsningen å fjerne de. Jeg var borte fra skolen i 1 uke, og det var vel sårt ca hele uka. gikk 2-3 dager før jeg synes det var ok å spise igjen. Var ikke så ille som jeg hadde trodd, som om man er skikkelig sår i halsen liksom. jeg var 14-15 år og har hørt at det er værre når man blir eldre...
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 18. september 2007 #4 Skrevet 18. september 2007 Jeg skal, når jeg er ferdig med graviditeten... Har kronisk betennelse i mandlene....
Tonje, M&A Skrevet 18. september 2007 #5 Skrevet 18. september 2007 Jeg har! Det er 11 år siden så jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg var på skolen igjen. Jeg hadde halsbetennelse ca 1 gang i mnd og etter jeg tok de har jeg aldri hatt det. Var jo sårt etterpå, men fikk sterke smertestillende så jeg sov mye et par dager etter operasjon. Spiste mye lollipop og babymat:)
2 TætteRættÅSlætt<3 FøDt Skrevet 18. september 2007 #6 Skrevet 18. september 2007 hmm tog mandlene jeg, pga mye håven, å jeg hadde 3 dager fri fra jobb. Å så tebake.
Gjest Skrevet 18. september 2007 #7 Skrevet 18. september 2007 Jeg tok dem for litt under to år siden. Tok dem med laser. Var ikke så verst i begynnelsen, men ble veldig vondt opp mot den åttende dagen, da gikk det ned igjen. Levde på is og slikt ja. Ble skikkelig sulten etterhvert og tvang ned litt pizza før jeg egentlig hadde lov. Grunnen var som de andre her veldig mye betennelser i halsen. Gjentatte streptokokkinfeksjoner kan visst være ganske farlig. Angrer ikke på at jeg tok dem, har ikke hatt en halsbetennelse siden. Veldig deilig! Jeg hadde operert kneet en uke før, så jeg var sykemeldt lenge på grunn av det.
EnLitenPrins Skrevet 18. september 2007 #8 Skrevet 18. september 2007 2 TætteRættÅSlætt : Hvordan greide du å gå til bake i jobb etter 3 dager ? Jeg hadde ikke greid det... Ble sjikkli slapp jeg etter jeg tok mandlene...
Gjest Skrevet 18. september 2007 #9 Skrevet 18. september 2007 Jeg har! Tok de da jeg var 19/20.. tok de fem dager før julaften. Dagen etter operasjonen hadde jeg så lyst på en rosinbolle.. hehe... fikk den ned, men det var litt sårt. Ikke problemer med å spise julematen, jeg "moste" jo maten.. hehe Tok mandlene (vanlig operasjon) pga utallige halsbetennelser flere ganger i året, gjennom hele livet. Sliter litt med det enda, men gidder da ikke å gå til legen. Vet jo at jeg blir frisk. Hadde også en meeeeget stor abcess som fremskyndet hele operasjonen. Legen hadde aldri sett noe så ille og betent. Fikk time til operasjon 1,5 mnd etterpå. Operasjonen var ikke smertefull, jeg koste meg! Hadde alltid drømt om å få være på sykehus uten å egentlig være syk, og det fikk jeg jo nå! Tilbake på skolen og fungerte tipp topp rett etter juleferien! Anbefaler en slik operasjon på det sterkeste, jeg!
Gjest Skrevet 18. september 2007 #10 Skrevet 18. september 2007 jeg tok dem for noen år siden, fordi jeg hadde halsbetennelse hele tida! du er jo i narkose, så det er jo ingen ubehagelig opplevelse:) da jeg våkna følte jeg meg egentlig helt fint, sår i halsen, men ikke så sår at jeg ikke kunne spise to skiver med salami! hadde litt raspen stemme og vondt i halsen noen uker etter operasjonen, men jeg var på skolen rett etterpå! jeg var bare 14 år da jeg tok dem, de sier at jo eldre du er jo værre kan det bli, men som med alt annet varierer det jo fra person til person. lillebroren min tok dem for to år siden, da var han syv og han klarte nesten ikke spise uka etterpå og måtte være hjemme fra skolen pga smerter. så det kommer nok helt an på deg selv hvordan du opplever dette:) men det er ingenting å bekymre seg over;)
Thea Marie* med 2 småtroll * Skrevet 18. september 2007 #11 Skrevet 18. september 2007 Jeg var veldig plaget me av de hovnet, var til tider så hoven at det var ikke mellomrom mellom de (generelt store til vanlig å). Var vel sårt i ca 10 dager, mener å huske det var i 10 dager jeg måtte holde meg unna knekkebrød osv i hvertfall. Jeg fjernet dem like før skolestart da jeg var 19 år, og var på skolen da den startet men husker jeg var redusert ja... Det heter seg at jo eldre du er når du fjerner mandlene, jo verre/vondere er det etterpå...
