Gå til innhold

Hjelp..... trenger mange gode råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini (6mnd) skriker /gråter som bare det dersom jeg legger han i sengen når han skal legge seg om kvelden. Dette har vært et problem siden han var 3 mnd. Nå sovner han på sofaen også bærer jeg han inni sengen når han har sovnet. Om natten våkner han (ammer enda om natten), og etter mat, vil han ikke sove i egen seng. De siste 4 ukene har jeg ikke fått lagt han i egen seng fra han legger seg. Sovner på sofaen, men bråvåkner når jeg legger han i sengen, enda jeg har lagt varmepose der slik at det er ikke kaldt. Så det har endt opp med at han har sovet sammen med meg hele natten. Han har i tillegg våknet hver natt rundt kl.0330 og hylskreke.. Hjelper ikke å amme eller noe. Er utrøstelig, men sovner igjen etter en time/to.. Sover litt da også våkner han igjen..

De gangene jeg har lagt han i sengen sin ved legge tid og han har skreket/grått, har jeg gått inn ved ca,5 min mellomrom, men det har ikke hjelpt. Han gråter og skriker bare videre til jeg tar han opp. Ettersom jeg er alene med han, gjør jeg det for å få slappet av litt selv og. Er lettere å la han sovne på sofaen slik at jeg får litt ro på kvelden selv.

Men, nå kunne jeg tenke meg å få sengen min tilbake;) slik at vi er tilbake til bare morgenkos i mammas seng.

Noen som har opplev lignede eller andre som har gode råd å komme med. For jeg trenger virkelig gode råd / ideèr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det virker som du må ta tilbake natten din. Han er nå 6 mnd og så lenge han følgen kurven sin vektmessig og ikke er underernært trenger han strengt tatt ikke mat om natten lengre. Var jeg deg ville jeg aliert meg med en venninne/foreldre el. (ettersom jeg forstår det som at du er alene med han) og gått i gang med innsovning og nattavvenning. Mange måter å gjøre det på, men det viktigste er uansett å være konsekvent og huske at det er DU som bestemmer. Bruk vennine/familie til å være tilstede om natten. Deg lukter det alt for godt av, så du vil ha problemer med å roe han uten å ty til puppen.

Vet ikke om dette var til så mye hjelp, men håper du finner ut av det snart!

Skrevet

ville latt han sove sammen med deg jeg, virker jo som han kanskje er utrygg i egen seng? selv om jeg skjønner du syntes det er slitsomt så kanskje det hjelper:) ville nå latt han få mat om natten og jeg, hvis det virker som det er det han vil ha. alle unger er forskjellige, ikke alle på 6 mnd er klare for å slutte med nattmaten enda.

Skrevet

Jeg bare skriver det jeg umiddelbart tenker om dette:

-Lag rede i senga, gjør den lun og myk ved hjelp av helseteppe kledd med flanell eller et fleeceteppe eller noe annet mykt som du ruller sammen og og legger i halvsirkel rundt hodet og overkroppen hans. Det liker jenta vår.

-Det ideelle er jo å legge barnet helt våkent, men vet at svært mange gir det siste melkemåltidet i mørket ved siden av barnesenga slik at barnet blir søvnig og kan lett bæres over. Evt. får en varm flaske i sin egen seng. (Men når tennene kommer er ikke dette så bra, da, men)

-Viktig at senga føles trygg, kanskje han kan leke litt i den på dagtid?

-Fast kosedyr/koseklut i senga.

-Uro over senga.

-Hvis han ikke bruker smokk så er den genial til søvn i allefall.

-Du har sikkert fast kveldsrituale, for det tror jeg er veldig viktig for at han skal skjønne at nå er det snart leggetid...som ender i hans egen seng.

-Det at han våkner på natta kan kan muligens være smerter pga tenner? Ligner veldig de nettene min har når hun får tenner, da er det bare å kjøre på med Paracet og Dentinox, evt. flytende Pinex på tennene...men utrolig slitsomt....hun vil heller ikke ha mm da...

-Synge faste godnattsanger, det har hjulpet meg mange ganger! Har tre stykker som jeg synger om igjen og om igjen de gangene hun ikke vil sovne..

-Pass på at han ikke er for varm også

-Om ingenting hjelper, kanskje du kan få lånt en ammemadrass eller kjøpe deg en? Koster 500-700 på babybutikker. Den kan i allefall være kjekk om natten etter amming.

(Det er en liten overmadrass som har myke vegger som kan kneppes slik at de står og ligger alt etter behov,kan altså bli en bitteliten seng/boks. Barnet ligger på denne i sin egen seng (evt.på sofaen), veggene settes opp når han tas opp for å ammes, fraktes over i sin egen seng etterpå og veggene kneppes evt. ut. Da blir de sjeldent vekket for de unngår nytt underlag)

Lykke til!

Skrevet

Hvordan sover han på dagen da? Følger han en bestemt rytme da?

Skjønner at man blir sliten alene og trenger å hvile når man kan, men prøv å følge en rytme om dagen som går over i faste tider om kvelden også. Som noen nevnte over her, allier deg med noen som har tålmodighet, og "lær" han å sove om kvelden, og å sovne inn alene uten å være i sengen din/ved siden av deg.

Ta natta tilbake! lykke til!

Skrevet

Han sover greit på dagtid. Kan sovne på gulvet, sofaen, vognen ol. Har ikke prøvd å legge han i sengen når han er trett på dagtid. Kanskje det er en ide slik at han blir vant til sengen???

Faktisk så sov han i natt i sin egen seng, våknet bare en gang for mat rundt halv fire. Var ganske sjokkert, men måtte legge meg samtidig. Så om det er det som skal til i begynnelsen, så kanskje jeg bare skal legge meg vedsiden av i min seng til han sovner....

Familie er litt vanskelig å bruke. De stilte opp 100% de to første mnd da jeg kom hjem fra KK pga mye brystbetennelse og kolikk på småen,så føler at de nå bør få slippe litt. Har spurt om de og kunne tenke seg å ha han på overnatting et døgn, men vil helst ikke det siden han skriker slik sier de. Kan høre med en venninne, men de fleste venninnene mine har barn selv, går i jobb osv, så spørs om det blir så populært. Om ikke får jeg bare komandere faren (som sier hver gang vi snakkes at han skal stille opp og må bare ringe om det er noe- men som det ikke passer for når en ringer og trenger hjelp) til å komme. Er jo hans sønn og!

Vi får bare se hvordan det går fremover. Håper han har funnet ut at sin seng er god å sove i. Har lagt et rede av et teppe oppe med hodet. Han har hatt det siden han kom hjem fra KK.. Og vi har faste kveldsrutiner. Så det er vel bare å vente og se.. Kanskje det er tenner, hvem vet???

Takk for gode råd så langt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...