Miania - februarbaby! Skrevet 18. september 2007 #12 Skrevet 18. september 2007 Jeg tok mandlene pga halsbetennelser og streptokokker som jeg fikk om og om igjen over en noen år. Jeg tok mandlene med laser, og var hjemme en dag fra jobb. Jeg jobbet i butikk da, og hadde problemer med å snakke så mye de første dagene jeg var tilbake på jobb. Ellers så spiste jeg så og si som vanlig!
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 18. september 2007 #13 Skrevet 18. september 2007 jepp.. tok de for 1 1/2 år siden.. jeg gikk med kronisk betennelse, og de var store som dadler (har de faktisk på glass;)) jeg var sår i 3-4 uker, kroppen min heler ganske dårlig. jeg besvimte av smertene og fungerte ikke på skolen før lenge etterpå. det hadde vel også med at jeg gikk anleggsgartnerfaget og var mye ut i støv og skit.. var det værste jeg har gjort (enno ikke født;P) men verd det!
line_n & sara Skrevet 19. september 2007 #14 Skrevet 19. september 2007 tok de da jeg var 19, siden jeg hadde ofte halsbetennelse.. har fortsatt en del vondt i halsen, men ikke på samme måte som før! var sykmeldt fra jobben i 14 dager, og takket være stikkpillene, hadde jeg egentlig ikke så vondt! spiste potetgull dagen etter operasjonen!
To tupper Skrevet 19. september 2007 #15 Skrevet 19. september 2007 Tok mandlene da jeg var 26 år. Det var ingen festlig opplevelse. Var sengeliggende i 3 uker grunnet betennelse i sårene etterpå. Grunnen til fjerningen var kyssesyke og gjentatte betennelser. Datteren min på 3 år tok dem på forrige onsdag. hun tålte ikke smertestillende hun fikk etter operasjonen, og kastet opp i et døgn etter at hun var ferdig. Dette førte til at hun fortsatt er hjemme fra barnehagen, og mest sannsynlig vil bli det en stund til. Ikke noe særlig å se barnet sitt sengeliggende med blasse øyne og en bønn om at vi må gjøre henne frisk! Lykke til i alle fall!
mumsima Skrevet 19. september 2007 #16 Skrevet 19. september 2007 Ikke for å skremme, men vær obs på blødningsfaren i etterkant av operasjonen. En jeg kjenner begynte å blø voldsomt 12 dager etter operasjon. Han mistet 2 liter blod før han kom på sykehus og fikk hjelp. Ble da sendt hjem etter 3 dager, men dagen etter der igjen skjedde det samme enda en gang. Så han mistet mye blod stakkar, og var sykmeldt i 1 1/2 mnd. Det er veldig liten sjanse for at sånt skjer altså, han var nok maks uheldig, men vil bare si at hvis det begynner å blø etter operasjon, så dra på legevakta med en gang!
turbo30 Skrevet 19. september 2007 #17 Skrevet 19. september 2007 ble utskrevet dagen etter (men ble opperert ganske sent på dagen ) og var på jobb 3 dag
Mussinia Skrevet 19. september 2007 #18 Skrevet 19. september 2007 Jepp, jeg fjernet mandlene i mai iår. Jeg har aldri vært plaget med halsbetennelser, og fikk min første ever i mars i forbindelse med en influensa. Den utviklet seg til å bli en kronisk betennelse som de ikke fikk ta knekken på, og det ble dermed bestemt at jeg skulle fjerne mandlene. Selve operasjonen var grei, inn og ut av sykehuset samme dag. Dagene etter var halsen vond og sår, men med masse smertestillende i hus så gikk det greit........ Helvete for min del begynte ca. 1 uke etter operasjon. Da fikk jeg blødninger i sårene, og jeg har aldri opplevd maken til blod. Det rant i strie strømmer, og jeg ble selvfølgelig livredd. Måtte ligge på sykehuset et par dager, men fikk reise hjem igjen. Samme dag fikk jeg nye blødninger og denne gangen var det såvidt de klarte å stoppe de uten at jeg måtte i narkose igjen, og jeg ble liggende på sykehuset i 4 dager til. Så jeg lå på sykehuset i nesten en uke sammenhengende og det var ikke særlig gøy. Blødninger er visst ganske sjelden etter mandeloperasjon (ca 3%), men det var for min del det verste med hele operasjonen. Jeg var i utgangspunktet sykemeldt i 2 uker fra min kontorjobb, men det ble litt ekstra pga. de komplikasjonene som jeg hadde. Når sårene endelig hadde grodd fint, så var det ingen problemer.......
Bebbiss Skrevet 19. september 2007 #19 Skrevet 19. september 2007 Jeg tok mandlene i begynnelsen av 2001 pga gjentatte halsbetennelser, forkjølelser, bihulebetennelser, bronkitt og lungebetennelse - mot slutten ble jeg forkjølet hver 14. dag! Jeg var helt utslitt! Jeg kom hjem samme dagen jeg ble operert. Var slapp, men tenkte de første dagene at dette var jo ikke så ille...! Legen hadde fortalt meg at smertene ville øke frem til ca 7 dager etter operasjonen for så å bli bedre igjen. Og han tullet ikke - dag 7 og åtte etter operasjonen var horrible! Brukte flere smertestillende enn jeg fikk lov og syntes fortsatt ikke det tok brodden av smertene. De to dagene klarte jeg ikke få i meg is engang. Husker ikke hvor lenge jeg var sykemeldt, men mener det må ha vært 10-14 dager. Angrer absolutt ikke på at jeg tok operasjonen - har overhodet ikke hatt så mye dritt etterpå.
Hera83 Skrevet 19. september 2007 #20 Skrevet 19. september 2007 Jeg fjernet mandlene for ett år siden. Grunnen var rett og slett at de var så store at jeg hadde problemer med å spise. Var aldri syk eller noe. Legen sa bare "OI!" da han kikket inn i munnen min. Hehe Det var ikke spesielt vondt da jeg våknet fra narkosen, var heller ikke så ille de første dagene. Men på dag 4 eller noe var det ganske så vondt! Klarte ikke spise noe særlig på 14 dager, bare litt grøt og nudler. Jeg var vel hjemme i nesten to uker etter råd fra sykehuset og legen der.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 19. september 2007 #21 Skrevet 19. september 2007 Jeg måtte ta mandlene pga gjenntatte betennelser samt mye feber pga hals og ørebetennelser. Jeg fungerte greit hjemme så lenge jeg tok smertestillende om fire ganger daglig etter dag tre og fram til to uker (samt om natta...) Var tilbake på jobb først etter fire uker pga blødningsfare fordi jeg måtte sy flere sting under opperasjonen (pga blødning) Var ikke noe gøy, men jeg ville nok gjort det om igjen!! Er iallefall litt mindre syk nåp enn før...
Fruen i huset Skrevet 19. september 2007 #22 Skrevet 19. september 2007 Jeg tok dem vel for 4 år siden, ble sykmeldt i 2 uker. Nå tar man dem med laser og blir sykmeldt maks en uke med beskjed om å friskmelde seg om man orker det før Det er IKKE ille ...
MajjaHarToVakre♥♥ Skrevet 19. september 2007 #23 Skrevet 19. september 2007 Jeg tok dem da jeg var 20, pga kronisk betente mandler i 9 mnd. De var STORE og fikk beskjed om at det var derfor jeg var så dårlig. Jeg fikk ikke i meg noe på 3 uker, ikke mitt eget spytt engang. Og is/suppe osv kunne jeg bare glemme. Var sykmeldt i 1 mnd, ble fort bra etter de første 3 ukene. Men jeg var nok maks uheldig, tror ikke det er vanlig å bli så dårlig over så lang tid. Reiste hjem litt tidlig ( jobbet på sykehuset og bodde på området) og burde nok hatt kvalmestillende. Jeg kastet opp en gang den kvelden, og da ble alt mye værre. Men er virkelig verdt det i etterkant, deilig å slippe halsplager!!
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 19. september 2007 #24 Skrevet 19. september 2007 Jeg tok de når jeg var 5 år, grunnet at jeg var mye syk med ørebetennelse og sann. Så jeg husker ikke noe om at det var vondt eller noe sann etterpå. Husker bare at jeg fikk leketraktor av mamma og pappa, og at jeg fikk velge hva jeg ville ha til middag og dessert mens jeg lå på Florida i Bergen.... Det er den en 5 åring husker.
Ninemi Skrevet 19. september 2007 #25 Skrevet 19. september 2007 Tok dem da jeg var 11 år gammel pga 2-3 hals-og ørebetennelser i mnd. Har kun hatt 1 halsbet. og en ørebet. etter dette. Det var ganske vondt etterpå, men etter en uke var jeg tilbake på skolen og angrer ikke et sekund på at jeg gjorde det. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå